Iranian Agriculture News Agency

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه ایران :

صادرات کشاورزی به تولید ویژه نیاز دارد

در حال حاضر سرریز محصولات کشاورزی و میوه‌ها به بازارهای جهانی راه پیدا می‌کند

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه ایران: صادرات میوه و سایر محصولات کشاورزی در ایران، بر اساس تقاضایی که از سایر کشورها و مشتریان خارجی ایجاد می‌شود، صورت می‌گیرد. این اشتباه‌ترین نگاهی است که برای صادرات این حوزه در پیش گرفته شده است

صادرات کشاورزی به تولید ویژه نیاز دارد

دیری است که بخش کشاورزی به عنوان یکی از مولفه‌ها و محرکه‌های رشد اقتصادی در کشور شناخته شده است. با توجه به پیشرفت خوبی که طی چند سال اخیر در زمینه صادرات محصولات کشاورزی اتفاق افتاده، برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند که ظرفیت‌های موجود در این بخش را می‌توان، به رخ سایر بخش‌های اقتصادی کشید.

دولت‌مردان نیز به این نکته پی‌برده‌اند که با میدان دادن به بخش کشاورزی می‌توان به فکر اشتغال‌زایی و حتی ارزآوری برای کشور بود، چرا که بخش کشاورزی این ظرفیت را دارد تا به عنوان یکی از رئوس اقتصادی کشور ظاهر شود. از این رو صادرات در بخش کشاورزی یکی از مقوله‌هایی بوده که توانسته دراین بین خودی نشان دهد و توپ افزایش درآمدهای اقتصادی و ارزی را در زمین خود نگه دارد.

با توجه به تمام اتفاقات خوبی که در صادرات بخش کشاورزی رخ داد، به جرات می‌توان گفت، هنوز هم این حوزه دارای جاهای خالی زیادی است که باید با سیاست‌ها و برنامه‌های حساب شده‌ای پر شود. براین اساس برخی از کارشناسان معتقدند، صادرات محصولات کشاورزی به سبب عدم رقابت‌پذیری با سایر محصولات و نیز از حیث قیمت تمام شده، تعریف آنچنان شفافی ندارد. بنابراین یکی از کلیدهای مهم در توسعه صادرات کشاورزی بازاریابی و یافتن بازارهای هدف معرفی شده است. موضوع پرداخت تسهیلات با سود پایین و نیز اعطای یارانه صادراتی به صادرکنندگان، از جمله مواردی است که می‌تواند به این بخش، کمک شایانی کند.

در این باره صدرالدین نیاورانی، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه ایران در گفت و گو با خبرنگار  ایانا، می‌گوید: « در درجه اول باید تاکید کنم که صادرات در بخش‌کشاورزی پتانسیل کافی را برای اشتغال‌زایی و ارزآوری دارد. در حال حاضر اوضاع صادراتی کشور در بخش کشاورزی به ویژه در زمینه میوه، سبزی‌ و صیفی جات خوب است. همچنین هم اکنون صادرات سیب و کیوی در کشور بالا رفته است. باید تاکید کنم سال گذشته وضعیت صادراتی کشور در بخش کشاورزی تعریفی نداشت و متاسفانه تولیدکنندگان دیگر رغبتی برای صادرات نداشتند. اما از زمانی که جهاد کشاورزی قول یارانه سیب و کیوی را به صادرکنندگان این دو محصول داد، تمایلات تولیدکنندگان دراین زمینه بهبود پیدا کرد.»

او با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 700هزار تن صادرات سیب درختی داشته‌ایم، ادامه می‌دهد: « لازم به ذکر است که صادرات میوه و سایر محصولات کشاورزی در ایران، بر اساس تقاضایی که از سایر کشورها و مشتریان خارجی ایجاد می‌شود، صورت می‌گیرد. متاسفانه این اشتباه‌ترین نگاهی است که برای صادرات این حوزه در پیش گرفته شده. چرا که چشم تولیدکنندگان تنها باید به تقاضای بازارهای خارجی باشد و اگر روزی تقاضا و سفارشی در کار نباشد، صادرات کشاورزی نیز می‌خوابد.

در حال‌حاضر سرریز محصولات کشاورزی و میوه‌ها به بازارهای جهانی راه پیدا می‌کند. یعنی اگر محصولات برای فروش داخلی زیاد باشد و موجودی انبارها بالا، بحث صادرات به میان می‌آید و این روش دارای نقاط ضعف زیادی است. بنابراین باید در این زمینه به دنبال راه چاره بود، بلکه با سیاست جدیدی بتوان وضعیت صادرات را بهبود داد و برای آن برنامه مشخص و حساب‌شده‌ای در پیش گرفت. »

نیاورانی از صادرکردن انواع مختلف بادمجان به کشور روسیه خبر می‌دهد و می‌گوید:« باید در تولید میوه‌ها و به ویژه صیفی‌جات به دنبال گونه‌های مختلف آنها بود. تنها با این راهکارها است که می‌توان به روز ماند و آمار متقاضیان جهانی را بالا برد.  برای نمونه خیار نیز از انواع دیگر صیفی‌جات است که سعی شده در تولید آن از گونه‌های دیگری استفاده کرد. در نتیجه این روش توانسته تعداد متقاضیان این محصول را در بازارهای جهانی بالا ببرد»

او با پیشنهاد اینکه باید بخش جدیدی در صادرات کشاورزی ایجاد کرد تا به محتوای تولید برای صادرات پرداخت، اظهار می‌کند: « صادرات بخش کشاورزی باید به دنبال ایجاد حوزه جدیدی به نام« تولید ویژه» برای صادرات باشد تا  بتوان در این زمینه  موفقیت‌های جدیدی کسب کرد. همچنین نباید نقش صادرات را برای ایجاد درآمد‌های غیر نفتی در کشور دست‌کم گرفت. چرا که در حال حاضر سالانه حدود چهارمیلیارد دلار صادرات در بخش کشاورزی داریم و این می‌تواند ارز‌آوری خوبی برای کشور درپی داشته باشد. لازم به تاکید است صادرات بخش کشاورزی نیازمند حمایت جهاد کشاورزی  بوده و دولت نیز باید همت بیشتری در این زمینه از خود نشان دهد .»

با توجه به اینکه بهبود در صادرات بخش کشاورزی درحال حاضر در جریان است، باید دید دولت و مسئولان مربوطه سیاستی را برای پرکردن جاهای خالی صادرات در این حوزه دارند یا ادامه روند قرار است به همان سبک گذشته و گاها شکسته بسته ادامه یابد؟!

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید