Iranian Agriculture News Agency

رئیس‌کل بانک مرکزی:

مازاد ارزی داریم

مسافرت خارجی در ایران بیش‌ازحد معمول است و باید متعادل شود

ایانا- اقتصاد: در سال ۱۳۹۶ افزایش نرخ ارز در فصل سوم سال آغاز شد، اما در فصل چهارم تعدیل نشد درباره این موضوع علل مختلفی مطرح می‌شود، ولی ازنظر ما علت آن غیراقتصادی و روانی است که با التهاب‌آفرینی‌ها و فضاسازی‌ها به‌ویژه از خارج از کشور ایجاد شد.

مازاد ارزی داریم

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت که مسافرت خارجی در ایران بیش‌ازحد معمول است و باید متعادل شود.

به گزارش خبرگزاری ایانا به نقل از صداوسیما، ولی‌الله سیف با حضور در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» افزود: مؤسسات غیرمجاز مالی بلایی بسیار جدی برای فضای اقتصادی کشور بودند و بدون هرگونه نظارتی حدود ۲۵ درصد از نقدینگی کشور در اختیار افرادی بود که هیچ‌گونه تخصصی نداشتند و سرمایه‌های مردم را در جهت ریسک‌های بالا و احتمال تخریب بازار به کار می‌گرفتند.

او ادامه داد: موضوع حل‌وفصل مؤسسه‌های مالی غیرمجاز در اوایل دولت یازدهم مورد تأکید قرار گرفت و تأخیر جایز نبود، زیرا دامنه‌های آن در حال گسترش بود.

سیف با بین اینکه تلاش کردیم با بهترین شیوه‌ها این کار را به سرانجام برسانیم، افزود: منابع و سرمایه مردم در مواردی هنوز تعیین تکلیف نشده است و پیش از این اعلام کردیم حدود ۹۸ درصد از سپرده‌گذاران، تعیین تکلیف شدند یعنی حدود دو درصد از سپرده‌گذاران شامل حدود ۲۷ هزار نفر هنوز تعیین تکلیف نشدند.

او افزود: هیئت‌های تصفیه‌ در این مؤسسه‌ها شکل گرفت و نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف مانند بانک مرکزی، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و سپرده‌گذاران در این هیئت حضور دارند.

سیف اضافه کرد: وظیفه اصلی این هیئت، نقد کردن دارایی‌ها و تصفیه‌حساب سپرده‌گذاران است.

او با بیان اینکه اقدامات بانک مرکزی در جلوگیری از هدررفت سرمایه  سپرده‌گذاران بوده است، گفت: سرعت بخشیدن به تعیین تکلیف و برخورد با متخلفان و غارتگران سپرده‌های مردم از اقدامات اصلی بانک مرکزی و قوه قضائیه است.

رئیس‌کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سقف وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان برای هرکدام از زوجین ارتقاء یافت، گفت: با طرح ضربتی، یک میلیون و ۱۸۰ هزار نفر توانستند از وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج استفاده کنند.

سیف افزود: در سال ۱۳۹۷ که بخشنامه وام ۱۵ میلیون تومانی ابلاغ شد تاکنون ۲۰ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۲۸۳ میلیارد تومان پرداخت شد و ۲۱۸ هزار نفر هم در حال تکمیل پرونده هستند.

او با بیان اینکه بیشترین تصمیم‌ها و مصوبات شورای پول و اعتبار در طول چهار سال گذشته درباره بخش مسکن بوده است، گفت: آثار این تصمیم‌ها خود را نشان داده و تحرکی در بخش مسکن ایجاد شده است که نویدبخش تحرک در سایر بخش‌ها خواهد بود.

سیف افزود: با پیگیری‌های مستمر رئیس‌جمهور، طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری در دستور کار قرار گرفته است که این طرح می‌تواند آثار مثبت زیادی ازجمله بهبود تغییر چهره شهر، ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی را داشته باشد.

او اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی عاملیت این طرح را دارد و نظام بانکی کشور با حمایت بانک مرکزی هم نقش جدی در این زمینه دارد.

سیف با اشاره به طرح صندوق پس‌انداز مسکن یکم گفت: ۲۹۶ هزار نفر در این طرح سپرده‌گذاری کردند که از این تعداد ۳۷ هزار نفر تسهیلات را دریافت کردند.

او افزود: تاکنون دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم پرداخت شده است.

سیف گفت: در طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده پیش‌بینی شده است همه ساکنان آن محله در جای دیگری اسکان موقت پیدا می‌کنند.

او افزود: پیش‌بینی می‌شود دو برابر واحدهای فرسوده تخریب‌شده واحدهای مسکونی جدید ایجاد شود و ساکنان قبلی محل برمی‌گردند و واحدهای خود را دریافت می‌کنند و بقیه واحدها به توسعه‌گر پرداخت می‌شود.

سیف اضافه کرد: برای ساخت این واحدهای مسکونی از وام بانکی با نرخ سود پایین استفاده می‌شود که برای زوج‌های جوان خانه اولی، شش درصد و در حوزه روستایی چهار درصد است.

او درباره نوسانات نرخ ارز گفت: بانک مرکزی در پنج سال گذشته عملکرد بسیار مثبتی را در بخش بازار ارز داشته و در کنترل نوسانات ارزی کاملاً موفق بود.

سیف با اشاره به اینکه هرسال در سه‌ماهه سوم با توجه به افزایش تقاضا، نرخ ارز هم افزایش می‌یافت و در سه‌ماهه چهارم، تعدیل می‌شد، افزود: در سال ۱۳۹۶ افزایش نرخ ارز در فصل سوم سال آغاز شد، اما در فصل چهارم تعدیل نشد درباره این موضوع علل مختلفی مطرح می‌شود، اما ازنظر ما علت آن غیراقتصادی و روانی است که با التهاب‌آفرینی‌ها و فضاسازی‌ها به‌ویژه از خارج از کشور ایجاد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی مسئول است تا نوسانات کوتاه‌مدت ناشی از هیجانات و التهابات زودگذر در نرخ ارز را کنترل کند و اجازه ندهد اقتصاد کشور از آن متأثر شود.

سیف با بیان اینکه بازار ارز ما وابستگی جدی به وجه نقد ارز خارجی دارد، افزود: به علت نبود کارت‌های اعتباری بین‌المللی و حجم مسافران به خارج از کشور که نیاز به اسکناس ارز دارند، اگر در تأمین آن مشکلی به وجود بیاید بلافاصله اثر شدید می‌گذارد.

او اضافه کرد: این التهابات باعث شد تقاضا برای خرید ارز و تبدیل دارایی به وجود بیاید.

سیف با بیان اینکه خروج سرمایه از مباحث جدی است، افزود: منابع ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی و نفتی ما سرمایه ملی است که باید به نحو مطلوب و بهینه از آن استفاده کنیم و به مصرف کالاها و واردات موردنیاز کشور برسد و استفاده از ارز برای بخش‌هایی که به مصرف قاچاق کالاهای ممنوعه می‌رسد درست نیست.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در هیچ سالی در نیمه اول فروردین‌ماه به‌ویژه در چند روز بین تعطیلات تحرکی در بازار ارز نداشتیم، اما امسال این‌گونه نبود و التهابات زیادی را با حجم بسیار کوچکی از معاملات به‌صورت کاذب و هدفمند در این چند روز ایجاد کردند.

سیف افزود: این شرایط عادی نبوده است و از نهادهای مسئول تقاضا کردیم آن را بررسی کنند تا علل این التهابات به‌صورت کامل و مشخص، شناسایی شود.

او اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های صندوق بین‌المللی پول، نرخ ارز در زمانی که حدود چهار هزار و ۲۰۰ تا چهار هزار و ۳۰۰ تومان بود با متغیرهای اقتصادی تطبیق می‌کند؛ لذا زمان مناسبی برای یکسان‌سازی نرخ ارز است و این التهابات توجیهی نداشت.

سیف گفت: با تصمیم اخیر، جهات مثبتی ایجاد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اتفاقات و اعتراضات مجلس شورای اسلامی در روز سخنرانی وی گفت: برخی از نمایندگان به عللی ازجمله اینکه شاید موافق سخنرانی‌ام نبودند فضاهایی را به وجود آوردند و ریاست مجلس هم فضا را به‌خوبی مدیریت کرد.

سیف با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی جایگاه ویژه و محترمی دارد و عصاره ملت است، افزود: فرهنگ ما اسلامی و ایرانی و روحیه مهمان‌نوازی است و آن روز مهمان مجلس بودم و شنیدن توضیحات و سخنانم نباید حساسیت ایجاد می‌کرد.

او اضافه کرد: تعداد این نمایندگان محدود بود و غاطبه نمایندگان برخورد و نگاه مثبتی داشتند و تلاش کردند آرامش حفظ شود و درمجموع، جلسه خوبی بود.

رئیس‌کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصمیم اخیر بانک مرکزی، آن را تصمیم بزرگی دانست و افزود: در ستاد اقتصادی درباره آن بحث شد و با قاطعیت رئیس‌جمهور، کار آغاز شد و این تصمیم اقتصاد کشور را از التهابات، مصون‌سازی کرد.

سیف در پاسخ به این پرسش که چرا این تصمیم طول کشید؟ گفت: کار باید آماده می‌شد و دستگاه‌های مختلف باید نظرات خود را مطرح می‌کردند.

او گفت: سامانه «نیما» هم به‌خوبی کار می‌کند و بازخوردهای مثبت و راضی‌کننده‌ای داشته است.

سیف در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه میزان ارز در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفته است؟ گفت: تخصیص ارز در زمان گشایش اعتبار و ثبت سفارش و تأمین ارز ازجمله مراحل است، تخصیص ارز از ۲۲ فروردین‌ماه تاکنون حدود سه هزار میلیارد و 300 میلیون دلار و تأمین ارز بیش از دو میلیارد دلار بوده و وقفه‌ای در تجارت خارجی کشور ایجاد نشده است و کار به‌آسانی و بی‌وقفه ادامه یافته است.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: اعلام کردیم هر قیمت و معامله‌ای خارج از چهار هزار و ۲۰۰ تومان برای دلار،​ قاچاق است و بنگاه‌های اقتصادی حساب و کتاب دارند و هیچ ممیز مالیاتی هم ارز بیشتر از چهار هزار و ۲۰۰ تومان را نمی‌پذیرد.

سیف درباره نرخ‌های بیش از چهار هزار و ۲۰۰ تومان بازار ارز گفت: مصارف کوچکی وجود دارد ازجمله اینکه برخی مسافران ممکن است بخواهند بیشتر از هزار یورو که سهمیه ارزی مسافران است و با قیمت بیشتری تهیه کنند.

او با اشاره به اینکه این مشکلات در شروع این طرح وجود دارد، افزود: ارزهایی از گذشته در دست برخی افراد است و ممکن است در فضاهایی به دور از کنترل نیروی انتظامی خرید و فروش‌هایی انجام شود.

سیف گفت: باید فضای اقتصادی کشور را از اقدامات خلاف و مشابه پول‌شویی پاک کنیم و این مدلی است که در جهان از آن استفاده می‌شود و باید هویت خرید و فروش‌کنندگان ارز مشخص باشد.

او ادامه داد: تعیین تکلیف نیازهای ارزی دانشجویان، مسافران و بیماران از دغدغه‌های ما بود که تا حدودی تعیین تکلیف شدند و هرقدر جلوتر برویم طرح تکمیل‌تر می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه مشکلات مهم حل شده و مشکلات جزئی باقی مانده است، گفت: مسافرت مسافران به خارج از کشور در کشورمان بیش‌ازحد معمول است و باید متعادل شود.

او با تأکید بر اینکه باید تخصیص منابع ارزی بهینه شود، افزود: منابع و مصارف ارزی کشورمان از تعادل خوبی برخوردار است و ورودی ارزی کشورمان اعم از نفتی و غیرنفتی بیش از ۹۰ میلیارد دلار است درحالی‌که حجم واردات ما برای کالاهای اساسی، مواد اولیه و کالاهای ضروری کشور حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیارد دلار است یعنی مازاد ارزی داریم.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تشریح سامانه «نیما» گفت: از ظرفیت‌های این سامانه می‌توان به‌خوبی استفاده کرد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید