Iranian Agriculture News Agency

افزایش قیمت خرید، فروش و اجاره ملک در پایتخت

کاهش ارزش پول ملی بازار مسکن را بهم ریخت

ایانا- اقتصاد: در حال حاضر پول کشور بسیار بی‌ارزش شده و مردم برای اینکه پول خود را نجات دهند، تلاش می‌کنند آن را به شکل و شمایل دیگری به کار ببندند.

کاهش ارزش پول ملی بازار مسکن را بهم ریخت

سال‌ها است که بازار مسکن به خواب زمستانی رفته و تنها در برخی از موارد و به صورت مقطعی، خمیازه نسبتاً کشداری از جنس گرانی می‌کِشد و دوباره آرام می‌گیرد.

بعد از شروع نوسانات ارزی و در اواخر سال گذشته، هیچ بازاری نتوانست از تاثیرات شوک‌های اقتصادی در کشور، مصون بماند. بازار مسکن نیز از این داستان مستثنی نبوده و ماجرای گرانی مِلک پس از افزایش قیمت‌ خرید و فروش، راه گرانی را به بازار اجاره بها هم باز کرد و مالکان بعد از آنکه توانستند خانه‌های راکد خود را به قیمتی چند برابر به فروش برسانند، این‌بار بازار رهن و اجاره را نیز دست خوش تصمیمات و قیمت‌های سلیقه‌ای خود کردند. در این میان و به توجه به قیمت‌هایی که پیوسته در بازار رو به صعود است، گزارش‌ها حاکی از آن است که بنگاه‌های املاک به مالکان پیشنهاد می‌دهند تا قرارداد خانه‌های اجاره‌ای به صورت شش ماهه بسته ‌شود.

در این باره محمد عدالت خواه، تحلیلگر مسائل مسکن، در گفت و با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «بحران مسکن طولانی‌تر از دوره‌های قبل همچنان ادامه دارد. شرایط جدید اقتصادی، احتمال وقوع تحریم‌‌ها و نوسانات ارزی، موجب بالا رفتن قیمت‌ها شده. از این رو مردم در جهتی حرکت می‌کنند که از کاهش ارزش پولی خود جلوگیری کنند. بنابراین بسیاری از آنها ترجیح دادند تا برای حفظ ارزش درآمدهای مالی خود، به جای حفظ نقدینگی، پول خود را صرف خرید کالا کنند. در این راستا قشر عظیمی از جامعه، نقدینگی خود را در جهت خرید سکه، ارز، خودرو و مسکن خرج کردند. به همین خاطر بازار مسکن نیز بی‌تاثیر از نوسانات اخیر اقتصادی نماند. طی ماه‌های اخیر، تعداد زیادی از فروشندگانی که املاکشان بر روی دستشان مانده بود، توانستند مِلک خود را به قیمت خوبی بفروشند.»

او با اشاره به اینکه وضعیت کنونی بازار مسکن ناشی از گرانی مسکن نیست بلکه بی‌ارزش شدن پول ملی است، ادامه می‌دهد: «در حال حاضر پول کشور بسیار بی‌ارزش شده و مردم برای اینکه پول خود را نجات دهند، تلاش می‌کنند آن را به شکل و شمایل دیگری  به کار ببندند.»

این تحلیلگر بازارمسکن، تاکید می‌کند: «وضعیت کنونی بازار مسکن می‌تواند کوتاه مدت و موقت باشد یا بلند مدت و دنباله‌دار. بیرون آمدن از این وضعیت به شرطی امکان‌پذیر است که سیاست‌های درستی را اعمال کنیم. وقتی اقدامات اقتصادی کشور از شفافیت لازم برخوردار نیستند، چه انتظاری از شفافیت بازار مسکن داریم؟! اگر بحث گرانی مسکن را مد نظر قرار دهیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم که بخشی از آن واقعی نیست. به نظر می‌رسد بخشی از ماجرای گرانی خانه، نوعی جَو‌سازی روانی نیز محسوب می‌شود. در حال حاضر دیده می‌شود افرادی که اقدام به خریدن مسکن می‌کنند، به آن نیاز ندارند، بلکه تنها می‌خواهند نقدینگی خود را هدر ندهند. این واقعیت تلخ در حالی جریان دارد که بازار مسکن باید در جهت خانه‌دار کردن مردم پیش برود، تا مشکل بَدمسکنی و تراکم آن حل شود. علی‌رغم تلاش‌هایی که صورت‌گرفته هنوز اتفاق خاص و تازه‌ای در بازار مسکن روی نداده.»

عدالت خواه با تاکید بر اینکه در ماده 31 قانون اساسی پیش‌بینی شده که تسهیلات لازم برای بی‌خانه‌ها، کارگران و... فراهم شود، می‌گوید: «در قانون اساسی تاکید شده، مشکل مسکن برای آحاد مختلف مردم، باید حل شود، اما گویا واقعیت چیزی متفاوت‌تر از ماده‌های مختلف قانون اساسی است. من معتقدم اگر هنوز در بازار مسکن دچار معضل هستیم، سر منشاء آن مسئولان مربوطه هستند که نتوانسته‌اند به خوبی دراین زمینه عمل کنند، پس باید از این ماجرا کناربروند تا افراد متخصص وارد میدان شوند.»

او در راستای خانه‌هایی که به جای قرارداد یک ساله، به مدت شش ماهه اجاره داده می‌شوند، خاطر‌نشان می‌کند: «اینکه در حال حاضر برخی از مالکان خانه برای مستاجران خود قرارداد شش ماهه می‌بندند تا مبادا قیمت‌ها بالاتر برود، نشان‌دهنده این است که جامعه به شدت، به این داستان مادی نگاه می‌کند. متاسفانه کسانی که مالک هستند تنها به این فکر می‌کنند که عایدیِ‌شان بیشتر شود. آنها اگر در توانشان باشد، حتی می‌خواهند نرخ اجاره را به دقیقه بالا ببرند. متاسفانه واقعیت اینجاست که افراد بدون خانه مجبور هستند، تابع بازار باشند، چرا که فعلا بازار به نفع مَلاکین، در حال چرخش است.»

او معتقد است که عده‌ای فکر می‌کنند مسکن باید وسیله‌ای برای درآمدزایی اقشار خاصی باشد. این افراد حتی جلوی قانون، اخذ مالیات بیشتر، از خانه‌های خالی را گرفته‌اند. مشکل اساسی‌تر اینجاست، افرادی که در حوزه مسکن دارای مسئولیت هستند هیچ اعتقادی به حل مشکلات مسکن مردم ندارند.

پدیدآورنده:علی دهقان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید