Iranian Agriculture News Agency

معاون برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه خبر داد:

بدهی‌های دولت زیر ذره‌بین

ایانا- اقتصاد: باتاسیس دو دفتر در سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی بدهی‌های دولت زیر ذره‌بین است.

بدهی‌های دولت زیر ذره‌بین

معاون برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به پرداخت بخش زیادی از بدهی دولت به بانک‌ها، گفت: باتاسیس دو دفتر در سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی بدهی‌های دولت زیر ذره‌بین است.

به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، حمید پورمحمدی درباره تاثیر سیاست‌های مالی بر سیاست‌های پولی، اظهار داشت: این دو سیاست‌های مالی و پولی بر یکدیگر موثر بوده و بازار سرمایه، بازار پول و بودجه عمومی ظروف مرتبطی هستند که هرکدام با مشکل مواجه شوند، حوزه دیگر متاثر خواهد شد.

او افزود: در سازمان برنامه و بودجه ضمن پیگیری اجرا و عملیاتی کردن سیاست‌های مالی، برنامه‌ریزی نیز بر عهده این سازمان است و باید برنامه‌ای تهیه شود که این سه بخش از هم متاثر باشند اما آسیبی به یکدیگر وارد نکنند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه درباره مهمترین بار مالی که در سال‌های اخیر  بر دوش دولت افتاده است، گفت: تازه‌ترین مورد، در زمینه خرید تضمینی گندم بود که به هر دلیلی خواست دولت نبود و براساس حکم قانون گذار در قوانین دائمی، بانک مرکزی موظف است خط اعتباری برای خرید گندم بدهد که این به معنی ورود پول پرقدرت، افزایش پایه پولی، نقدینگی و به تبع آن تورم است.

پورمحمدی افزود: در کنار این آسیب می‌توان به این مزیت هم اشاره کرد که دولت در سال‌های اخیر بخش زیادی از بدهی‌های خود به بانک‌های مختلف را تسویه کرد و اگر الان از بدهی دولت بحث می‌شود بدهی‌های سنواتی است.

او ادامه داد: در سازمان برنامه و بودجه برای نظم‌دهی به این موضوع در سال جاری دفتر پایش تعهدات دولت تاسیس شد که این دفتر شناسایی تعهدات دولت و همچنین ارائه راه حل و تمهیداتی برای حل این مشکلات و بازپرداخت بدهی‌ها در قالب قوانین بودجه را بر عهده دارد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه افزود: در وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز دفتر بدهی‌های دولت ایجاد شد که این بدهی‌ها در این دفتر پس از اینکه جمع‌آوری، مسجل و قطعی شد به دفتر پایش بدهی‌های دولت در سازمان برنامه و بودجه ارائه می‌شود و در این دفتر در ساز و کارهای بودجه‌های سنواتی برای بازپرداخت این دیون و بدهی‌ها تمهیداتی اندیشیده می‌شود.

به گفته او با این روند، دیگر امکان ادعای طلب از دولت بدون هماهنگی و دریافت تاییدیه از سازمان برنامه و بودجه وجود ندارد و بی شک نظم‌دهی به بحث بدهی‌های دولت داده خواهد شد.

بیست و هشتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با محوریت اصلاحات ساختاری برای ثبات مالی، روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید