Iranian Agriculture News Agency

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و ترکیه:

افزایش صادرات ایران به ترکیه نسبت به سال گذشته

ایانا- اقتصاد: اخیرا صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه نسبت به سال قبل افزایش داشته است و در حال حاضر بازارهای ترکیه بیش از پیش از کشور ما واردات انجام می‌دهد در حالی که ترکیه در گذشته از شرکت های ایرانی و عربستانی محصولات پتروشیمی خود را خریداری می کرد، اما در حال حاضر بازار ترکیه در این حوزه در دست ایران است.

افزایش صادرات ایران به ترکیه نسبت به سال گذشته

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به افزایش صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه نسبت به سال قبل، گفت: ترکیه در گذشته از شرکت‌های ایرانی و عربستانی محصولات پتروشیمی خریداری می‌کرد، اما در حال حاضر بازار ترکیه در این حوزه در دست ایران است.

سیدجلال ابراهیمی در مورد صادرات ایران به ترکیه به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا گفت: «با توجه به شرایط کنونی و فشارهایی بین‌المللی که از جانب آمریکا بر کشور ما تحمیل می‌شود و بر روابط اقتصادی و سیاسی کشورهای جهان با ایران تاثیر می‌گذارد، ترکیه موضع کاملا عاقلانه‌ای در برابر ایران گرفته و اعلام کرده ‌است در مورد روابط تجاری با ایران، تابع هیچ‌گونه قدرت خارجی نیست و به هیچ‌ کشوری اجازه دخالت در روابط بین ترکیه و ایران را نمی‌دهد. مشخص شدن موضع کشور ترکیه در مقابل تهدیدهای آمریکا بیانگر این است که برنامه‌های مشترک ترکیه و ایران در کمیسیون‌های مشترک بین دو کشور، ادامه می‌یابد. ارتباط اقتصادی ایران و ترکیه در کمیسیون‌های تجارت، کمیسیون‌های ترجیحی، کمیسیون‌های حمل و نقل و راه، کمیسیون‎های مشترکی در ارتباط با توریسم حفظ و سایر ارتباطات مشترک بین دو کشور همچنان برقرار خواهد ماند.»

مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه ادامه داد: «با تعیین موضع دو کشور تثبیت یک سیاست کلی در اقتصاد ایران و ترکیه به وجودآمده است. صادرات گاز و نفت ایران به ترکیه در حال حاضر درست مانند سابق ادامه دارد. اخیرا صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه نسبت به سال قبل افزایش داشته است و در حال حاضر بازارهای ترکیه بیش از پیش از کشور ما واردات انجام می‌دهد در حالی که ترکیه در گذشته از  شرکت های ایرانی و عربستانی محصولات پتروشیمی خود را خریداری می کرد، اما در حال حاضر بازار ترکیه در این حوزه در دست ایران است.»

او راه افزایش ارتباط اقتصادی با ترکیه را معرفی و عرضه محصولات ایرانی به ترکیه دانست و گفت: «اگر بتوانیم توانایی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی کشور را در حوزه‌های پتروشیمی و صنایع مرتبط با آن و همچنین حوزه‌های نفتی و مواد مرتبط  با آن (از روغن پایه گرفته تا روغن ترمز) و آنچه از محصولات نفتی در ایران تولید می‌شود به ترکیه معرفی و عرضه کنیم، می‌توانیم علاوه بر ترکیه بازارهای کشورهای همجوار ترکیه را هم به دست آوریم و روابط‌مان را با این کشورها گسترش دهیم.»

 

پدیدآورنده: گلشن بابادی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید