Iranian Agriculture News Agency

4 معضلی که اقتصاد آینده را دچار مشکل می کند

چشم انداز تیره و تار اقتصاد جهانی

ایانا- اقتصاد: بانک جهانی در حال حاضر رشد 3 درصدی برای سال 2019 را برای اقتصاد جهان پیش بینی کرده است. اما اگر تهدیدات تجاری ادامه دار باشد، رشد اقتصادی جهان کاسته خواهد شد.

چشم انداز تیره و تار اقتصاد جهانی

بازار سهام در حال پرواز است و اقتصاد جهانی هم به فعالیت خود ادامه می دهد، اما این برای چه مدت ادامه خواهد داشت؟

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، در حال حاضر نگرانی های زیادی درباره اقتصاد جهانی وجود دارد: اقتصاددانان هشدار داده اند که دعواهای تجاری، تنش های ژئوپلیتیکی، افزایش قیمت نفت و بحران های بازارهای نوظهور می تواند به رشد اقتصادی جهانی ضربه بزند. سی ان ان مانی گزارشی در این باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش، کارشناسان معتقدند اقتصاد جهانی سال نسبتا خوبی را آغاز کرد، اما چشم انداز رشد اقتصادی جهان، تیره و تار است. ریسک های اقتصادی، موضوع اصلی اجلاس آینده G7 در کاناداست. اما در این گزارش مسایلی که کارشناسان را بیشتر نگران کرده، آورده شده است.

جنگ تجاری

دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا از تعرفه های وارداتی برای فولاد، آلومینیوم، ماشین لباس شویی و پنل های خورشیدی استفاده کرده است. کانادا، مکزیک، چین و اتحادیه اروپا هم در پی اقدامی تلافی جویانه هستند.

کارشناسان می گویند، تاثیر اقتصادی تعرفه های جدید تاکنون محدود بوده است. اما اگر چرخه انتقام جویی ادامه پیدا کند، می تواند مشکلاتی زیادی در پی داشته باشد. به گفته آنها، افزایش جهانی تعرفه ها، می تواند به ضررهای تجاری بیشتری بینجامد.

بانک جهانی در حال حاضر رشد 3 درصدی برای سال 2019 را برای اقتصاد جهان پیش بینی کرده است. اما اگر تهدیدات تجاری ادامه دار باشد، رشد اقتصادی جهان کاسته خواهد شد.

به گفته کارشناسان تهدید تجارت به تهدید برای بازارها و رشد اقتصادی منجر می شود.

بودجه ایتالیا

بحران دیگر منطقه یورو، از بین رفته است، اما سرمایه گذاران هنوز در مورد ایتالیا نگران هستند. سرمایه گذاران ایتالیا در حال حاضر خواستار نرخ بهره بالاتری هستند. 

مشکل بعدی اروپا، معضل یورو است. بعضی اقتصاددانان معتقدند تعهد دولت های جدید اروپا به یورو مشکوک است. اما یک بحران جدید می تواند منجر به مشکلات و اعتماد در کسب و کار، کاهش سرمایه گذاری در منطقه یورو شود.

افت در بازارهای نوظهور

سرمایه گذاران به دلیل رشد بازار سرمایه، بازده اوراق قرضه و افزایش ارزش دلار به سمت ایالات متحده جذب شده اند. این موضوع باعث شده تا پول از بازارهای نوظهور مثل ترکیه و آرژانتین خارج شود و پول رایج این کشورها با کاهش ارزش مواجه شوند. ماه ژانویه، ارزش پول برزیل، 19 درصد کاهش یافت. اقتصاددان انتظار دارند این روند ادامه پیدا کند، چرا که فدرال رزرو می خواهند نرخ بهره را افزایش دهد.

بانک های مرکزی در بازارهای نوظهور مجبور شده اند برای جلوگیری از کاهش بیشتر ارزش ارز کشورشان در مقابل دلار، نرخ های بهره را افزایش دهند. بانک مرکزی ترکیه در هفته جاری نرخ بهره را به حدود 18 درصد افزایش داد. همین نرخ در آرژانتین 40 درصد است.

قیمت نفت

قیمت نفت در ماه گذشته به بالاترین ح خود در سه سال گذشته رسید. این افزایش قیمت نفت باعث نگرانی کسب و کارها و مصرف کنندگان این بازار شد.

تولیدکنندگان بزرگ اعلام کرده اند مانع از افزایش قیمت نفت خواهند شد. نفت خام ایالات متحده در حال حاضر به حدود 66 دلار برای هربشکه رسیده است. وضعیت بازار نفت به شدت به نشست 22 ژوئن اوپک بستگی دارد که آیا روسیه و اوپک برای افزایش تولید نفت موافقت خواهند کرد یا خیر.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید