Iranian Agriculture News Agency

روایت رئیس انجمن عالی واردات از قفل شدن فعالیت‌های تجاری

ارز، تجارت را سرگردان کرد

سایت‌ ثبت سفارش واردات باز شد

بخش تجارت بین‌المللی کشور پس از تک‌نرخی شدن ارز هنوز در ابهام به سر می‌برد، آنطور که شنیده‌ها از فعالان این بخش حکایت می‌کند، تا این لحظه برای این بخش مشخص نیست که مجاز به واردات چه کالاهایی هستند و با توجه به صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر پرداخت یارانه به نهادهای دام و طیور، به چه وارداتی یارانه تعلق می‌گیرد.

ارز، تجارت را سرگردان کرد

دراین‌باره رئیس مجمع عالی واردات اعلام کرد: در رابطه با تغییرات اخیر در بازار ارز باید گفت هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و در حد دستورالعمل و بخشنامه‌ است.

علیرضا مناقبی به خبرنگار «خبرگزاری ایانا» گفت: اخیراً به اطلاع من رسیده است ثبت سفارش بازشده است؛ ولی برای ما هنوز مبهم است که چه چیزی اجازه ثبت سفارش دارد و چه چیزی ندارد، به چه چیزی ارز می‌دهند و به چه چیزی ارز نمی‌دهند.

او ادامه داد: فعلاً هر چیزی که مطرح شده، در حد صحبت است و باید زودتر به مرحله اجرا دربیاید. هنوز وضعیت مشخصی در این مسئله وجود ندارد و انگار همه‌چیز قفل‌شده است. کسی نمی‌داند نحوه ثبت سفارش چگونه است و انتقال ارز به چه صورت انجام می‌شود.

مناقبی در مورد تأثیرات بلندمدت این شرایط توضیح داد: اگر دولت سرعت عمل به خرج ندهد معضلاتی هم در بخش تجارت خارجی اثر نامطلوب بگذارد و هم بازار داخلی را دچار مشکلاتی کند. کالای وارداتی به این صورت نیست که در لحظه تهیه شود و پروسه چندماهه‌ای از ثبت کالا تا رسیدن آن به بازار یا تولیدکننده طول می‌کشد. با این وضعیت خدای‌نکرده ممکن است کشور به مشکل بربخورد.

رئیس مجمع عالی واردات با اشاره به‌ضرورت شفاف شدن وضعیت برای مردم گفت: سرعت عمل در مسائل اجرائی بسیار مهم است. الآن تجار و مردم می‌خواهند بدانند چه چیزی امکان واردات دارد و چه چیزی ندارد؛ با بخش‌نامه و دستورالعمل که مشکل مردم حل نمی‌شود.

او افزود: سوخت موردنیاز تجارت برای زنده ماندن پول و ارز است و امروز که همه‌چیز تعطیل‌شده باید جایی این ارز در اختیار این بخش قرار بگیرد. بخشی که امروز تعطیل باشد در آینده چطور می‌تواند پاسخگوی سازمان امور مالیاتی و گمرک باشد.

بخش عظیمی از اقتصاد ما که شامل تجارت می‌شود الآن دچار ابهام می‌شود. همه این بنگاه‌ها شامل شاغلینی هستند و باید بداند در چه زمینه‌ای می‌توانند فعالیت کنند، چه زمانی این امکان برایشان فراهم می‌شود و ارز موردنیازشان از کجا تأمین‌ خواهد شد. از طرفی ممکن است مایحتاج بخش تولیدی‌ یا مصرف‌کننده با مشکل مواجه شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید