Iranian Agriculture News Agency

درخواست عجیب ترامپ از عربستان

توئیت غیرمنطقی آقای رئیس جمهور

دولت تاجر خوبی نیست و نمی‌تواند در راستای بورس نفتی موفق عمل کند

ایانا- اقتصاد: عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت خام در بین اعضای اوپک، در حال حاضر 10میلیون و ششصد هزار بشکه تولید می‌کند. حالا اگر این کشور بخواهد از حداکثر توان خود که 12 میلیون بشکه است استفاده کند، یک سال و نیم طول می‌کشد تا از وضعیت کنونی تا سال مورد نظر، به یک میلیون و دویست هزار بشکه افزایش، برسد.

توئیت غیرمنطقی آقای رئیس جمهور

زنگ خطر ترامپ برای اوپکی‌ها این‌بار به صورت تهدید تحریمی جدید، به صدا درآمده.  رئیس جمهور آمریکا به اوپکی‌ها هشدار داده تا در بازارهای جهانی نفت دخالت نکنند، چرا که معتقد است اعضای اوپک قیمت جهانی نفت را دست‌کاری می‌کنند. همچنین ماجرای تازه توئیت رئیس جمهور آمریکا به ولیعهد عربستان در زمینه افزایش تولید روزانه، دومیلیون بشکه نفت، بیشتر شبیه یک شوخی نفتی خطرناک برای ایجاد جنگ روانی در منطقه است. کارشناسان و متخصصان حوزه انرژی اعتقاد دارند که درخواست ترامپ از عربستان کاملا دور از منطق است.

در این باره رضا پدیدار، نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایانا می‌گوید: «‌توئیت درخواستی رئیس جمهور آمریکا از ولیعهد عربستان در زمینه افزایش روزانه دو میلیون بشکه نفت در بازارهای جهانی، تنها در حد همان توئیت باقی خواهد ماند. در حال حاضر برخی فکر می‌کنند که نقش ایران در بازارهای جهانی نفت کم‌رنگ شده! در حالی که هنوز اتفاقی در صنعت نفت برای اعضای اوپک و همچنین ایران نیافتاده. افراد زیادی از درخواست آمریکا اظهار نگرانی می‌کنند. اما واقعیت اینجاست که در حال حاضر عربستان تا پایان سال 2018 بیش از 200 تا 300هزار بشکه، نمی‌تواند افزایش تولید نفت داشته باشد.»

او با اشاره به شرایط خاصی که برای افزایش تولید نفت لازم است، ادامه می‌دهد: «بالاترین قدرت‌های اقتصادی در دنیا نیز نمی‌توانند یک شبه دو میلیون بشکه، افزایش تولید نفت داشته باشند. به اضافه اینکه عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت خام در بین اعضای اوپک، در حال حاضر 10میلیون و ششصد هزار بشکه تولید می‌کند. حالا اگر این کشور بخواهد از حداکثر توان خود که 12 میلیون بشکه است استفاده کند، یک سال و نیم طول می‌کشد تا از وضعیت کنونی تا سال مورد نظر، به یک میلیون و دویست هزار بشکه افزایش، برسد.»

پدیدار معتقد است که این ماجرا یک تنش سیاسی در منطقه است. حدود ده روز پیش بود که در اجلاس اوپک توافق شد سقف تولید 32میلیون و 500 هزار بشکه نفت را نگه دارند و اعلام شد که اعضای اوپک در این زمینه به اجماع رسیده‌اند. بنابراین عربستان نمی‌تواند در این زمینه به صورت خود مختار عمل کند.

او در راستای پیشنهاد جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور،  در زمینه عرضه نفت خام در بورس، خاطر نشان می‌‌کند: «یکبار کشور بورس نفت را در جزیره کیش تجربه کرد که متاسفانه موفقیت‌آمیز نبود. بورس نفت دارای سازوکارهای تخصصی خودش است و باید به بخش خصوصی سپرده شود تا استانداردهای اداره بورس را در جهان بر روی آن پیاده کنیم. نکته دیگری که وجود دارد، مسائل مالی این داستان است. دولت اگر بخواهد بورس نفت و انرژی را راه‌اندازی کند، باید سازو‌کار اجرایی آن را صرفا از بخش خصوصی به خدمت بگیرد. چرا که قویا می‌گویم، دولتی‌ها به تنهایی در این زمینه موفق نخواهند شد. مساله سوم این است که سیستم بانکی باید تکلیفش برای این ماجرا مشخص باشد که مبادلات بانکی به چه صورتی اتفاق بیافتد. تا شفاف‌سازی لازم در این داستان اعمال نشود، در غیر این صورت چنین پیشنهادی بی‌فایده خواهد بود. متاسفانه دولت تاجر خوبی نیست و نمی‌تواند در راستای بورس نفتی موفق عمل کند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید