Iranian Agriculture News Agency

کارشناس بانکی:

رانتی‌ها با قیمت ارز بازی می‌کنند

تاثیر قیمت دلار در کالاهای مختلف بستگی به سهم و حجم آنها در سبد تورم دارد

ایانا- اقتصاد: افزایش قیمت ارز و چالش‌های پیامد آن سیاسی است و راه حل اقتصادی مشخصی ندارد. افزایش یا بهتر بگوییم جهش قیمت ارز بیشتر به دلیل خروج ناگهانی و بسیار زیاد سرمایه از کشور است یا بازنگشتن ارزهای موجود است

رانتی‌ها با قیمت ارز بازی می‌کنند

افزایش قیمت ارز و تاثیرش بر بخش‌های مختلف اقتصاد، یکسان نیست اما به طور حتم بر همه بخش‌ها اثری افزایشی دارد فقط میزان آن در این بخش‌ها متفاوت خواهد بود. هر چند ممکن است تعدیل نرخ دلار در اقتصاد به دلایل متفاوت و مختلف رخ داده باشد. احمد حاتمی یزد کارشناس بانکی و مالی معتقد است که افزایش قیمت ارز و چالش‌های پیامد آن سیاسی است و راه حل اقتصادی مشخصی ندارد. افزایش یا بهتر بگوییم جهش قیمت ارز بیشتر به دلیل خروج ناگهانی و بسیار زیاد سرمایه از کشور است یا بازنگشتن ارزهای موجود است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایانا می‌گوید: این نوع افزایش‌ها مربوط به بخش خصوصی نیست، بیشتر مربوط به بخش‌هایی است که قدرت بازنگرداندن این ارزها که حاصل از فروش کالا و خدمات است را دارند. در واقع بیشترین بخش این خروج ارز توسط کسانی که به رانت دسترسی دارند.

حاتمی یزد درباره شیوه و نحوه تاثیر‌گذاری نرخ ارز بر کالاها و بخش‌های مختلف توضیح می‌دهد: تاثیر افزایش قیمت دلار در کالاهای مختلف تا حدود زیادی بستگی به سهم و حجم آنها در سبد تورم دارد. افزایش قیمت ارز، هم زمان با بازار طلا رخ داد و تا حدودی تاثیر بیشتری هم پذیرفت.

او اضافه می‌کند: اما بازارهایی مانند مسکن و سهام، تاثیراتشان ثانویه است. مسکن به دلیل رکود بیشتر و حجم سرمایه‌اش، بازار میان‌مدت یا بلند به حساب ‌می‌آید و تاثیراتش در قدم‌های بعدی مشخص می‌شود.

این کارشناس بانکی و مالی درباره تاثیرپذیری بازار سهام و بورس می‌گوید: بازار سهام نیز باتوجه به تخصصی بودن و محدود بودنش کمتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. البته افزایش نرخ ارز در شرکت‌های صادرات محور مانند پتروشیمی‌ها و معدنی و سنگ آهن تاثیر افزایشی دارد.

 او اضافه می‌کند: اما در مجموع این نوع رشد که ناشی از افزایش نرخ ارز و مابه‌التفاوت نرخ تسعیر ارز است به عنوان یک سود سالم و پایدار شناسایی نمی‌شود در واقع سودآوری شرکت محسوب نمی‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید