Iranian Agriculture News Agency

ارز 4200 تومانی چگونه به واردات کالاها تخصیص می‌یابد؟

نهاد مسئول تخصیص ارز وزارت‌خانه‌ها هستند

نحوه تخصیص ارز در واردات محصولات کشاورزی یا ماشین آلات آن بر عهده وزارت جهاد است

ایانا- اقتصاد: بانک مرکزی تنها تخصیص دهنده ارز است و هیچ دخالتی در باره اینکه ارز موجود به دست کدام واردکننده برسد، ندارد. تنها مرجع تشخیص تخصیص ارز و اینکه چه کسی ارز (و یارانه اختصاص یافته) را باید دریافت کند، وزارتخانه‌ها هستند.

نهاد مسئول تخصیص ارز وزارت‌خانه‌ها هستند

نرخ برابری دلار در روزهای اخیر همچنان سیر صعودی دارد و خریداران کالاهای خاص بیش از واردکنندگان نگران این صعود بی‌پروا هستند. هر چند که گفته می‌شود بخشی از این افزایش نرخ دلار حباب است اما تفاوت نرخ رسمی دلار با آنچه که در بازار آزاد فروخته می‌شود انکار ناپذیر است.

به گزارش ایانا، پس از آنکه تک نرخی شدن ارز رسمی شد افزایش ثبت سفارش کالا هم به یکباره اتفاق افتاد افزایشی که با بالا رفتن نرخ دلار رسمی از 3800 به 4200 تومان همخوانی و توجیهی نداشت جز اینکه ممکن است بخشی از این ثبت سفارش‌ها، صوری باشد. بنابراین برای ثبت سفارش و تخصیص ارز 4200 تومانی به کالا اولویت‌بندی مشخصی اعلام شد.

تعداد قابل توجهی از کالاهایی که به آنها ارز 3800 و حتی 4200 تومانی تعلق می‌گیرد در گروه نهاده‌های کشاورزی و حیاتی برای ادامه کشاورزی قرار می‌گیرد.

در حال حاضر تخصیص ارز 4200 تومانی با یارانه 400 تومان به گروه نخست اولویت یعنی حیوانات مولد نژاد، گاو شیری و گوشتی، گاو نر مولد نژاد، گوسفند مولد نژاد، جوجه اجداد گوشتی یک روزه، جوجه مادر گوشتی یک روزه، کلنی زنبور عسل، ملکه زنبور عسل، ران، راسته، سردست و سینه گوساله، تخم و لارو بچه ماهی، بذر، بذر کلزا، بذر آفتابگردان، برنج نیمه سفید شده، برنج قهوه‌ای، روغن خام و خوراک آماده آبزیان تعلق می‌گیرد.

البته واردات کمباین برنج با چرخ شنی، کمباین مخصوص برداشت پنبه، چغندرقند، سیب زمینی و علوفه سبز، ماشین‌آلات تهیه علیق یا نواله برای حیوانات، ماشین‌آلات و دستگاه‌های پرورش طیور، تراکتور شالیزار و تراکتور کشاورزی نیز ارز 4200 تومانی با احتساب یارانه 400 تومانی دریافت می‌کنند.

اما اینکه این ارز چطور تخصیص داده می‌شود و چگونه تشخیص داده می‌شود که واردکننده به طور دقیق و مشخص چه کالایی و چطور وارد کرده تا ارز مورد نظر و یارانه آن را دریافت کند، هنوز مشخص نیست.

در مورد نحوه تخصیص ارز به واردات کالاها، یکی از کارشناسان بانک مرکزی به عنوان تنها تخصیص دهنده ارز در این مورد به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا اعلام کرد: بانک مرکزی تنها تخصیص دهنده ارز است و هیچ دخالتی در باره اینکه ارز موجود به دست کدام واردکننده برسد، ندارد. تنها مرجع تشخیص تخصیص ارز و اینکه چه کسی ارز (و یارانه اختصاص یافته) را باید دریافت کند، وزارتخانه‌ها هستند و در مورد واردات محصولات یا ماشین‌آلاتی که به بخش کشاورزی مربوط می‌شوند، تنها مرجع وزارت جهاد کشاورزی است یعنی نهاد مسئول در تشخیص تخصیص‌ها وزارتخانه است. این به معنای آن است که وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند که به کدام کالا با کد مشخص ارز تعلق می‌گیرد. در واقع بانک مرکزی دخالتی در تعیین مصادیق ندارد و فقط مجری است. 

در گروه‌های اولویت دوم و سوم که ارز 4200 تومانی بدون یارانه و ارز 4200 تومانی با پرداخت مابه‌التفاوت قیمت نیز همچنان کالاهای کشاورزی و محصولات و کالاهای پایه کشاورزی و تحقیقاتی دیده می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید