Iranian Agriculture News Agency

مدیر عامل شرکت‌های تعاونی صنعت مرغداری اعلام کرد:

افزایش قیمت نهاده‌های دام و طیور

اصلی‌ترین موضوع سودجویی واردکنندگان این نهاده‌ها است که از فضا و خلا موجود در بعد نظارتی و کنترلی استفاده می‌کنند.

افزایش قیمت نهاده‌های دام و طیور

 

پس از جهش قیمت ارز از ابتدای سال ٩٧ فعالان بازار به خصوص واردکنندگان مواد اولیه و نهاده هاى کالاى کشاورزى نگران افزایش قیمت واردات به دلیل افزایش قیمت ارز شدند. هر چند پس از اعلام قیمت ٤٢٠٠ تومانى دلار وزیر کشاورزی اعلام کرد قیمت ارز وارد کنندگان نهاده های کشاورزی همان ٣٨٥٠ تومان خواهد بود و مابه التفاوت تا دلار ٤٢٠٠ تومانی هم به عنوان یارانه به این دسته از وارد کنندگان پرداخت مى شود اما به گفته حمید فاضلی مدیرعامل شرکت‌های تعاونی صنعت مرغداری کشور وضعیت کنونی واردکنندگان و متقاضیان نهاده هاى کشاورزی متفاوت است. او در این باره مى گوید: سودجویان از نوسانات بازار ارز و خلا موجود در بخش  نظارتی و کنترلی استفاده می‌کنند.

او در گفت‌وگو با خبرگزارى ایلنا، در مورد افزایش قیمت خوراک دام و طیور مى افزاید: از اسفند ماه تابه امروز حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشتیم. دلیل این افزایش قیمت نوسانات بازار ارز و اتفاقاتی که بین امریکا و چین رخ داده است. اصلی‌ترین موضوع سودجویی واردکنندگان این نهاده‌ها است که از فضا و خلا موجود در بعد نظارتی و کنترلی استفاده می‌کنند.

فاضلی در رابطه با قیمت تمام شده تولید توضیح مى دهد: قیمت تمام شده تولید در حال حاضر بالای شش هزار تومان برای مرغ زنده است. اما تولیدکننده حدود هزار تا ۱۵۰۰ تومان از قیمت فروش در بازار متضرر می‌شود.

او مى افزاید: در صورتی که نقدینگی برای تامین نهاده‌ها از سوی تولیدکننده وجود نداشته باشد تولید با مشکل مواجه شده و جوجه‌ریزی غیرممکن می‌شود. امکان این که در دوره‌های بعد به تولید لطمه بزند وجود دارد.

مدیرعامل شرکت‌های تعاونی صنعت مرغداری کشور با اشاره به امکان افزایش قیمت مرغ گوشتی عنوان مى کند: با این قیمت نهاده‌های دامی قیمت مرغ آماده طبخ حدود ۹ تا ۱۰ هزار تومان باید باشد تا تولیدکننده بتواند به کار ادامه دهد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید