Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل مدف:

فرانسه و آلمان به دنبال راه‌حل عملی برای کار با ایران

هیات اقتصادی اتاق ایران با فیلیپ گوتیه، مدیرعامل انجمن کارفرمایان فرانسه (مدف بین‌الملل) دیدار کرد

ایانا- اقتصاد: مدیرعامل مدف در این دیدار با تأکید بر لزوم قطع وابستگی اروپا به آمریکا و چین از تلاش برای یافتن راه‌حلی به‌منظور رهایی از محدودیت‌های آمریکا خبر داد.

فرانسه و آلمان به دنبال راه‌حل عملی برای کار با ایران

هیات اقتصادی اتاق ایران در جریان سفر به فرانسه، با فیلیپ گوتیه، مدیرعامل انجمن کارفرمایان فرانسه (مدف بین‌الملل) دیدار کرد.

به گزارش ایانا به نقل از اتاق بازرگانی ایران، مدیرعامل مدف در این دیدار با تأکید بر لزوم قطع وابستگی اروپا به آمریکا و چین از تلاش برای یافتن راه‌حلی به‌منظور رهایی از محدودیت‌های آمریکا خبر داد.

رئیس اتاق ایران، در این دیدار، مدف را جزو پیش‌قراولان ارتباط با ایران به‌ویژه در حوزه شرکت‌های کوچک و متوسط عنوان کرد. مدیرعامل مدف هم ضمن تأکید بر لزوم قطع وابستگی اروپا به آمریکا و چین از تلاش برای یافتن راه‌حلی برای رهایی از محدودیت‌های آمریکا خبر داد.

رئیس اتاق ایران، مدف بین‌الملل را جزو پیش‌قراولان اروپا برای ارتباط با ایران عنوان کرد و گفت: فعالان اقتصادی ایران خاطره خوبی از همکاری با فعالان فرانسوی دارند و در سفرهای مدیران مدف به ایران نیز شاهد تلاش برای توسعه همکاری بودیم.

غلامحسین شافعی، در دیدار با فیلیپ گوتیه، مدیرعامل انجمن کارفرمایان فرانسه (مدف بین‌الملل) افزود: فرانسه در بسیاری از کارهای زیربنایی ایران مانند راهسازی، سدسازی و حمل‌ونقل ریلی آغازگر بوده و ردپای خود را با خاطره خوب در فعالیت‌های اقتصادی در اکثر مناطق ایران به‌جا گذاشته ضمن اینکه فرانسه از گذشته‌های دور در بخش صنعت ایران هم حضور داشته و ایرانیان با صنعت فرانسه مأنوس بوده‌اند.

شافعی با اشاره به اولین سفر پسابرجامی حسن روحانی به فرانسه، تصریح کرد: پس از امضای توافق هسته‌ای، رئیس‌جمهور ایران برای سفر به اتحادیه اروپا، فرانسه را به‌عنوان مقصد نخست انتخاب کرد و این سفر با امضای 20 سند همکاری اقتصادی با رقم 30 میلیارد دلار بین دو کشور، نتایج خوبی در حوزه همکاری‌های اقتصادی به همراه داشت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: فرانسه در اتحادیه اروپا، به‌عنوان پیش‌قراول روابط اقتصادی با ایرانیان قلمداد می‌شود و ما به دنبال این هستیم که با گسترش ارتباط با فرانسه راه همکاری با سایر کشورهای اروپایی را در پیش بگیریم.

او ادامه داد: پایبندی اروپا به توافق هسته‌ای پس از با خروج ترامپ از برجام جای تقدیر و تشکر دارد و ما امیدواریم با توسعه همکاری در این شرایط گام‌های مهم‌تری برداریم. خوشبختانه دفتر بازرگانی فرانسه در ایران گشایش یافته و می‌تواند نقش اساسی برای توسعه همکاری‌ها داشته باشد.

شافعی افزود: قرار است کشورهای اروپایی بسته‌ای برای همکاری پیش رو فراهم کنند که امیدوارم هر چه زودتر این بسته آماده شود. ایران هم در پی ارائه بسته پیشنهادی به اروپاست و امیدوارم این حسن نیت دو طرف ادامه یابد.

او تأکید کرد: در شرایط فعلی، تمرکز روی شرکت‌های کوچک و متوسط یکی از مناسب‌ترین راه‌حل‌ها برای حفظ و توسعه فعالیت اقتصادی است و مدف که جایگاه خاص و ویژه‌ای در فرانسه دارد، می‌تواند یکی از طرف‌های تجاری مهم برای ما باشد.

یافتن راه‌حل کار با ایران کمک می‌کند وابستگی اروپا به آمریکا و چین قطع شود

مدیرعامل انجمن کارفرمایان فرانسه (مدف بین‌الملل) نیز در این دیدار ضمن ابراز علاقه‌مندی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران، گفت: ما به مناسبات اقتصادی پایبند هستیم و اراده ما بر ادامه همکاری‌ها و مبادلات در موضوعات زیربخشی و زیرساخت‌ها استوار است.

فیلیپ گوتیه، با اشاره به خروج آمریکا از برجام و اعمال محدودیت‌هایی برای شرکت‌های خارجی همکار با ایران، تصریح کرد: ما در بین شرکت‌های فرانسوی می‌توانیم شرکت‌هایی را پیدا کنیم که با آمریکا روابط چندانی نداشته باشند تا در مسیر همکاری با ایران با مشکل مواجه نشوند ضمن اینکه برای مسائل پیش‌آمده در خصوص شرکت‌های بزرگ نیز می‌توان راهی پیدا کرد.

گوتیه افزود: ما یک روز پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، جلساتی در این خصوص با وزیر و معاونان وزارت خارجه و اقتصاد داشتیم تا راه‌حلی از منظر اروپا پیدا کنیم چراکه پیدا کردن این راه‌حل کمک می‌کند تا ما وابستگی‌مان را به آمریکا و چین که سلطه بین‌المللی دارند قطع کنیم.

به گفته او، فرانسه و آلمان سعی دارند یک راه‌حل عملی ارائه دهند تا بقیه کشورهای اروپایی هم پیروی کنند و این تنها راهی خواهد بود که باعث می‌شود کشورهای اروپایی در برابر اقتصادهای بزرگ حرفی برای گفتن داشته باشند.

مدیرعامل انجمن کارفرمایان فرانسه اظهار کرد: راه‌حل اروپایی این است که از طریق بانک اروپایی سرمایه‌گذاری در لوکزامبورگ، نقش تحریم‌هایی که از بیرون تحمیل می‌شود را کمتر کند؛ این راهکار همان ابزار موردنیاز اروپاست که بر اساس آن می‌توانیم سازمانی به‌وجود آوریم که آثار تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا را کاهش دهد.

گوتیه، ایران را کشوری بزرگ با تاریخ و پیشینه فوق‌العاده و مردمی بسیار با فرهنگ عنوان کرد و گفت: گشایشی که در سال 2015 با برجام پیش آمد برای افکار عمومی بسیار مهم بود و اینک همه شرایط برای همکاری بلندمدت ما و ایران محقق است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید