Iranian Agriculture News Agency

آمار 12 ماهه تجارت ایران نشان می‌دهد

پسته؛ گل صادرات ایران

محصولات کشاورزی بیشترین سهم را در اقلام عمده وارداتی دارند

طی 12 ماه سال 1396 محصولات کشاورزی مهم‌ترین اقلام عمده وارداتی بودند. در محصولات صادراتی نیز به‌جز پسته همه اقلام عمده صادراتی محصولات پتروشیمی یا مواد و محصولات معدنی بودند.

پسته؛ گل صادرات ایران

بر اساس داده‌های گمرک در سال گذشته 15 قلم عمده صادراتی که حدود 50 درصد کل ارزش صادراتی کشور را به خود اختصاص می‌دهد شامل محصولات گازی و پتروشیمی، مواد و محصولات معدنی به‌علاوه پسته تازه یا خشک می‌شود. عمده اقلام وارداتی نیز طی این مدت بیشتر در اختیار محصولات کشاورزی، خودرو، قطعات خودرو، تلفن همراه و قطعات مانیتور بوده است.

اقلام عمده صادراتی

جمع کل صادرات غیرنفتی کشور در سال 1396 حدود 46 میلیارد و 931 میلیون دلار بود و سهم 15 قلم محصول مهم صادراتی در این مدت حدود 22 میلیارد و 128 میلیون دلار بود. مجموع صادرات غیرنفتی ایران طی مدت مذکور 6.56 درصد رشد ارزش دلاری داشت. اقلام عمده وارداتی نیز رشد 1.23 درصدی داشت که نشان از رشد صادرات دیگر محصولات دارد.

پسته، تنها محصول غیرمعدنی و غیرنفتی فهرست است که حدود 112 هزار تن صادرات داشت. ارزش دلاری صادرات پسته ایران حدود 901 میلیون دلار بود که بر اساس داده‌های گمرک به نسبت سال پیش 16 دهم درصد کاهش داشت. پسته در رتبه دهمین محصول صادراتی ایران قرار می‌گیرد و پیش از آن میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و معدنی قرار می‌گیرند.

اقلام عمده وارداتی

واردات ایران در سال گذشته با افزایش شدید 24.3 درصدی به 54 میلیارد و 302 میلیون دلار رسید. سهم 15 قلم کالای عمده وارداتی 11 میلیارد و 690 میلیون دلار بود که با رشد 7.3 درصدی نسبت به سال گذشته، 21 درصد از کل ارزش واردات را به خود اختصاص داد.

قطعات خودرو در سال گذشته طی دو ردیف بیشترین ارزش واردات به ایران را داشتند. ردیف اول متعلق به خودروهای سواری  ساخت داخل بین 14 تا 30 درصد است که با رشد 2.3 درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو بود. ارزش واردات این کالا حدود یک هزار و 801 میلیون دلار بود. قطعات خودرو با ساخت داخل 50 درصد یا بیشتر نیز به ارزش 676 میلیون دلار به کشور وارد شد.

دومین کالای وارداتی به کشور ذرت دامی بود که با واردات یک هزار و 610 میلیون دلار رشد نیم درصدی نسبت به سال گذشته را تجربه کرد. برنج سومین کالای مهم واردشده به کشور بود که با واردات یک هزار و 214 میلیون دلاری نسبت به سال قبل رشد 1.2 درصدی داشت.

دانه سویا با واردات به ارزش 943 میلیون دلار رتبه چهارم واردات به کشور را از آن خود کرد.

پس از وسایل نقلیه و قطعات خودرو در ردیف‌های متفاوت، موز سبز رتبه هشتم کالاهای وارداتی به کشور را دارد. ارزش وارداتی این کالا به کشور حدود 544 میلیون دلار بود.

گوشی تلفن همراه با واردات 529 میلیون دلاری و ماژول نمایشگر با واردات 526 میلیون دلاری در رتبه‌های نهم و دهم قرار می‌گیرند.

قطعات بی‌استخوان گوشت منجمد گاوی به وزن 120 هزار تن و ارزش 524 میلیون دلار رتبه یازدهم محصولات وارداتی را دارد که به نسبت سال قبل 0.4 درصد افزایش داشت. جو با واردات دو میلیون و 670 هزار تنی به ارزش 518 میلیون دلار رتبه بعدی را دارد که از رشد 0.6 درصدی نسبت به سال گذشته حکایت دارد. کنجاله سویا به وزن یک‌میلیون و 269 هزار تن و ارزش 503 میلیون دلار رتبه سیزدهم واردات را به خود اختصاص می‌دهد.

قطعات تراکتور جاده‌ای با 427 میلیون دلار رتبه بعدی را دارد و پس‌ازآن «روغن خام آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب» با واردات 499 هزار تنی به ارزش 424 میلیون دلار در رتبه پانزدهم کالاهای وارداتی قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید