Iranian Agriculture News Agency

نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران:

احتمال ماندن آمریکا در برجام زیاد است

ترامپ می‌خواهد با کره شمالی به توافق برسد و برهم زدن فرجام سودی ندارد

ایانا- اقتصاد: ترامپ روی توافق با کره شمالی و خلع سلاح هسته‌ای این کشور مانور زیادی داده و بسیار راغب است که این توافق به نتیجه برسد. در عین حال سران کره شمالی از عدم پایبندی آمریکا به توافق‌های گذشته ازجمله با لیبی نگران هستند و حتی از قوت گرفتن خروج احتمالی آمریکا از برجام و توافق با ایران نیز به‌عنوان یک نااطمینانی نام برده‌اند.

احتمال ماندن آمریکا در برجام زیاد است

ترامپ می‌خواهد با کره شمالی به توافق برسد و این مسئله باعث می‌شود که برجام را فعلاً به هم نزند.

قرار است دولت آمریکا و به‌طور مشخص، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور در تاریخ 22 اردیبهشت‌ماه (12 می) درباره ماندن با خروج از برجام اظهارنظر کند. اگر آمریکا در برجام بماند او باید دستور تعلیق تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای را تمدید کند و در صورت خروج، تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران بازخواهد گشت. این در حالی است که ترامپ بارها علیه برجام سخن گفته و تهدید کرده است که آمریکا در این توافق باقی نخواهد ماند.

اگرچه بیشتر تحلیل‌ها به این سمت چرخیده است که آمریکا در تاریخ موردنظر از برجام خارج می‌شود اما نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه معتقد است احتمال ماندن آمریکا بسیار بیشتر از خروج از برجام است.

سیدحسین سلیمی در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران، تلاش آمریکا برای به توافق رسیدن با کره شمالی را عامل مهمی خواند که باعث می‌شود ایالات‌متحده همچنان به برجام پایبند بماند. او عنوان کرد: ترامپ روی توافق با کره شمالی و خلع سلاح هسته‌ای این کشور مانور زیادی داده و بسیار راغب است که این توافق به نتیجه برسد. در عین حال سران کره شمالی از عدم پایبندی آمریکا به توافق‌های گذشته ازجمله با لیبی نگران هستند و حتی از قوت گرفتن خروج احتمالی آمریکا از برجام و توافق با ایران نیز به‌عنوان یک نااطمینانی نام برده‌اند. ازاین‌رو به نظر نمی‌رسد ترامپ علاقه داشته باشد توافق با کره شمالی را با خروج از برجام به خطر بیندازد.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: مسئله کره شمالی که برای ترامپ بسیار حیاتی است. او می‌خواهد خود را به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کند که توانست با کره شمالی به توافق برسد. او می‌خواهد در خلع سلاح هسته‌ای و دفع خطر موشکی این کشور برای ایالات‌متحده تاریخ‌ساز شود. به همین دلیل احتمال اینکه در روز 22 اردیبهشت از برجام خارج شود کمرنگ شده است.

سلیمی همچنین انتخابات پیش رو در آمریکا برای مجلس نمایندگان و سنا را نیز عامل مهم دیگری در فشار برای حفظ برجام دانست و گفت: ترامپ تلاش دارد که بتواند کرسی‌های مجلس نمایندگان و سنا را همچنان در اختیار داشته باشد و باید وجهه حزب جمهوری‌خواه را حفظ کند. چون خروج از برجام ازنظر سیاسی هزینه بالایی برای آمریکا هم در صحنه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی خواهد داشت.

نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران افزود: اظهارات اخیر جان بولتن مبنی بر اینکه ترامپ هیچ تصمیمی نگرفته است، خود می‌تواند نشانه‌ای برای افزایش احتمال ماندن آمریکا در برجام باشد چراکه بولتون همواره از مخالفان سرسخت برجام و مشوق خروج از آن بوده است.

سیدحسین سلیمی با بیان اینکه آمریکا به احتمال زیاد در برجام می‌ماند، عنوان کرد که در عین حال ایران باید برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی یک‌جانبه آمریکا آمادگی داشته باشد و تدابیری بیندیشد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید