Iranian Agriculture News Agency

نگرانی فعالان اقتصادی از بهانه جویی‌های سیاسی علیه اقتصاد کشور

ایران قرمز در لیست سیاه

ایانا- اقتصاد: هرگونه محدودیتی که برای اقتصاد ما در دنیا تعریف شود بی‌شک بر این عرصه تاثیرگذار خواهد بود. ما نباید اجازه بدهیم که بهانه‌هایی برای ادامه این محدودیت‌ها و اعمال محدودیت‌های جدید به دست بیگانگان دهیم به طور مثال در حال حاضر بسیاری از کشورها برای مبادلات بانکی ما استناد می‌کنند به اقداماتی که ما باید برایFATFانجام بدهیم. در حال حاضر ما در مناطق پرخطر اطلاعیه هایی که FATF به بانک های دنیا منتشر می‌کند، هستیم.

ایران قرمز در لیست سیاه

این روزها نگاه فعالان اقتصادی نگران است. نگران از سنگ اندازی‌های جدید ایالات متحده و محدودیت‌هایی که می‌تواند فعالیت‌های آنها را زیر سایه ببرد و مشکلات جدیدی را بر سر راه آنها سبز کند. در این میان، ماجرای پیوستن ایران به FATF و حواشی که در هفته‌های اخیر داشته، نگرانی جدید فعالان اقتصادی شده است. آنها با اشاره به اینکه FATF ما را  در زون قرمز قرار داده است، مبادلات ارزی و حتی پیش پاافتاده ترین اعمالی که در هرنقطه از دنیا برای تمامی مردم به راحتی انجام می‌شود، برای کشور ما و مردم ما با محدودیت‌های بسیار مواجه است، معتقدند که نباید اجازه بهانه تراشی‌های جدید سیاسی را بدهیم که اقتصاد کشور را تحت فشار قرار دهد.

به گفته نایب رئیس اتاق ایران چین، هرگونه محدودیتی که برای اقتصاد ما در دنیا تعریف شود بی‌شک بر این عرصه تاثیرگذار خواهد بود. ما نباید اجازه بدهیم که بهانه‌هایی برای ادامه این محدودیت‌ها و اعمال محدودیت‌های جدید به دست بیگانگان دهیم به طور مثال در حال حاضر بسیاری از کشورها برای مبادلات بانکی ما استناد می‌کنند به اقداماتی که ما باید برای FATF انجام بدهیم. در حال حاضر ما در مناطق پرخطر اطلاعیه‌هایی  که FATF به بانک‌های دنیا منتشر می‌کند، هستیم.»

مجیدرضا حریری در این خصوص به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا توضیح می‌دهد: «با توجه به آن که FATFما را  در زون قرمز قرار داده است، مبادلات ارزی و حتی پیش پاافتاده‌ترین اعمالی که در هر نقطه از دنیا برای تمامی مردم به راحتی انجام می‌شود، برای کشور ما و مردم ما با محدودیت‌های بسیار مواجه است. اطلاعیه این سازمان چنان تاثیر نامطلبوعی بر اقتصاد کشور ما دارد که هرکجا یک ایرانی به بانک مراجعه کند حتی برای تبدیل دلار به یورو و امثال این اقدامات ساده به مشکل برمی‌خورد. بانک‌ها به اتباع ایرانی خدمات نمی‌دهند. وقتی ما خودمان هم به قوانین بین‌المللی تن نمی‌دهیم بهانه‌های که می‌تواند بر اقتصاد و تجارت کشور تاثیرات مهلک داشته باشد را بیشتر می‌کنیم.»

نایب رئیس اتاق ایران چین علاوه بر قرار گرفتن ایران در زون قرمز این لیست سیاه به اثرات ناشی از خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت: «تصمیمات ایالات متحده بر اقتصاد کل دنیا تاثیرگذار است و قاعدتا بر اقتصاد کشور ما هم تاثیرگذار می­‌گذارد، ما نمی‌توانیم بگوییم که تصمیمات و تحریم‌های جدید، براقتصاد ما بی‌تاثیر است.»

حریری در ارتباط با موضع‌گیری کشورهای جهان در برابر خروج آمریکا از برجام گفت:«یکی از اتفاقاتی که نسبت به دوره قبل تحریم‌ها نکته  امیدوارکننده‌تری است اجماع نکردن کل دنیا بر علیه ما است. در مقایسه با سال‌های گذشته که آمریکا به همراه اتحادیه اروپا و سازمان ملل همگی ما را تحریم کرده بودند، این بار تنها آمریکا مقابل ما قرار دارد و اجماع جهانی بر علیه مال نیست و این نکته مثبت این ماجرا محسوب می‌شود اما باید این را در نظر بگیریم که درعین حال که این اجماع جهانی وجود ندارد دفعه قبل رئیس جمهور ایالات متحده شخص معقول‌تری بود و معقول‌تر عمل می‌کرد اما باید دید ضریب نفوذ ترامپ در دنیا چقدر است و چه میزان می‌تواند در جهان تاثیر گذار باشد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید