Iranian Agriculture News Agency

عضو اتاق بازرگانی:

سرگردانی نقدینگی نتیجه عدم اعتماد مردم به فضای اقتصادی

ایانا- اقتصاد: وقتی اقتصاد متزلزل شود اعتماد مردم به سیستم بانکی کم می‌شود و با کاهش اعتبار و ارزش پول مردم سعی می‌کنند نقدینگی خود را نگه دارند تا ارزش پولشان حفظ شود.

سرگردانی نقدینگی نتیجه عدم اعتماد مردم به فضای اقتصادی

عضو اتاق بازرگانی سنندج، بزرگ‎ترین مشکلی که اقتصاد کشور ما با آن روبه‌رو شده است را عدم اعتماد مردم به سیستم اقتصادی و بانکی دانست و گفت: «مردم دارای‌شان را به سکه، ارز و غیره تبدیل می‌کنند و می‌خواهند از هر روشی موجودی ریال‌شان را کم و ارزش پولشان را حفظ کنند. این ناشی از عدم اعتماد مردم به سیستم اقتصادی کشور است یکی از علل این اتفاق اقتصاد دولتی است نقش بخش خصوصی در برابر دولت بسیار کم‌رنگ بوده‌است و در برابر بخش دولتی قدرت تعیین‌کننده‌ای ندارد. به علاوه در بخش دولتی که بیش‌ترین توجه و تمرکز اقتصادی بر آن است نیز صادرات موفقی انجام نمی‎شود و به این ترتیب بنگاه‌هایی که در بخش دولتی وجود دارند نیز همگی متضرر و توانایی رقابت در عرصه‎های جهانی و منطقه ای را ندارند و اقتصاد را دچار مشکل می‎کنند. وقتی اقتصاد به چنین شکلی متزلزل شود اعتماد مردم به سیستم بانکی کم می‌شود و با کاهش اعتبار و ارزش پول مردم سعی می‌کنند نقدینگی خود را  نگه دارند تا ارزش پولشان حفظ شود.»

فاروق کیخسروی به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا توضیح داد: «تولیدکننده ایرانی نمی‌تواند به آینده‌اش اعتماد کند وقتی به طورمثال می‌خواهد با برخی مواداولیه شروع به تولید کالا کند با افزایش صعودی قیمت‌ها در فاصله چند روز و یا چندماه مواجه می شود؛ همین مسئله باعث می‌شود تولیدکننده نتواند به تولید و سرمایه ‌گذاری ادامه دهد و قدرت رقابتی خود را در بازار از دست می‌دهد. تمام این مشکلات در اثر عدم اعتماد به سیستم اقتصادی است و راه حل این است که در عرصه اقتصادی اعتمادسازی شود اگر اعتمادسازی در سیستم اقتصادی کشور انجام گیرد، مردم پولشان را به صورت نقدینگی نگهداری نمی کنند و به روش های مختلف از آن استفاده و آن را در بازار به چرخش درمی‌آورند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید