Iranian Agriculture News Agency

روایت افزایش قیمت کالاهای اساسی زیر سایه نوسانات ارزی از سال‌های اخیر

چرخ پیش‌بینی‌ها حول داستان گرانی

احساس ناامیدی بین فقرا و فساد سیستمی عامل هجوم مردم به بازار ارز

گرچه افزایش قیمت دلار به طور مستقیم تنها کالاهای وارداتی را متاثر می‌کند اما تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد هر اندازه که دلار گران‌تر می‌شود، دیگر محصولات اعم از اینکه تولید داخل باشند یا خارج هم گران‌تر می‌شوند. به نظر یک کارشناس اقتصادی با توجه به اینکه دولت توانایی مالی و سرمایه اجتماعی چندانی ندارد، در ماه‌های آینده گرانی تمام اقتصاد کشور را در بر خواهد گرفت.

چرخ پیش‌بینی‌ها حول داستان گرانی

به گزارش خبرگزاری ایانا، تحولات بازار ارز، همواره در ایران بخش‌های فرودست و میانی جامعه را متأثر کرده است. به‌بیان‌دیگر افزایش قیمت ارز در اولین گام ثروت بیشتری را برای ثروتمندان و مصائب بیشتری را برای فرودستان و مزدبگیران به وجود می‌آورد. برای اثبات این مهم می‌توان به تغییرات قیمتی در دوره هشت‌ساله محمود احمدی‌نژاد اشاره کرد. در آن دوران افزایش قیمت دلار نه‌تنها بازار کالاهای وارداتی بلکه تمامی بخش‌های اقتصاد را در برگرفت و همین امر سبب شد مصرف بسیاری از محصولات ازجمله لبنیات، گوشت و برنج با کاهش چشمگیر مواجه شود.

به‌طور مثال هنگامی‌که احمدی نژاد به ریاست‌جمهوری رسید، قیمت شکر 555 تومان بود و در سال 1392، سالی که دولت را به حسن روحانی تحویل داد، این رقم به 2500 تومان رسید که حاکی از افزایش 450 درصدی قیمت آن بود. برنج ایران در حالی سال 1392 هشت هزار و 500 تومان خرید و فروش می‌شد که نسبت به سال اول دولت نهم 658 درصد گران‌تر شده بود. علاوه در این دوره، بر این برنج خارجی 936 درصد، مرغ 476 درصد، گوشت گوسفندی 850 درصد و روغن مایع نیز 496 درصد گران شدند.

برای نمونه می توان به جدول قیمت نان و دلار در هشت سال تصدی گری احمدی نژاد در قوه مجریه مراجعه کرد. در عرض هشت سال نان بربری 10 برابر افزایش قیمت را تجربه کرده و نان سنگک از 75 تومان به 800 تومان رسید. نان لواش نیز افزایش 28 برابری قیمت را تجربه کرد.

جدول نان

 

این در حالی است که ظرف همین مدت، هر دلار آمریکا بیش از چهار برابر گران تر شد. در جدول زیر می توان تغییرات قیمت دلار در هشت سال 1384 تا 1392 مشاهده کرد.

جدول قیمت

مهم ترین نگرانی در حال حاضر افزایش دوباره هزینه های زندگی است. با توجه به این که یکی از مهم ترین مطالبات جامعه در تمام اعتراضات اخیر بهبود وضعیت معیشتی بوده، اکنون کار دولت نسبت به گذشته سخت تر هم شده و به نظر می رسد برای آن که به وعده هایی چون اشتغال زایی و بهبود عدالت اجتماعی جامه عمل بپوشاند نیاز به کاری سترگ دارد.

گرانی در پیش است

وحید محمودی کارشناس اقتصادی و حوزه فقر در این باره به خبرنگار «خبرگزاری ایانا» گفت: «شرایطی که اکنون با آن مواجه هستیم شباهت‌های زیادی به دوران احمدی‌نژاد دارد. در آن زمان نیز نرخ ارز ناگهانی افزایش پیدا کرد و این مساله موجب مشکلاتی شد که هم اکنون نیز بخشی از آن‌ها پابرجاست و نگرانی این است که با افزایش قیمت دلار مشکلاتی که در گذشته به وجود آمده تشدید و تعمیق شود. متاسفانه سیاست‌های اقتصادی و بین‌المللی آن طور که دولت می‌خواست پیش نرفته و همین مساله درجه بی‌اعتمادی و ناامیدی مردم را به شدت تقویت کرده است. به همین دلیل دولت دوازدهم روزهای سختی دارد.»

این کارشناس اصلاح‌طلب ادامه داد: «احساس ناامیدی که هم‌اکنون تمام بخش‌های جامعه به ویژه لایه‌های فقیرتر جامعه را در برگرفته، در کنار فساد سیستمی موجود سبب تهاجم شدید مردم به بازار ارز شد. در کشوری که محدودیت‌های بین‌المللی بسیاری دارد و پیش‌بینی می‌شود این محدودیت‌ها در سال جاری نیز افزایش پیدا کند، به‌طور مثال فروش نفت 500 هزار بشکه در سال جاری کمتر می شود که با این پیش‌بینی کار دولت برای بهبود اوضاع سخت است.»

به گفته این کارشناس اقتصادی هر چند افزایش قیمت ارز به شکل مستقیم بر کالاهای تجاری و وارداتی اثر می‌گذارد ولی تبعات آن به دیگر کالاها هم خواهد رسید به خصوص که سرمایه اجتماعی دولت نیز قابل اتکا نیست، به همین دلیل هر چند اقتصاد ایران ونزوئلایی نمی‌شود اما وضعیت به مراتب سخت‌تر خواهد شد.

او ادامه داد: «کالاهای استراتژیک کالاهایی هستند که دولت باید در تامین آنها اهتمام ورزد ولی با توجه به خزانه خالی دولت و ناتوانی مالی آن، بعید است که کار چندانی انجام شود و من پیش‌بینی می‌کنم در ماه‌های آینده نیز افزایش قیمت تمام محصولات از جمله محصولات غذایی را در بر گیرد.»

همه پیش‌بینی‌ها حول افزایش قیمت اقلام خوراکی در ماه‌های آینده می‌چرخد، زمانی که نوسانات نرخ ارز تاثیر خود را بگذارد و برای قیمت‌ها راهی جز بالا رفتن باقی نگذارد. این پیش‌بینی در روزهای اخیر و با نوسانی که قیمت دلار را به بالای 6 هزار تومان رساند، شکل گرفت و از فعالان اقتصادی گرفته تا کارشناسان این حوزه راوی آن شده‌اند، راویان داستان تکراری گرانی.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید