Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا مطرح شد

نساجی و رنجی به نام صنعت درجه دو

ایانا- اقتصاد: در حال حاضر صنعت نساجی مانند بیماری است که نه خوب می‌شود و نه فوت می‌کند، یعنی دائم در بستر بیماری قرار دارد. این صنعت به دلیل اینکه یک صنعت بومی چهار- پنج هزار ساله با تعداد زیادی کارشناس مهندسی نساجی و9000 واحد صنعتی است، نمی‌میرد، اما همیشه بیمار می‌ماند.

نساجی و رنجی به نام صنعت درجه دو

می‌گویند از قدیمی‌ترین صنایع بشر محسوب می‌شود و پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد. چرا که بشر بعد از خوراک و مسکن نیاز به پوشاک دارد. نساجی همان صنعتی است که دارای مزایای متنوعی از جمله قدرت اشتغال‌زایی، تولید ثروت ملی، نیاز به سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به سایر صنایع و ارزش افزوده بالا است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری ازکشورها، صنعتی شدن خود را از صنایع نساجی شروع کرده‌اند در حالی که این صنعت در ایران، به شدت مورد بی‌مهری قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود نوسانات ارزی و تصمیم‌گیری‌هایی که در این بخش شده، تاثیری مستقیم روی صنعت نساجی بگذارد. در این باره علیرضا حائری، دبیر انجمن متخصصین نساجی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایانا می‌گوید: « برای پیدا کردن سر منشا نوسانات اخیر اقتصادی باید گریزی به سال96 بزنیم. سال گذشته بود که دولت تصمیم گرفت نرخ سپرده‌های بانکی را به یکباره کاهش دهد. از این رو دولت می‌خواست با اجرایی کردن چنین سیاستی نقدینگی را از سپرده‌های بانکی خارج و به سمت تولید یا بورس روانه کند تا باعث رونق تولید و ایجاد اشتغال شود. متاسفانه چنین تصمیم عجولانه‌ای کاملا اشتباه بود و بسیار نسنجیده رخ داد. سیاست کاهش نرخ سود سپرده‌ها می‌توانست به صورت تدریجی اتفاق بیافتد تا باعث وارد شدن شوک بزرگی به اقتصاد نشود. متاسفانه با این سیاست نقدینگی از بانک‌ها خارج شد، اما به سمت تولید نرفت و از بخت بد راه خود را به سمت بازار دلالی کج کرد. در حال حاضر حجم این نقدینگی آنقدر در بازار بالا است که مانند سیاه چاله عمل می‌کند. یعنی هرچه وارد نقدینگی شود آن را می‌بلعد و هیچ اتفاق مثبتی در اقتصاد روی نمی‌دهد.»

او با اشاره به اینکه سکه، ارز، مسکن، خودرو و... همه قربانیان نقدینگی بالا هستند، ادامه می‌دهد: «به جای اینکه بهبودی در وضع بازارها صورت بگیرد، دچار بحران شده‌ایم. برای نمونه اولویت‌بندی برای واردات کالاها و نیز تعلق نگرفتن ارز 4200تومانی به بیش از 1300قلم کالا، خود زمینه لازم را برای قاچاق بیشتر در کشور فراهم می‌کند. حالا با توجه به اینکه در لیست مورد نظر، واردات پوشاک نیز وجود دارد قطعا آمار سالی دو تا 2.5 میلیارد دلار قاچاق در این زمینه بالا خواهد رفت تصمیماتی که در ماه‌های اخیر گرفته شد کشور را از بازار تقریبا با ثباتی که در نیمه اول سال 96 داشتیم دور کرد. به طوری که در حال حاضر همه چیز در اقتصاد وضعیت معلق و نابسامانی را به خود گرفته.»

حائری با تاکید به اینکه خوشبختانه مواد اولیه صنعت نساجی در اولویت دوم قرار دارد و به آن ارز 4200تومانی تعلق می‌گیرد، می‌افزاید: «‌درست است که مواد اولیه نساجی در ردیف دوم قرار گرفته، اما موضوع اینجاست که آیا به میزان کافی ارز 4200تومانی وجود دارد که به واردات مواد اولیه مورد نیاز  اختصاص یابد یا خیر؟»

او معتقد است که مشکل عمده صنعت نساجی، طرز نگاه مسئولان به این صنعت است. یعنی تا نگاه مسئولان به این صنعت تغییر نکند وضعیت تولیدات نساجی کشور بهبود نخواهد یافت. در حال حاضر صنعت نساجی مانند بیماری است که نه خوب می‌شود و نه فوت می‌کند، یعنی دائم در بستر بیماری قرار دارد. این صنعت به دلیل اینکه یک صنعت بومی چهار- پنج هزار ساله با تعداد زیادی کارشناس مهندسی نساجی و9000 واحد صنعتی است، نمی‌میرد، اما همیشه بیمار می‌ماند. چرا که دولت همیشه به عنوان یک صنعت درجه دو به آن نگاه می‌کند و تا کنون حمایت دولت نیز در درجه دوم قرار گرفته. برای نمونه دولت همیشه از صنعت خودرو سازی حمایت لازم را انجام می‌دهد، اما این حمایت‌ها هیچ زمان به سایر صنعت‌ها نمی‌رسد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید