Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی:

صادرکنندگان دربازارهای صادراتی رقیب می‌شوند

در غیاب دستگاه دیپلماسی، بازارهای خارجی محصولات کشاورزی دچار سردرگمی است

ایانا- اقتصاد: گاهی دیده شده صادرکنندگان حوزه‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی در خارج کشور رغیب هم می‌شوند و بازارهای خارجی نیز دچار سردرگمی است. این موضوع خارج از اخلاق حرفه‌ای بوده که علت آن می‌تواند ناشی از نبود پشتیبانی کافی برای صادرات در داخل کشور باشد.

صادرکنندگان دربازارهای  صادراتی رقیب می‌شوند

داستان گزینه‌های انتخابی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، ماجرای تکراری، اما حیاتی است که در هر حوزه یا بخشی بازار داغ خود را دارد. چرا که نمی‌توان اهمیت آن را در اقتصاد کشور و نیز پیشرفت بخش مورد نظر نادیده گرفت. بی‌شک سرمایه‌گذاری یکی از عوامل مهم در رشد و اقتصاد کشور است، به ویژه اینکه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به دلیل افزایش تقاضا و نیز تامین مواد غذایی می‌تواند موجب اشتغال‌زایی و نیز رشد تولید شود. با توجه به مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، متاسفانه با وجود پتانسیل‌های موجود در این حوزه، این بخش نتوانسته به اندازه کافی برای سرمایه‌گذاران جذاب به نظر برسد. از جمله دلایلی که می‌توان برای این مساله نام برد، ریسک بالای تولید محصولات کشاورزی، هزینه بالای نگهداری آنها، عدم گسترش صنایع تبدیلی، کمبود اعتبارات ریالی و ارزی و نیز فقدان نظام تشویقی و سودآوری بیشتر است.

در این باره علی اکبری، عضو کمیسیون کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایانا می‌گوید: «فعالیت بخش خصوصی در کشور از جمله موضوعاتی است که متاسفانه به خوبی در کشور به آن میدان داده نشده است. شاید نباید تمام تقصیر را بر گردن دولتی‌ها انداخت چرا که بخش خصوصی نیز در کشور نتوانسته به خوبی عمل کند یا بهتر است بگوییم خود را توانمند سازد.»

او با اشاره به اینکه متاسفانه این تفکر در بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران جریان دارد که یک شبه ره صد ساله بروند، ادامه می‌دهد: «سرمایه‌گذاری باید امنیت داشته باشد و سرمایه‌گذاران به دنبال این هستند که سرمایه خود را در جایی به کار بگیرند که امنیت لازم را دارد. هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌خواهد خنثی عمل کند و هیچ سودی عایدش نشود یا سرمایه اولیه خود را از دست دهد. بنابراین با توجه به نوساناتی که در بخش کشاورزی وجود دارد و نیز اوضاع بحرانی کم آبی در کشور، گمان می‌رود سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ریسک بالایی دارد و این مساله سرمایه‌گذاران را از انتخاب این حوزه دور می‌کند.»

اکبری خاطر نشان می‌کند: «دولت باید برای جذب بخش خصوصی تلاش لازم را داشته باشد و شرایطی را مهیا کند تا اعتماد سرمایه‌گذاران در این حوزه جلب شود. همچنین باید سیاست‌هایی در پیش گرفته شود که جذابیت مورد نظر را‌ داشته و بخش خصوصی را برای برخی گزینه‌ها وسوسه کند. اما درحال حاضر چنین روندی در کشور و به ویژه حوزه کشاورزی جریان ندارد. برای نمونه وجود تسهیلات 18 یا 20درصدی نه تنها دافعه ایجاد می‌کند بلکه سرمایه‌گذار را به این فکر وا می‌دارد، اگر در سرمایه‌گذاری ناکام بماند، قطعا زندگی خود را خواهد باخت.»

این عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه بعضا دیده شده صادرکنندگان بخش کشاورزی اخلاق حرفه‌ای را رعایت نمی‌کنند، ادامه می‌دهد: «گاهی دیده شده صادرکنندگان حوزه‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی در خارج کشور رغیب هم می‌شوند و بازارهای خارجی نیز دچار سردرگمی است. این موضوع خارج از اخلاق حرفه‌ای بوده که علت آن می‌تواند ناشی از نبود پشتیبانی کافی برای صادرات در داخل کشور باشد.»

او معتقد است که تعرفه‌های بالای صادرات نیز یکی دیگر از مشکلات مهم و پیش روی صادرات است که باید در این زمینه تدابیری برای آن اندیشیده شود.

اکبری اظهار می‌کند: «کشورهایی مانند عراق که بیشتر صادرات کشاورزی به سمت آن جریان دارد، دارای تعرفه‌های بالای صادراتی هستند و این موضوع نوعی سنگ‌اندازی برای صادرکننده محسوب می‌شود.»

او در ارتباط با وضعیت صادرات در بخش کشاورزی می‌گوید: «تولیدکنندگان بخش کشاورزی باید در قالب تشکل‌ها ظاهر شوند و به سمتی بروند که زنجیره تولید را کامل کنند، در غیر این صورت به تنهایی دوام نمی‌آورند. برای نمونه صنعت مرغداری زنجیره محکم و کاملی ندارد و ابعاد مختلف آن دارای سرو سامان نیست. بنابراین باید در این زمینه کار آمایش صورت بگیرد و زنجیره‌ها کامل شود تا بتوان پیشرفتی در این راستا حاصل کرد.»

پدیدآورنده:پرستو سرمدی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید