Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی:

کالاهای حمایتی ماه رمضان روانه بازار شد

بررسی آخرین وضعیت ذخایر کالاهای اساسی توسط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت و سازمان برنامه‌

ایانا- اقتصاد: قیمت برنج هندی 1121 از قرار کیلویی 5600تومان برنج تایلندی 3900 و برنج پی آر 11 هندی 2600تومان در نظر گرفته‌شده. همچنین قرار است شکر و روغن تا 15 درصد زیر قیمت مصوب بازار عرضه شوند. مرغ نیز از قرار کیلویی6200تومان برای مصرف‌کننده و همچنین گوشت قرمز 23000 تومان در نظر گرفته‌شده است. در مورد تخم‌مرغ نیز هر شانه آن قیمت 12600تومان در بازار به فروش می‌رسد.

کالاهای حمایتی ماه رمضان روانه بازار شد

داستان تنظیم بازار ماه رمضان امسال نیز شکل و شمایل جدی به خود گرفته است. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد تنظیم بازار با تاکید بر اینکه کالاهای ارائه‌شده در ایام ماه رمضان باید از کیفیت و قیمت مناسب برخوردار باشند، از وزارت جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه خواست تا جلساتی را در این زمینه برگزار کنند و به بررسی آخرین وضعیت ذخایر کالاهای اساسی بپردازند. او یادآوری کرده است که داشتن ذخایر کافی کالاهای اساسی مردم در این ماه یکی از اولویت‌های دولت بوده و باید تدابیر لازم برای داشتن ذخایر اطمینان‌بخش اندیشیده شده باشد.

دراین‌باره مسعود بصیری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین و تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید: «در جلسه‌ای که برای تنظیم بازار ماه رمضان با حضور ستاد تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد تصمیمات اساسی در زمینهٔ توزیع اقلام مصرفی موردنیاز مردم در استان‌ها گرفته شد. با توجه به اینکه تقاضا در ماه رمضان برای برخی از اقلام موردنیاز مردم بالا می‌رود،  کارگروه تنظیم بازار به این جمع‌بندی رسیده، تعدادی از کالاهای اساسی را در استان‌ها توزیع کند تا کمبودی در این ماه وجود نداشته باشد. بر این اساس کالاهایی مانند برنج، شکر، گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ و روغن نباتی ازجمله اقلامی هستند که در فهرست توزیع قرارگرفته‌اند.»

او با اشاره به اینکه توزیع اقلام اساسی در استان‌های کشور به‌منظور کم بودن این کالاها در استان‌ها و همچنین کشور نیست ادامه می‌دهد: «ازجمله این اقلام برنج است که به میزان 30 هزار تن در استان‌های مختلف کشور توزیع‌ شده. همچنین شکر در نظر گرفته‌شده 40 هزار تن بوده که 20 هزار تن آن برای مصرف خانوار و 20 هزار تن باقی‌مانده برای صنعت و صنوف در نظر گرفته‌شده است.  بر این اساس روغن نباتی نیز به میزان 30 هزار تن، گوشت مرغ 20 هزار تن و گوشت قرمز منجمد دو هزار تن برنامه‌ریزی‌ شده است. همچنین امسال نیز با توجه به وجود آنفولانزای مرغی، دو هزار تن تخم‌مرغ نیز جزو این اقلام قرارگرفته و به لیست اضافه‌شده است.»

بصیری با اعلام اینکه به استان‌ها ابلاغ شد که از تاریخ 18 اردیبهشت ماه سال جاری توزیع این اقلام قابلیت اجرایی دارد یادآوری می‌کند: « بر این اساس قیمت برنج هندی 1121 از قرار کیلویی 5600تومان برنج تایلندی 3900 و برنج پی آر 11 هندی 2600تومان در نظر گرفته‌شده. همچنین قرار است شکر و روغن تا 15 درصد زیر قیمت مصوب بازار عرضه شوند. مرغ نیز از قرار کیلویی6200تومان برای مصرف‌کننده و همچنین گوشت قرمز 23000 تومان در نظر گرفته‌شده است. در مورد تخم‌مرغ نیز هر شانه آن قیمت 12600 تومان در بازار به فروش می‌رسد».

او می‌گوید: «تدابیری نیز برای اقشار کم‌درآمد جامعه که تحت نظر کمیته امداد و بهزیستی هستند اندیشیده شده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کمیته امداد و بهزیستی با جمع‌آوری فهرستی از مددجویان خود می‌توانند به کارگروه تنظیم بازار مراجعه و از برنامه‌های در نظر گرفته‌شده در این زمینه مطلع شوند. اما در راستای نظارت نیز سازمان‌های نظارتی مکلف هستند تا نظارت لازم را در این ایام انجام دهند و خود مردم نیز در صورت مشاهده تخلف قیمتی می‌توانند گزارش‌های لازم را به ارگان‌های مربوطه در هر استان بدهند. لازم است یادآوری کنم حدود چهار سال است که کارگروه تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی نیز در عرصه تنظیم بازار ماه رمضان واردشده و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازمه را انجام می‌دهد.»

کمتر شاهد احتکار هستیم

چندی پیش شهرام میرآخولو، معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در زمینهٔ برنامه‌های در نظر گرفته‌شده در راستای تنظیم بازار ماه رمضان گفت: «قرار است در این ماه اقلام حمایتی 5 تا15 درصد ارزان‌تر توزیع شود و جای نگرانی درزمینهٔ کمبود اقلام اساسی برای مصرف‌کنندگان وجود ندارد. همچنین باید این اطمینان را بدهم اگر در شبکه توزیع کالا اتفاقی رخ دهد، بلافاصله مشکلات رفع خواهد شد.» همچنین ابراهیم درستی نائب رئیس اتاق تهران در این زمینه اشاره کرد: «با توجه به جلساتی که برگزارشده شاهد افزایش قیمتی در راستای کالاهای مصرفی اساسی در ماه رمضان نخواهیم بود. قرار است سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها و نیز خرده‌فروشی‌ها نیز در طرح تنظیم بازار با ما همراه شوند. »

محمدعلی اسفندیاری معاون سازمان تعزیزات حکومتی نیز با اشاره به این نکته که در شانزده منطقه از تهران گشت نظارتی و بازرسی بر قیمت‌ها در نظر گرفته‌شده است. ادامه داده است: «در حال حاضر کمتر شاهد احتکار محصولات و اقلام اساسی در بازار هستیم ولی باید تاکید کنم عمده تخلفات در گران‌فروشی‌هاست. همچنین سازمان تعزیزات آماده است تا در صورت ارائه هرگونه گزارشی در این ایام به‌سرعت به تخلفات رسیدگی کند. »

با توجه به برنامه‌های در نظر گرفته‌شده ماه رمضان امسال نیز کمتر از یک هفته دیگر از راه می‌رسد و با توجه به اقلام حمایتی که برای این ماه در نظر گرفته‌شده باید دید نظارت‌ها و قیمت‌ها در بازار چه روندی را در پیش خواهند گرفت؟! با توجه به اینکه کالا وقتی ارزن‌تر می‌شود نیاز است که نظارت‌ها نیز بالا برود امید است که نظارت‌های کافی در بازار ماه رمضان حکم‌فرما باشد و با توجه به وعده وعیدهای مسئولان، مردم ماه رمضانی به‌ دور از تشویش را سپری کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید