Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو:

ممنوعیت واردات خودرو هزاران بیکار به جای می‌گذارد

در متن نامه به رئیس جمهور هم از نگاهی که دولت نسبت به بخش خصوصی دارد، انتقاد کرده‌ایم

ایانا- اقتصاد: اگر دولت چاره‌ای نیندیشد بعد از پرداخت سه ماه حقوق، دیگر نمی توانیم نیروهایمان را حفظ کنیم. مسئله بغرنج این است که دولت هنگام اتخاذ این تصمیم هیچ راه حلی برای این معضل در نظر نگرفته‌ و به مسئله از دست دادن شغل 15هزار نفر هم توجهی نکرده‌ است.

ممنوعیت واردات خودرو هزاران بیکار به جای می‌گذارد

حواشی ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالا به کشور همچنان ادامه دارد و هر روز، پرده دیگری از تبعات این ممنوعیت برداشته می‌شود. وقتی واردات کالاهایی چون صابون رختشویی، موی حیوان و کلاه‌گیس، وافل و... که بود و نبودشان چنان تاثیری بر زندگی و معیشت مردم ندارد، کنار بگذاریم در این ممنوعیت اقلامی به چشم می‌خورند که نگرانی‌هایی را در خصوص آینده بازارشان با خود همراه کرده‌اند؛ ممنوعیت واردات خودرو، یکی از همین نگرانی‌هاست که بیم آن می‌رود، بازی دلالی در بازار خودروها را داغ‌تر از همیشه کند و گرانی را به بازاری بیاورد که قیمت‌هایش همواره اعتراض‌های جدی در پی داشته و کمپین‌هایی برای نخریدن را با خود همراه کرده. 

در باره این ممنوعیت و نگرانی‌ها و تبعاتی که می‌تواند در پی داشته باشد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به خبرنگار اقتصادی ایانا اعلام کرد: «در جلسه اضطراری روز یکشنبه انجمن واردکنندگان خودرو اعلام شد که بالغ بر 15هزار نفر در شرکت‌های نمایندگی خودرو اعم از بخش‌های فروش، خدمات پس از فروش، پشتیبانی فروش، حمل‌ونقل و غیره در حال خدمات‌رسانی هستند، که با ممنوعیت واردات خودرو و تعدیل نیروی 7هزارنفری که به علت همین اتفاق در نظر گرفته شده بود، تصمیم گرفته شد که در برای کارکنان بخش فروش و پشتیبانی فروش، مدت سه ماه مرخصی با حداقل حقوق پایه را درنظر بگیریم تا در راستای همکاری و تعاون با دولت پیش برویم، که انشالله دولت بتواند گره این مشکل را به شکل منطقی باز کند. اگر دولت چاره‌ای نیندیشد بعد از پرداخت سه ماه حقوق، دیگر نمی توانیم نیروهایمان را حفظ کنیم. مسئله بغرنج این است که دولت هنگام اتخاذ این تصمیم هیچ راه حلی برای این معضل در نظر نگرفته‌ و به مسئله از دست دادن شغل 15هزار نفر هم توجهی نکرده‌ است.»

مهدی دادفر اعلام کرد: «در جلسه هیئت مدیره تصمیم بر این شد که نامه‌ای به ریاست محترم جمهور بنویسیم و مشکلاتمان را مطرح کنیم و باتوجه به این که آقایان مستمرا می‌گویند موارد حاکمیتی است، خواستاراعلام  عرایضمان خدمت مقام معظم رهبری نیز هستیم چراکه ضربه مهلک ممنوعیت واردات خودرو مستقیما بر صنعت و اشتغال تاثیرگذار است. از ابتدای سال تا الان 3500 دستگاه خودرو وارد کشور شده است که در مقایسه با سال گذشته همین موقع که 45000 دستگاه واردات داشته‌ایم، نشان می دهد که عرضه در بازار نیست و شرایط بازار آشفته است.»

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد: «ما می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و روابطمان را گسترش بدهیم و با شرکت‌های جهانی ارتباط بگیریم، همانطور که ارتباط  گرفته بودیم، چراکه ما نمایندگان شرکت‌های بزرگ جهانی هستیم. به فرض که تصمیم ستاد اقتصاد مقاومتی و ممنوعیت خودروهای وارداتی هم تصمیم منطقی و درستی باشد اما این نوع تصمیم‌گیری ناگهانی بدون نظرخواهی و مشورت، کاملا اشتباه است.»

دادفر ادامه داد: «ما صاحبان سرمایه هستیم و واقعا از عملکرد دولت نسبت به خودمان تعجب می‌کنیم، تحریم و محدودیت اثر به‌سزایی بر شرایط اقتصادی دارد هدف از اعمال تحریم‌ها هم همین بوده است، بخش خصوصی هم با تحریم‌ها بیگانه نیست ما می‌دانیم که در شرایط سخت بین‌المللی هستیم، هیچ کشتی به سمت ایران بارگیری نمی‌شود، پروازهای خارجی و بانک‌های خارجی برای ما محدودیت‌های بسیاری دارند؛ ما نیز با تمام این مسائل در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم و به تمام این مشکلات واقفیم، اما با وجود همه این مسائل راهکارهایی داریم و به علاوه من شخصا نمی‌پذیرم که تمام این اتفاقات آثار تحریم‌ها باشد اگر میزان تاثیر تحریم‎ها 20درصد باشد، قطعا اثر بی‌تدبیری‌ها و بی‌برنامگی‌ها 80 درصد است. در متن نامه به رئیس جمهور هم از نگاهی که دولت نسبت به بخش خصوصی دارد، انتقاد کرده‌ایم. ما داریم 4درصد از تقاضای بازار که به عنوان شاخص قیمت‌گذاری کالا است را تامین می‌کنیم این‌گونه رفتارها با بخش خصوصی واقعا تعجب‌برانگیزاست.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید