Iranian Agriculture News Agency

تاثیر اعتصاب کامیون داران بر بازار محصولات کشاورزی

افزایش قیمت ها در راه است

دولت یارانه به بخش ترابری اختصاص دهد

ایانا-کشاورزی: قیمت هر کیلو گرم هندوانه در عرض یک هفته از کیلویی 600 تومان تا حدود دو هزار تومان افزایش یافته است و ما بقی محصولات نیز کم و بیش همین مسیر را می روند. اکنون تولیدکننده ای که محصولاتش را با مشکلات فراوان به دست آورده مانده نگران چگونگی ارسال آنها به سمت بازار و مصرف کننده نیز نگران افزایش قیمت ها است.

افزایش قیمت ها در راه است

یک هفته اعتصاب رانندگان کامیون کافی بود تا قیمت هر کیلوگرم هندوانه سه برابر شود. کامیون‌داران اعتصاب کردند تا در پی این اقدام و نشستی که با وزیر راه داشتند، خبر افزایش 20 درصدی کرایه حمل بار شنیده شود. اکنون به نظر می‌رسد چنانچه خواسته رانندگان پاسخ گیرد و کرایه حمل بار، واقعا افزایش 20 درصدی داشته باشد، با افزایش قیمت کالاها و نیز محصولات کشاورزی به دلیل افزایش هزینه‌های حمل روبه‌رو خواهیم بود، مگر آن که دولت برای آن یارانه در نظر بگیرد.

با این همه اکنون کشاورزان با بیم و امید به این اتفاقات می‌نگرند. اکنون فصل برداشت محصولات کشاورزی است و تبع نیاز به حمل و نقل نیز افزایش می‌یابد. در این شرایط اعتصاب رانندگان کامیون می‌تواند ابعاد جدی‌تری به خود بگیرد، زیرا با توجه به افزایش هزینه‌های حمل و نقل قطعا افزایش قیمت محصولات کشاورزی در آینده نزدیک اتفاق می‌افتد.

در همین رابطه عنایت‌الله بیابانی، قائم‌مقام خانه کشاورز ایران به خبرنگار «خبرگزاری ایانا» گفت: ایران کشوری بزرگ با تنوع فراوان آب و هوایی است. به همین دلیل محصولات گوناگونی در کشور تولید می‌شوند و مهم‌ترین ابزار انتقال آن‌ها از تولیدکننده به مصرف‌کننده، حمل و نقل جاده‌ای است؛ چرا که در ایران حمل و نقل دریایی کارایی لازم را ندارم و حمل و نقل ریلی نیز برای محصولات کشاورزی چندان به کار نمی‌آید.

او ادامه داد: هنگامی که محصولات نتوانند به دست مصرف‌کنندگان برسد یعنی یک مشکل بزرگ به وجود آمده است. به طور مثال قیمت هر کیلوگرم هندوانه در عرض یک هفته از کیلویی 600 تومان تا حدود دو هزار تومان افزایش یافته است و مابقی محصولات نیز کم و بیش همین مسیر را می‌روند. اکنون تولیدکننده‌ای که محصولاتش را با مشکلات فراوان به دست آورده نگران چگونگی ارسال آنها به سمت بازار مانده و مصرف‌کننده نیز نگران افزایش قیمت‌هاست.

قائم‌مقام خانه کشاورز ایران در رابطه با مطالبات کامیون‌داران و تداخل منافع آنها با کشاورزان گفت: البته این مسائل را باید کارشناسان اجتماعی بررسی کنند و من صلاحیت لازم برای پرداختن به آن را ندارم. با این وجود به نظرم باید راه حلی برای این مشکلات وجود داشته باشد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که افزایش قیمت هزینه حمل و نقل چه تبعاتی بر بخش کشاورزی خواهد داشت، پاسخ داد: طبیعتا پاسخ دادن به مطالبات رانندگان کامیون هزینه‌های تولید را هم افزایش می‌دهد برای همین بهتر است دولت برای این بخش یارانه در نظر بگیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید