Iranian Agriculture News Agency

بذر، نهاده‌ها و ماشین‌آلات در اولویت قرار گرفتند

نگاه ویژه به بخش کشاورزی در اولویت‌بندی ارزی

جدول اولویت تخصیص ارز، نگاه ویژه به بخش کشاورزی دارد

ایانا- اقتصاد: حیوانات مولد نژاد، گاو شیری و گوشتی، گاو نر مولد نژاد، گوسفند مولد نژاد، جوجه اجداد گوشتی یک روزه، جوجه مادر گوشتی یک روزه، کلنی زنبور عسل، ملکه زنبور عسل، ران، راسته، سردست و سینه گوساله، تخم و لارو بچه ماهی، بذر، بذر کلزا، بذر آفتابگردان، برنج نیمه سفید شده، برنج قهوه ای، روغن خام و خوراک آماده آبزیان در اولویت نخست قرار دارند.

نگاه ویژه به بخش کشاورزی در اولویت‌بندی ارزی

داستان پرحاشیه ارز به فصل اولویت‌بندی کالاها رسید. در ماه‌های اخیر، پس از آنکه نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد، دولتی‌ها را مجاب کرد تا در تصمیمی ناگهانی نرخ ارز را یکسان‌سازی کرده و نرخ 4200 تومانی برای آن انتخاب کنند، داستان ارز حواشی بسیاری داشته است. در ابتدا دولتی‌ها تصمیم گرفتند بدون لحاظ کردن اولویت‌بندی، دلار ۴۲۰۰ تومانی با نرخ دولتی را در اختیار تمامی واردکنندگان قرار دهند. این تصمیم باعث شد تا آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت تا نیمه خردادماه، از ثبت سفارش 20 میلیارد دلاری کالا حکایت کند. حکایتی که از احتمال‌های مختلفی مبنی بر سواستفاده از سیاست تک نرخی شدن ارز دولت روایت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایانا، پس از آن دولتی‌ها تصمیم گرفتند، اختصاص ارز به واردات کالاها را محدود کرده و این محدودیت، کالاها را به سه اولویت تقسیم‌بندی کرد. بر اساس این تقسیم بندی، نرخ ارز اولویت اول دلار ۴۲۰۰ تومانی با احتساب یارانه ۴۰۰ تومانی، اولویت دوم دلار ۴۲۰۰ تومانی و اولویت سوم دلار ۴۲۰۰ تومانی به علاوه ارزش اظهارنامه صادراتی خواهد بود. البته دولت اعلام کرده که ممکن است واردات برخی کالاها را نیز ممنوع و محدود کند.

در جدول اولویت‌بندی‌ها به واردات محصولات دامی، کشاورزی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های این بخش، نگاه ویژه‌ای شده است.

بر طبق جداولی که از اولویت‌بندی کالاها منتشر شده است، حیوانات مولد نژاد، گاو شیری و گوشتی، گاو نر مولد نژاد، گوسفند مولد نژاد، جوجه اجداد گوشتی یک روزه، جوجه مادر گوشتی یک روزه، کلنی زنبور عسل، ملکه زنبور عسل، ران، راسته، سردست و سینه گوساله، تخم و لارو بچه ماهی، بذر، بذر کلزا، بذر آفتابگردان، برنج نیمه سفید شده، برنج قهوه ای، روغن خام و خوراک آماده آبزیان در اولویت نخست قرار دارند.

در ماه‌های اخیر صدای اعتراض مرغ‌داران بیش از همه بخش‌ها شنیده می‌شد، آنها نسبت به افزایش قیمت نهاده‌های طیور با وجود مابه‌التفاوتی که دولتی‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت نهاده‌ها به واردکنندگان پرداخت می‌کردند، معترض بودند، اما در مقابل سواستفاده واردکنندگان از شرایط بازار، کاری از دستشان بر نمی‌آمد، حالا در برنامه جدید دولت برای واردات، واردات نهاده‌های دام و طیور، در اولویت نخست دریافت ارز قرار گرفته است و نهاده‌ها، براساس تصمیم دولتی‌ها یارانه 400 تومانی برای واردات دریافت می‌کنند.

در این اولویت، به منظور مکانیزه شدن بخش کشاورزی، واردات ماشین‌آلات هم به چشم می‌خورد. بر طبق این فهرست، واردات کمباین برنج با چرخ شنی، کمباین مخصوص برداشت پنبه، چغندرقند، سیب زمینی و علوفه سبز، ماشین‌آلات تهیه علیق یا نواله برای حیوانات، ماشین‌آلات و دستگاه‌های پرورش طیور، تراکتور شالیزار و تراکتور کشاورزی در اولویت یک قرار گرفته و ارز 4200 تومانی با احتساب یارانه 400 تومانی دریافت می‌کنند.

همچنین، گیاهان زینتی، اندام‌های تکثیری نظیر رز، داوودی، میخک و...، درخت، بذر ذرت شیرین، گندم دامی، دانه کنجد و واردات میوه‌هایی همچون پرتقال و سیب، هلو و شلیل در اولویت دوم، در کنار دستگاه‌های کاشت مستقیم بذر و نشاء، ماشین‌های برداشت صیفی و سبزی، دستگاه برداشت خرما، ماشین‌های شیردوش، ماشین‌های جوجه کشی، جوجه پروری و ماشین‌آلات و دستگاه‌های تهیه لبنیات قرار می‌گیرند.

در اولویت سوم تخصیص ارز هم واردات انواع ماهی، صیفی‌جات همچون گوجه‌فرنگی و بادمجان، کرفس، کاهو و کلم به چشم می‌خورد و در این اولویت به واردات اسب، الاغ، مرغابی، غاز و سگ و گربه برای تحقیقات پزشکی ارز  تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید