Iranian Agriculture News Agency

کارشناس انرژی در گفت‌وگو با ایانا:

گاهی تهاتر گزینه خوبی ا‌ست

محمد علی خطیبی: ایران پس از ماه نوامبر وارد شرایط خاصی خواهد شد

ایانا- اقتصاد: ما در ایران حداقل 40-30 میلیارد دلار واردات داریم. با این وجود اگر امکان جابه‌جایی پول برای ایران وجود نداشته باشد، طبیعتاً واردات از روال عادی خود خارج می‌شود. در این صورت قطعاً تهاتر گزینه بعدی و مناسبی برای جایگزینی این جریان خواهد بود.

گاهی تهاتر گزینه خوبی ا‌ست

در پی تهدید تحریم نفتی ایران توسط آمریکا، این روزها چگونگی فروش نفت ایران در بازارهای جهانی موج جدیدی از نگرانی‌ها به راه انداخته. خبرها حاکی از آن است که یکی از موضوعات سفر علی اکبر ولایتی به روسیه، توافقات فروش نفتی بوده. طوری که گویا قرار است بار دیگر شرایط فروش نفت در برابر کالا بین ایران و روسیه برقرار شود. اما سوالی که در راستای چنین تصمیمی اذهان عمومی را متوجه خود کرده، این است که چرا روسیه به عنوان یکی از کشورهای صادرکننده نفت، باید نفت ایران را خریداری کند و در جهت توسعه نفتی رقیب خود بکوشد؟!

در این باره محمد علی خطیبی، کارشناس حوزه انرژی در گفت و با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می گوید: «تهاتر داستان تازه‌ای در راستای فروش نفت ایران در بازارهای جهانی نیست. در واقع تهاتر از گذشته وجود داشته و در اغلب اوقات نفت ایران با کالا مبادله می‌شده. تنها نقطه تفاوت این مساله، حجم تهاتراست که گاهی بالاو گاهی پایین بوده است.»

او با اشاره به شرایط خاص تحریم‌های نفتی، ادامه می‌دهد: «در شرایط که تحریم‌ها برقرار است، متاسفانه امکان جابه‌جایی پول وجود ندارد و در بعضی مواقع راهی جز تهاتر نیست. ما در ایران حداقل 40-30 میلیارد دلار واردات داریم. با این وجود اگر امکان جابه‌جایی پول برای ایران وجود نداشته باشد، طبیعتاً واردات از روال عادی خود خارج می‌شود. در این صورت قطعاً تهاتر گزینه بعدی و مناسبی برای جایگزینی این جریان خواهد بود.»

او یادآور می‌شود که «قبل از خروج آمریکا از برجام، وزارت نفت با روسیه توافق کرده بود که بخشی از نفت ایران را به روسیه بفروشد و به جای آن کالاهای مورد نیاز را دریافت کند.»

خطیبی با تاکید به این موضوع که افزایش تهاتر در شرایط خاص، نیاز به برنامه‌ریزی و تصمیمات اصولی و حساب شده خودش را دارد، می‌افزاید: «در هر صورتی باید این واقعیت را پذیرفت که ایران بعد از ماه نوامبر وارد شرایط خاصی خواهد شد و این داستان نیاز به مدیران و مسئولان توانمندی دارد که اهل ریسک و تدبیر باشند. چرا که در موقعیت‌های خاص نیاز است سکاندارانی کارکشته ادامه مسیر پیش رو و دشوار را به عهده بگیرند. بلکه بتوانند موانع را دور بزنند و نیازهای کشور را تامین کنند.»

او با اشاره به اینکه تهاتر باید با دقت بر روی انتخاب کالاهای وارداتی صورت بگیرد، اضافه می‌کند: «قطعاً ایران باید در این زمینه دقت نظر داشته باشد، چرا که کالاهای وارداتی باید مورد نیاز کشورانتخاب شوند. مگر اینکه اجناسی را وارد کنیم که قصد صادرات مجدد آن‌ها را داشته  باشیم. در نتیجه باید مسئولان مربوطه اقلام اساسی مورد نیاز را بررسی و فروش نفت را در جهت درست برای تهاتر انجام دهند. علاوه بر این باید آگاه بود که تهاتر ساز و کارهای تخصصی خود را داشته و احتیاج به مذاکره‌کنندگان کارکشته دارد.» 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید