Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیات راهبردی فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران:

ورود کالا به کشور کم شد، هزینه‌های حمل‌ونقل زمینی کاهش یافت

ایانا- اقتصاد: با توجه به آن‌که در واردات زمینی میزان کالاها بسیار پایین آمده و در واقع کالایی به منظور حمل و نقل زمینی وجود ندارد، نقل و انتقالات زمینی ما بسیار کاهش یافته است. همچنین حمل ونقل دریایی نیز با در نظر گرفتن اینکه شرایط حال حاضر کشور در حمل و نقل بسیار شبیه به شرایط 15 سال پیش است دوباره کاهش بارگیری کشتی‌های بزرگ به سمت بنادر ایران را شاهد هستیم.

ورود کالا به کشور کم شد، هزینه‌های حمل‌ونقل زمینی کاهش یافت

اقتصاد ایران که این روزها از یک طرف زیر فشارهای بین‌المللی است و از طرف دیگر در پی تصمیمات ناگهانی داخلی بر سر ممنوعیت واردات و  مشکلات صادرات بلاتکلیف مانده است. این وضعیت، حمل و نقل کالاها به کشور را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده و به گفته رئیس هیات راهبردی فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران، ورود کالا به داخل کشور را کاهش داده است.

جواد سمساریلر به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا، توضیح داد: «از اسفندماه سال گذشته که بحث ثبت سفارشات و مسائل مربوط به آن مطرح شد، تاثیر مستقیم این تصمیمات را بر حمل ونقل بین‌المللی به داخل و خارج از کشورمان شاهد بودیم، با توجه به آن‌که در واردات زمینی میزان کالاها بسیار پایین آمده و در واقع  کالایی به منظور حمل و نقل زمینی وجود ندارد، نقل و انتقالات زمینی ما بسیار کاهش یافته است. همچنین حمل ونقل دریایی نیز با در نظر گرفتن اینکه شرایط حال حاضر کشور در حمل و نقل بسیار شبیه به شرایط 15 سال پیش است دوباره کاهش بارگیری کشتی‌های بزرگ به سمت بنادر ایران را شاهد هستیم.»

او درباره نرخ کرایه‌های حمل و نقل زمینی و دریایی اعلام کرد: «با توجه به مسائل ارزی و اینکه واردکنندگان نمی‌توانند ارز بگیرند و کالا وارد کنند، حمل ونقل برون مرزی و درون مرزی تحت تاثیر قرارگرفته، کاهش میزان کالا برای واردات و در واقع نبود کالا، نرخ کرایه‌های زمینی را بسیار کاهش دهد و کامیون‌دارها ترجیح می‌دهند با نرخ کمتر بارگیری را انجام دهند، اما بالعکس کرایه حمل و نقل دریایی افزایش یافته و کشتیرانی‌های بزرگ به بنادر ایران نمیا‌آیند و احتمال می‌رود که دوباره مانند تجربه‌ای که در دهه گذشته داشتیم این شرایط باعث شود کشتی‌های بزرگ به بنادر کشورهای حاشیه خلیح فارس وارد و در آنجا بار را تحویل دهند و سپس با بارگیری مجدد توسط کشتی‌های کوچک به بنادر ایران وارد شوند و به طور کلی این شرایط باعث شده است، نرخ کرایه حمل و نقل زمینی روبه کاهش و کرایه دریایی افزایش یابد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید