Iranian Agriculture News Agency

بررسی وضعیت تولید در صنایع مختلف به بهانه روز صنعت

نبود مواد اولیه، حلقه مفقوده صنعت مبل سازی

گردش مالی صنعت مبل و دکوراسیون ایران سالانه بیش از ۳۰هزار میلیارد تومان است

ایانا- اقتصاد: مشکلی اساسی که در مبحث مواد اولیه صنعت مبل پیش آمده، قرارگیری نام برخی از مواد اولیه در لیست کالاهای ممنوعه است و نیز برخی دیگر از اقلام را دراولویت سوم واردات قرار داده‌اند. متاسفانه این ممنوعیت‌ها بر روند تولید تاثیر زیادی گذاشته‌اند، در خواست ما از مسئولان این است که ممنوعیت‌های به وجود آمده را در زمینه واردات مواد اولیه مانند ام دی اف های روکش‌دار آزاد کنند، چرا که نزدیک به 40 درصد این مواد در تولیدات داخلی وارداتی بوده و نبود آنها تاثیرات منفی و نگران کننده‌ای را بر روی تولیدات و نیز اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند.

نبود مواد اولیه، حلقه مفقوده صنعت مبل سازی

صنعت مبل و دکوراسیون داخلی را یکی از سه صنعت نخست در بین صنایع کوچک دنیا می‌شناسند. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، از این صنعت می‌توان به عنوان صنایع کوچک سودده و زودبازده یاد کرد. گردش مالی صنعت مبل و دکوراسیون داخلی در کشور سالانه بیش از 30هزار میلیارد تومان است. دو سالی می‌شود که صنعت مبل‌سازی توانسته توجه صادرکنندگان را به خود جلب کند و به نظر می‌رسد جمعیت 400میلیونی کشورهای همسایه در آسیای میانه و خلیج فارس می‌تواند ظرفیت خوبی برای صادرات مبل باشد. در حالی که 8.5درصد اشتغال کشور در صنعت مبلمان قرار دارد، اما درحال حاضر تنها از 50 درصد ظرفیت شرکت‌ها و کارگاه‌های تولید مبل در کشور استفاده می‌شود. ظرفیتی که به پشتوانه مشکلاتی که این صنعت را آزار می‌دهد، خالی مانده است. در این باره عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران می‌گوید: «در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات صنعت مبل ایران، مواد اولیه است. اگر مواد اولیه کافی در کشور وجود داشته باشد فعالان این حوزه می‌توانند تهدیده‌های سیاسی اخیر بر علیه ایران را بر تولیدات خود ترتیب اثر ندهند و حداقل این صنعت بتوان به تولیدات خود ادامه دهد.

حسن احمدیان، در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مشکلات صنعت مبل و دکوراسیون داخلی چه روندی را طی می کند، به خبرنگار گروه اقتصاد ایانا توضیح می‌دهد: «تمایلی ندارم در این زمینه صحبتی شود، چرا که مسئولان در حال حاضر گِره‌ای از کار ما باز نخواهند کرد. بیان دائمی مشکلات تنها موجب ایجاد موج منفی، نااطمینانی و ناامیدی در بین تولید کنندگان می‌شود. چرا که دامن زدن به این داستان ازسوی ما، بدون برداشتن کوچکترین گامی از سوی مسئولان، بی فایده خواهد بود. »

او با اشاره به ممنوعیت‌های جدیدی که به تازگی رخ داده و در آن اسامی برخی از مواد اولیه مورد نیاز در این صنعت به چشم می‌خورد، ادامه می‌دهد: «هم اکنون مشکلی اساسی که در مبحث مواد اولیه صنعت مبل پیش آمده، قرارگیری نام برخی از مواد اولیه در لیست کالاهای ممنوعه است و نیز برخی دیگر از اقلام را دراولویت سوم واردات قرار داده‌اند. متاسفانه این ممنوعیت‌ها بر روند تولید تاثیر زیادی گذاشته‌اند، در خواست ما از مسئولان این است که ممنوعیت‌های به وجود آمده را در زمینه واردات مواد اولیه مانند ام دی اف های روکش‌دار آزاد کنند، چرا که نزدیک به 40 درصد این مواد در تولیدات داخلی وارداتی بوده و نبود آنها تاثیرات منفی و نگران کننده‌ای را بر روی تولیدات و نیز اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند. اما قرارگیری کالاهایی مانند چوب، ام دی اف خام و... در گروه کالایی سه، حداقل 50 درصد افزایش قیمت را با خود در پی خواهد داشت. این مساله بدون شک تاثیر سوئی بر تولید کننده داخلی می‌گذارد، چرا که سرمایه در گردش بالایی نیاز است و نیز قیمت تمام شده محصولات افزایش می‌یابد که موجب گرانی می‌شود.‌«

احمدیان خاطر نشان می‌کند: «بر این اساس ممنوعیت بر خی از اقلام موجب کاهش تولیدات در این صنعت شده. فروشندگان این مواد اولیه اگر هم کالایی را دارند نگران فروش و جایگزین کردن آن هستند و این مساله آشفتگی بدی را در صنعت مبلمان ایجاد کرده است.»

او معتقد است که هم اکنون با توجه به ظرفیت‌های خالی که قبلا وجود داشت اوضاع صادرات می‌تواند خوب باشد. اما نکته اینجاست که بزرگترین حلقه مفقوده این صنعت، نبود خوراک برای تولید است. بنابراین طبیعی است که درحال حاضر ما با افت تولید روبه رو شویم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید