Iranian Agriculture News Agency

آمریکا تعرفه واردات فلزات از کانادا، مکزیک و اروپا را بالا برد

جنگ اقتصادی در راه است؟

اتحادیه اروپا شکایتی را علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی تنظیم می کند

ایانا- اقتصاد: رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد: «اتحادیه اروپا شکایتی را علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی تنظیم می کند و همزمان با به‌کارگیری اقدامات تلافی‌جویانه، در تلاش‌ برای حراست از کسب و کارهای اروپایی خواهد بود.»

جنگ اقتصادی در راه است؟

مریم میرزائی:دولت آمریکا که در ماه مارس اعلام کرده بود، تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را بالا خواهد برد، این طرح را نهایی کرد تا به واسطه آن یک احتمال در اقتصاد جهان شکل بگیرد و آن جنگ اقتصادی بین اروپایی­‌ها، کانادا، مکزیک در یک طرف و ایالات متحده در طرف دیگر است.

احتمالی که با هشدارهای جدی اروپایی­‌ها و واکنش منفی دولت­‌های کانادا و مکزیک جدی شده است.

روز پنج شنبه، «ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا از نهایی شدن اجرای طرح اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات برخی فلزات از کانادا، مکزیک و اروپا خبر داد و اعلام کرد که تعرفه های جدید از امروز یک ژوئن (11 خرداد) اعمال خواهد شد.

این در حالی بود که به گزارش تارنمای خبری سی.بی.سی، پیش از این دولت آمریکا در ماه مارس (اسفند گذشته) اعلام کرده بود که تعرفه‌ 25 درصدی برای واردات فولاد و 10 درصدی برای واردات آلومینیوم اعمال می کند. در آن زمان کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا به مدت سه ماه از این طرح مستثنی شده بودند. اما حالا با تصمیم جدید دولت ایالات متحده، در اجرای سیاست افزایش تعرفه واردات برخی فلزات کشوری مستثنی نیست و این طرح برای کشورهای یاد شده هم اعمال خواهد شد.

در این‌باره وزیر بازرگانی ایالات متحده، توضیح داده است که «کانادا و مکزیک به علت در جریان بودن مذاکرات تجاری توافق نفتا (قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی ) مستثنی شده بودند؛ اما این مذاکرات، بیش از آنچه امید داشتیم به طول انجامیده است. با این وجود همچنان مشتاق به گفت وگوهای بیشتر در این رابطه خواهیم بود.»

پس از این تصمیم، نوبت دولت­‌های مکزیک، کانادا و اتحادیه اروپا بود تا واکنش­‌های تندی را به این اقدام نشان دهند، «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد: «اتحادیه اروپا شکایتی را علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی تنظیم می‌کند و هم‌زمان با به‌کارگیری اقدامات تلافی‌جویانه، در تلاش‌ برای حراست از کسب و کارهای اروپایی خواهد بود.»

او در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امروز، روز بدی برای تجارت جهانی است، تاکید کرد که «ما برای جلوگیری از این وضعیت، هر آنچه که می‌شد انجام دادیم.»

دیروز در کنار اروپایی­‌ها،  مکزیک و کانادا هم از اجرای طرح‌های مقابله‌جویانه خبر داده‌ و هر دو کشور قصد دارند اعمال تعرفه روی محصولات آمریکایی با این اقدام مقابله کنند. این در شایطی است که خبرها از اقدام مشابه اروپایی­‌ها هم حکایت دارد.

تصمیم احمقانه

در این باره، لیام فاکس وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس، تصمیم واشنگتن را احمقانه خواند، «تأسف‌آور است که ایالات‌متحده آمریکا تصمیم گرفته است تا به بهانه امنیت ملی بر واردات فولاد و آلومینیوم تعرفه وضع کند. فولاد صادراتی انگلیس در صنایع دفاعی آمریکا مورداستفاده قرار می‌گیرد، تصمیم آمریکا دراین‌باره را احمقانه است.»

در همین حال صنایع فولاد انگلیس نیز اعلام کرد که افزایش تعرفه واردات فلزات، نه‌تنها به انگلیس بلکه به اقتصاد آمریکا خسارت وارد می‌کند.

پاریس: جبران می­‌کنیم

در ادامه اقدامات تلافی­‌جویانه دولت­‌های کانادا و مکزیک در مقابل اقدام آمریکایی­‌ها، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه هم در تماس تلفنی با دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده، تصمیم کاخ سفید برای افزایش تعرفه‌ واردات فلزات را «غیرقانونی» خواند و از تدارک پاسخی تلافی‌جویانه «به‌شیوه قاطع و مناسب» خبر داد.

او در جمع خبرنگاران یادآوری کرده بود که این اقدام «اشتباه» است و دامن زدن به «ملی‌گرایی اقتصادی» در نهایت همه را متضرر می کند. چرا که برای رسیدگی به عدم توازن های فعلی در عرصه بین‌المللی، بدترین شیوه یعنی ملی‌گرایی اقتصادی را برگزیده است. ملی‌گرایی هم یعنی جنگ؛ این همان اتفاقی است که در دهه 30 رخ داد.

افزایش قیمت طلا به دنبال ترس از جنگ اقتصادی

تصمیم جدید ایالات متحده، اعتراض‌های بسیاری را در اروپا با خود همراه کرده و خبرهایی شنیده می­‌شود مبنی بر اینکه احتمالا اروپا تعرفه‌های سنگینی را روی محصولات برندهای معروف آمریکایی اعمال کند که هزینه­‌ای حدود سه میلیارد و 300 میلیون دلاری برای شرکت­‌های این کشور خواهد داشت، به نظر می­‌رسد با این سیاست­‌های تلافی­‌جویانه جنگی اقتصادی در حال شکل­‌گیری است که اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به دنبال این احتمال امروز ارزش طلا در بازارهای جهانی افزایش یافت. آن‌طور که رویترز گزارش داده، «به علت ترس از سرگیری جنگ تجاری جهانی، قیمت طلا در معاملات امروز افزایش یافت، اما تقویت دلار و آمارهای اقتصادی مثبت آمریکا مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شد.»

در معاملات روز جمعه، هر اونس طلا (معادل 31.132گرم) در بازارهای جهانی با 68 سنت افزایش 1299.19 دلار فروخته شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید