Iranian Agriculture News Agency

آیا دریافت مالیات، می‌تواند سودجویان ارزی را نقره داغ کند؟

سود 75 درصدی متخلفان ارزی

ایانا- اقتصاد: بسیاری از این افراد، توانستند اجناس وارداتی خود را چندین برابر قیمت مورد نظر بفروشند. در نتیجه قطعا آنها سود کلانی در این ماجرا برده‌اند که حتی اگر مالیات تاکید شده از آنها دریافت شود، دولت تنها توانسته‌ 25 درصد سود دریافتی را از آنها بگیرد. این در حالیست که رانت‌خواران موفق شده‌اند در هر شرایطی بیش از 75 درصد سود ببرند.

سود 75 درصدی متخلفان ارزی

انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز 4200تومانی هیاهوی زیادی را در اقتصاد کشور به راه انداخته. آنطور که از شواهد امر پیداست، این‌بار لیست مورد نظر، توانسته بخشی از رانت موجود در بدنه اقتصاد کشور را نمایان کند و چشمان مردم را نسبت به اتفاقاتی که در اقتصاد کشور می‌افتد، بی‌اعتماد. از این رو مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور نیز، واکنش خود را نسبت به دریافت‌کنندگان ارز 4200تومانی و رانت‌هایی که در این جریان اتفاق افتاده، به صورت یادداشتی در فضای مجازی منتشر کرد. کرباسیان طی یادداشتی در صفحه اینستاگرامی خود تاکید کرد: «حق مردم را ریال به ریال از متخلفان می‌گیریم.» او در ادامه یادداشتش، دستوراتی در زمینه رسیدگی مالیاتی به وضعیت واردکنندگان خودرو با ارز 4200تومانی خارج از روال اداری و همچنین بررسی پرونده مالیاتی خریداران عمده سکه و ارز خارج از روال اداری برای تشخیص پولشویی یا فرار مالیاتی را صادر کرد.»

در این باره لطفعلی بخشی، کارشناس اقتصاد بازرگانی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «طبق قانون هر فردی که در کشور درآمد دارد، باید مالیات مربوط به آن را پرداخت کند. از این رو وزیر اقتصاد و دارایی تاکید کرده برخی از اشخاص و شرکت‌های حقیقی و حقوقی ارز 4200تومانی دریافت کرده‌اند و در مقابل کالاهای خود را با ارز 8000تومانی در بازار به فروش رسانده‌اند، باید مالیات بپردازند. حتی می‌توان گفت که بسیاری از این افراد، توانستند اجناس وارداتی خود را چندین برابر قیمت مورد نظر بفروشند. در نتیجه قطعا آنها سود کلانی در این ماجرا برده‌اند که حتی اگر مالیات تاکید شده از آنها دریافت شود، دولت تنها توانسته‌ 25 درصد سود دریافتی را از آنها بگیرد.»

او با اشاره به اینکه رانت‌خواران موفق شده‌اند در هر شرایطی بیش از 75 درصد سود ببرند، به یادداشت مسعود کرباسیان در فضای مجازی انتقاد دارد و توضیح می‌دهد: «حتی اگر وزارت امور اقتصادی و دارایی متخلفان را شناسایی و از آنها مالیات دریافت کند، تنها وظیفه قانونی خود را انجام داده. متاسفانه وزیر امور اقتصادی و دارایی مردم را کمی ناآگاه دانسته و وظیفه قانونی خود را به عنوان لطفی در حق مردم تلقی می‌کند.»

او با ابراز ناراضایتی خود در راستای کم لطفی وزیر در مقابل مردم، خاطر نشان می‌کند: «متاسفانه مسعود کرباسیان حرفی از رانتی که به میان آمده نزده و هیچ توضیحی نداده که با آن چه می‌کند؟! هر شخصی که ارز 4200تومانی دریافت کرده در این رانت شریک است و در اقتصاد قانونی وجود دارد که نشان می‌هد رانت‌های اینچنینی، هیچ‌گاه به دست مصرف‌کننده نخواهد رسید. به عبارت دیگر فردی که دریافت کننده ارز 4200تومانی است، قطعا یک واسطه برای فروش اجناس خود در نظر می‌گیرد. به این ترتیب که کالای خود را با ارز 4200تومانی به یک واسطه می‌فروشد و قطعاً واسطه بی‌نام و نشان، اجناس را با قیمت آزاد در بازار‌ها به فروش خواهد رساند. اینچنین است که تشخیص واقعیت امر و شناسایی این افراد، قطعاً با مشکل روبه رو خواهد شد. متاسفانه همیشه راه‌های زیادی برای دور زدن و قانونی جلوه دادن فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد. »

بخشی با اشاره به این موضوع که تخصیص ارز 4200تومانی به دریافت کنندگانش از همان ابتدا نیاز به نظارت و بررسی دقیق داشت، یادآوری می‌کند: «کاملا مشهود است که هیچ کدام از ارگان‌ها و سازمان‌های نظارتی  مربوطه، کار خود را در راستای نظارت، درست انجام ندادند. در نتیجه با اوضاع پیش‌رویی که در اقتصاد کشور وجود دارد، تنها یک راه باقی می‌ماند، آنهم شفافیت‌سازی کامل در اقتصاد کشور است. به عنوان نمونه هر شخصی که ارز می‌گیرد، باید مشخصات و اسامی آن به طور واضح منتشر شود.»

او با انتقاد از عملکرد ضعیف مسئولان مربوطه در زمینه مجازات متخلفان دریافت کننده ارز 4200تومانی، ادامه می‌دهد: «متاسفانه آقایانی که ارز 4200تومانی دریافت کرده‌اند و به عنوان متخلف شناسایی شده‌اند، هنوز هم به راحتی در حال فعالیت هستند! همین چندی پیش بود که رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق بازرگانی تهران، کتباً درخواست داشتند که لیست دریافت کنندگان ارز را منتشر کنند. این مصداق این جمله است که آش آنقدر شور شده که عاقبت صدای آشپز هم درآمده.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید