Iranian Agriculture News Agency

جای خالی ماشین‌آلات صنعتی در گروه‌های مجاز وارداتی

وضعیت مبهم ارز توسعه ی کشاورزی مکانیزه

توسعه بخش کشاورزی و صنایع غذایی بدون ماشین‌آلات قابل تصور نخواهد بود

ایانا- اقتصاد: توسعه بخش کشاورزی و صنایع غذایی بدون ماشین‌آلات قابل‌تصور نخواهد بود. البته واردات آن‌ها در ابلاغیه‌های جدید بانک مرکزی پس از تک‌نرخی شدن ارز هنوز مورد ابهام است. سؤال اینجا است که صنایع غذایی و کشاورزی می‌توانند ماشین‌آلات موردنیاز خود را از کشورهای دیگر تهیه کنند؟

وضعیت مبهم ارز توسعه ی کشاورزی مکانیزه

با گذشت سه هفته از اولین مصوبه هیئت‌وزیران هنوز به‌طور رسمی شرایط اعطای ارز برای محصولات وارداتی اعلام نشده است. در اولین مصوبه 33 گروه برای دریافت ارز اعلام شدند که البته برای واردات ماشین‌آلات صنعتی هیچ ردیفی در نظر گرفته نشده بود. حتی ماشین‌آلات صنعتی که به دلیل ایجاد ارزش‌افزوده و کمک به تولید در سال‌های گذشته از تعرفه عوارض گمرکی معاف بود در این فهرست دیده نمی‌شود. مسئله خروج ارز از کشور به اعتقاد اکثریت نخبگان جامعه امری واقعی و جدی است اما باید میان نیازهای اولیه، توسعه‌ای و مصرفی تفاوت‌هایی قائل شد.

به گزارش «خبرگزاری ایانا»، نیاز به توسعه در بخش‌های مختلف تولید به حدی جدی است که سال گذشته برخی بانک‌ها مثل بانک کشاورزی حدود 11 هزار میلیارد ریال به مکانیزاسیون بخش کشاورزی اختصاص دادند و طبیعتاً این اعتبار امسال افزایش هم خواهد یافت، چراکه عمده مشکلات بخش کشاورزی، از کم‌آبی گرفته تا مسئله نیروی کار و بهره‌وری با همین مکانیزاسیون صورت می‌گیرد.

توسعه بخش کشاورزی و صنایع غذایی بدون ماشین‌آلات قابل تصور نخواهد بود. البته واردات آن‌ها در ابلاغیه‌های جدید بانک مرکزی پس از تک‌نرخی شدن ارز هنوز مبهم است. سؤال اینجا است که صنایع غذایی و کشاورزی می‌توانند ماشین‌آلات موردنیاز خود را با ارز چهار هزار و 200 تومانی یا با ارزی که به آن مابه‌التفاوت تعلق می‌گیرد از کشورهای دیگر تهیه کنند؟ این موضوع برای فعالان اقتصادی همچنان مبهم است. دراین‌باره بنا به گفته نایب‌رئیس اتاق ایران و چین، بر اساس بخش‌نامه‌های صادرشده هرکسی می‌خواهد کالایی وارد کند باید درخواست خود را در سامانه ثبتارش ثبت کند ولی هنوز اطلاعی نداریم این سایت به روی چه کالاهایی باز است.

مجیدرضا حریری در ادامه به خبرنگار خبرگزاری ایانا گفت: از روزی که آقای جهانگیری سیاست‌های جدید ارزی را اعلام کرد نزدیک به سه هفته می‌گذرد و هنوز دارد اطلاعیه و دستورالعمل می‌آید ولی چیزی اجرایی نشده است. درعین‌حال با وجودی که چنین شرایطی مبهمی برای امر تجارت و اقتصاد نگران‌کننده است، اما باید پذیرفت که شرایط کشور در روزهای ابتدایی سال چنین سیاست‌هایی را می‌طلبید.

او افزود: بااین‌حال بهتر است دولت در سیاست‌گذاری خود عجله نکند و دستورالعمل‌های خود را به‌گونه‌ای طراحی کند که بعدتر مجبور به تغییر آن نشود.

بر اساس آمارهای گمرک طی 12 ماه سال 96 حدود رتبه چهاردهم کالاهای عمده وارداتی به قطعات منفصله تراکتور باارزش وارداتی 427 میلیون دلار تعلق می‌گیرد. این تنها یکی از چندین ردیف تعرفه ماشین‌آلات کشاورزی و صنایع غذایی است که اکنون با بسته شدن مسیرهای تأمین ارز تجاری معلق مانده است و فعالان حوزه کشاورزی و صنایع غذایی باید تا اطلاع ثانوی توسعه و مکانیزاسیون خود را به حالت تعلیق دربیاورند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید