Iranian Agriculture News Agency

روایت بحران آب از زبان پدر علم هیدروژئولوژی

دیگر خبری از قلک‌های زیرزمینی نیست

ایانا-کشاورزی: در گذشته سطح آب‌های زیرزمینی بالا بوده و در سال‌های خشکسالی قنات و چشمه‌ها به همین علت خشک نمی‌شدند و در شرایط بی‌آبی نیز که در اثر کمبود بارش اتفاق می‌افتاده است، این قلک‌های باارزش می‌توانستند زندگی و کشاورزی مردمان این خاک را برای هزاران سال حفظ کنند، اما امروزه متاسفانه دیگر خبری از این قلک‌های ارزشمند نیست!

دیگر خبری از قلک‌های زیرزمینی نیست

ما با ولعی سیرنشدنی به جان آب‌های ذخیره‌ای که از سال‌های بسیار دور توسط نیاکانمان در دل زمین به غنیمت نگه داشته شده بود افتادیم و امروزه با خوردن آخرین پیاله‌ها به کف دیگ، چیزی نه تنها برای خود که برای فرزندانمان نیز باقی نگذاشته‌ایم. به گفته عزت اله رئیسی پدر علم هیدروژئولوژی، حجم ذخیره هیدرولیکی که حجم آب ذخیره‌ای در آبخوان‌ها است تقریبا تمام شده و سطح سفره آب‌های زیرزمینی بسیار پایین رفته است. در گذشته سطح آب‌های زیرزمینی بالا بوده و در سال‌های خشکسالی قنات و چشمه‌ها به همین علت خشک نمی‌شدند و در شرایط بی‌آبی نیز که در اثر کمبود بارش اتفاق می‌افتاده است، این قلک‌های باارزش می‌توانستند زندگی و کشاورزی مردمان این خاک را برای هزاران سال حفظ کنند، اما امروزه متاسفانه دیگر خبری از این قلک‌های ارزشمند نیست!

او در ارتباط با بحران آب عقیده دارد که روش‌های انتقال آب و سدسازی در ایران دیگر پاسخگوی کمبود آب نیست چرا که تمام انتقالات آب و سدسازی‌هایی که لازم به انجام بوده است؛ انجام گرفته است.

به گزارش ایانا پدر علم هیدروژئولوژی سیاست توقف انتقال آب و سدسازی را که چندی است بر سر زبان‌ها و در طرح‌های پیشنهادی به مجلس قرار گرفته است، سیاستی صحیح اعلام کرد و به خبرنگار گروه کشاورزی ایانا گفت: «با توقف انتقال آب و سدسازی موافقم و باید انتقال آب، بسیار با احتیاط صورت بگیرد و در زمینه سدسازی نیز باید سد جدیدی احداث نشود؛ البته در مواردی استثنایی که آب سدی وارد دریاهای خلیج فارس و عمان می‌شود، می‌توانیم آب سیلابی زمستانه را از این گونه سدها جمع‌آوری کنیم ولی باید گفت که به اندازه کافی برای تمامی دریاچه‌ها و رودهای بزرگ برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در شرایط کنونی به ندرت انتقال آب و سدسازی می‌تواند راه چاره کم‌آبی باشد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید