Iranian Agriculture News Agency

هشدار 1100 اقتصاددان آمریکایی به دونالد ترامپ

رکود بزرگ تکرار می‌شود

افزایش حمایتی تعرفه‌ها یک اشتباه است

ایانا- اقتصاد: بیش از یک هزار و 100 اقتصاددان ‌آمریکایی که در میان آنان نام برندگان جایزه نوبل هم به چشم ‌می‌خورد با امضای نامه‌ای هشدارآمیز به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ‌آمریکا نسبت به عواقب مخاطره‌آمیز جنگ تعرفه‌ای و سیاست‌های حمایتی تشکیلات ترامپ ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند که احتمال آن وجود دارد که بحران سال 1930 که در تاریخ به رکود بزرگ معروف است، دوباره تکرار شود.

رکود بزرگ تکرار می‌شود

اقتصاددانان آمریکایی به دونالد ترامپ هشدار داده‌اند که سیاست‌های حمایت‌گرایانه او امکان بازگشت رکورد بزرگ را مهیا می‌کند.

بیش از یک هزار و 100 اقتصاددان ‌آمریکایی که در میان آنان نام برندگان جایزه نوبل هم به چشم ‌می‌خورد با امضای نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ‌آمریکا نسبت به عواقب مخاطره‌آمیز جنگ تعرفه‌ای و سیاست‌های حمایتی تشکیلات ترامپ ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند که احتمال آن وجود دارد که بحران سال 1930 که در تاریخ به رکود بزرگ معروف است، دوباره تکرار شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران به نقل از بلومبرگ، اقتصاددانان آمریکایی در آغاز نامه خود نوشته‌اند: «کنگره در سال 1930 به توصیه اقتصاددانان وقعی ننهاد و ‌آمریکایی‌ها در سراسر کشور تاوان آن را پرداختند.» این البته تنها بخشی از هشداری است که اقتصاددانان ‌آمریکایی کوشیده‌اند توجه ترامپ را به آن جلب کنند. در این نامه تصریح شده است که از سال 1930 بسیاری مسائل تغییر کرده است؛ مثلاً تجارت در زمان کنونی برای اقتصاد از اهمیت شایان توجهی برخوردار و حتی ‌می‌توان گفت تبدیل به یکی از پایه‌های مهم و اساسی اقتصاد شده است.

انتشار این نامه که از سوی اتحادیه مالیات‌دهندگان ‌آمریکا تنظیم شده در زمان سفر هیئت تجاری ‌آمریکا به چین صورت گرفت، هیئتی که مأموریتش مذاکره با مقامات چینی برای اجتناب از جنگ تجاری بود. ‌آمریکا در نظر دارد برخی از متحدانش را از تعرفه‌های وضع شده بر آلومینیوم و فولاد مستثنا کند درحالی‌که به گفته اقتصاددانان این اقدام هم ‌می‌تواند به‌نوعی به زیان رشد اقتصادی ‌آمریکا تمام شود که با توجه به رشد مداوم سال‌های اخیر در دومین رکورد مدت زمان رشد خود به‌سر می‌برد.

بریان ریلی، مدیر یک سازمان مشاور اقتصادی در واشنگتن به خبرنگار بلومبرگ گفت که اقتصاددانان به‌طور منسجم در برابر سیاست‌های حمایت‌گرایانه تجاری ‌آمریکا متحد شده‌اند.

درحالی‌که ترامپ به بهانه نقض مالکیت معنوی از سوی چین بر واردات کالا از این کشور تعرفه‌های به ارزش درمجموع 150 میلیارد دلار وضع کرده، چین نیز در مقابل تعرفه واردات اقلام متعددی کالا‌های ‌آمریکایی از دانه سویا گرفته تا هواپیما را بالا برده است و بنا به نظر تحلیلگران به نظر نمی‌رسد هیچ یک از طرفین حاضر به کوتاه آمدن در برابر دیگری باشند.

اقتصاددانان 88 سال پیش با ارسال نامه مشابهی به قانون‌گذاران ‌آمریکایی آنان را از تصویب قانون تعرفه‌ای موسوم به اسموت‌هاولی (Smoot-Hawley Tariff Act) بر حذر داشتند، اما کنگره به آن وقعی ننهاد و درنتیجه ‌آمریکا و به تبع آن اقتصاد جهانی وارد جنگی تجاری شد که حاصلی جز رکود بزرگ و جنگ‌های واقعی سیاسی و انسانی نداشت. نویسندگان نامه اخیر ازجمله ریچارد تیلر، برنده نوبل اقتصاد و گریگوری منکیو، اقتصاددان مشهور و از مشاوران اقتصادی جرج بوش رئیس‌جمهوری اسبق ‌آمریکا، در این نامه به ترامپ هشدار داده‌اند که در صورت تداوم سیاست‌های حمایت‌گرایی تاریخ تکرار شده و جهان وارد رکودی بزرگ‌تر از رکود سال 1930 خواهد شد.

اقتصاددانان ‌آمریکایی در بخشی از نامه خود به رئیس‌جمهوری ‌آمریکا نوشته‌اند: «ما به جد معتقدیم که افزایش حمایتی تعرفه‌ها یک اشتباه است.» آنان هشدار دادند که این اقدام درنهایت باعث افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان داخلی خواهد شد و این امر ‌می‌تواند باعث زیان عمومی شهروندان شود و «فقط یک اقلیت محدود است که از چنین وضعیتی سود ‌می‌برد.» آنان تصریح کرده‌اند که همه گروه‌های کاری و مشاغل از کارمندان گرفته تا هتلداران و مشاغل آزاد و خدماتی از چنین وضعیتی زیان ‌می‌بینند و در این میان کشاورزان زیان مضاعف خواهند دید چراکه آنان مجبورند از یک‌سو برای اقلام وارداتی پول بیشتری پرداخت کنند و درعین‌حال برای صادرات محصولاتشان با موانع تعرفه‌ای کشور مقصد روبرو شوند. «کشور‌ها همیشه از ما خرید نمی‌کنند مگر اینکه همواره قادر باشند کالایشان را هم به ما بفروشند.»

این اقتصاددانان دولت ‌آمریکا را به تجدیدنظر در سیاست تعرفه‌ای تازه‌اش فرا خواندند و هشدار دادند که جنگ تعرفه‌ای ‌می‌تواند به روابط ‌بین‌المللی کشور ‌آمریکا خدشه وارد کند. آنان نامه خود را با این جمله به پایان بردند که «بدون تردید یک جنگ تعرفه‌ای نمی‌تواند بستر مناسبی برای رشد صلح جهانی باشد.»/

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید