Iranian Agriculture News Agency

کارشناس بازار طلا و ارز:

بازار فیزیکی طلا هدایت‌گر بازار آتی

ایانا- اقتصاد: بازیگران بازار طلا و حتی ارز محدود و شناخته شده هستند و عملکرد آنها موجب انفعال یا داغ شدن بازار می‌شود.

بازار فیزیکی طلا هدایت‌گر بازار آتی

پس از روند صعودی سکه و طلا در بازار و در عین حال بالا رفتن قیمت سکه در بازار آتی و (بورس کالا) ثبت سفارش برای مدتی در بازار آتی متوقف شد. البته پیش از این نیز فروش سکه و در بازار فیزیکی که بانک کارگشایی آن را انجام می‌داد نیز متوقف شد. حتی این موضوع نیز مطرح شد که بازار آتی طلا و نحوه عرضه سکه در آن موجب بالا رفتن قیمت سکه در بازار فیزیکی (بازار نقدی) شده است اما روز گذشته اعلام شد سفارش یا خرید سکه آتی باز شد. میثم رادپور کارشناس طلا و ارز در بازار سهام در این باره به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا، می‌گوید: من به عنوان یک کارشناس این نظر را ندارم که بازار آتی سکه تاثیر بالایی بر قیمت طلا در بازار فیزیکی دارد و قیمت را بالا برده است. در تاثیرگذاری بازارها بر یکدیگر حتمی است اما میزان این تاثیرگذاری به طور قطع و حتم به اندازه و حجم بازارها دارد. بنابراین بازار آتی با توجه به حجمش نمی‌تواند تاثیرش در حدی باشد که قیمت را کنترل یا هدایت کند تا به این سمت رشد تا به این اندازه برود.

او با اشاره به اینکه تاثیر بازار آتی بیشتر یک تاثیر روانی است، توضیح می‌دهد: اینکه برخی ادعا می‌کنند که بازار آتی این تاثیر و هدایت را برعهده داشته است باید این ادعا با دلیل و مدرک و مستندات ثابت شود. بسته شدن سفارش‌گذاری برای سکه آتی و بازگشایی دوباره آن تاثیرش در بازار نقدی در حد بالا بردن و رساندن به قیمت حدود سه میلیون تومان نیست. در واقع بازار نقدی و فیزیکی تاثیر بیشتری دارد.

او اضافه می‌کند: بازیگران بازار طلا و حتی ارز محدود و شناخته شده هستند و عملکرد آنها موجب انفعال یا داغ شدن بازار می‌شود.

این کارشناس طلا و ارز در توضیح عواقب بسته شدن سفارش‌گذاری برای سکه آتی یا محدودیت فروش نقدی سکه می‌گوید: حجم و تعداد بازیگران بازار آتی و در مقایسه با بازار نقدی و فیزیکی آربیتراژ (بهره گرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود) را به وجود می‌آورد. همین موضوع باعث شد که قیمت سکه و طلا از ارزش واقعی خودش دور شود و نشان از نارکارآمدی بازار است.

او اضافه می‌کند: انتظارات آتی از وضعیت اقتصاد و حتی تورم در جامعه خرید در بازار به امید کسب سود در آینده و بسیاری از عواملی که در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی تاثیر دارند، موجب شده تا قیمت طلا به شیوه نجومی افزایش یابد و افزایش قیمت نیز متوقف نشود. بنابراین ادعای تاثیر گذاری بازار آتی بر بازار نقدی درست است اما هدایت آن آن به شیوه کنونی نیاز به مستندات برای اثبات دارد و نمی‌توان به راحتی ادعا کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید