Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی عضو اتاق بازرگانی تهران از پیامدهای نوسان‌ ارزی روزهای اخیر

دولت با قوه‌قهریه هم که شده باید نرخ ارز را کنترل کند

۸۰ درصد کالاها از مواد خام وارداتی خارجی تولید می‌شود

تصمیم ناگهانی دولتی‌ها برای قیمت‌گذاری دلار صدای اعتراض فعالان بخش خصوصی را بلند کرده است. به‌خصوص فعالان بخش بازرگانی که حالا واردات را گران‌تر از هر زمان دیگری می‌بینند و با قطعیت پیش‌بینی می‌کنند که گرانی در راه است.

دولت با قوه‌قهریه هم که شده باید نرخ ارز را کنترل کند

محمدحسین برخوردار عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید: «عوامل زیادی از گذشته تا کنون برای به بار آمدن چنین فاجعه دلاری در کشور دخیل بوده. به ویژه زمانی که معوقات بانکی سر به فلک کشیده بود و بانک‌ها مجبور شدند برای دادن پول مشتریان خود از یکدیگر قرض بگیرند، بانک مرکزی برای جبران این موضوع اقدام به دادن بهره‌های 21تا23 درصدی کرد، اما به فکر چنین روزی نبود.»

او ادامه می‌دهد: «چنین سیاست اشتباهی مشکلات دیگری را برای کشور به بار آورد و بانک مرکزی درصدد رفع و رجوع آن، دست به اقدامات دیگری زد که باز هم تبعات منفی در پی داشت. ابتدا باید به رقم نقدینگی بانک ملی اشاره کنم و تاکید کنم که نقدینگی بانک ملی رقم بیش از 1450 هزار میلیارد ریال را به خود اختصاص داده که از این میزان هزار میلیارد آن به سپرده‌های بلند مدت و 450 هزار میلیارد آن به سپرده‌های کوتاه‌مدت اختصاص یافت. حاصل سیاست‌های نادرست بانک ملی چنین وضعیت بغرنجی را در بازار ارز به بار آورد.»

برخوردار با اشاره به تصمیمات اشتباهی که در اقتصاد ایران گرفته می‌شود، عنوان کرد: «مادامی که در اقتصاد ایران حرف‌های خارج از عرف زده شود، قطعا حرکت‌ها و تصمیم‌هایی که اتخاذ می‌شود مطابق با عرف اقتصاد نخواهد بود. متأسفانه بسیاری از پول‌توجیبی‌بگیران بهره‌وری، کار و همکاری با دولت را بلد نیستند، همانطور که در مقابل، دولت بلد نیست با مردم همگام و همدل شود.»

برخوردار می‌گوید: «در حال حاضر دولت به اندازه کافی ارز ندارد. اینکه دولت می‌گوید 45 تا 50 هزار دلار نقد می‌فروشد و 45 میلیارد هم صادرات داریم کمی مساله دارد، چرا که صادرات ایران اکثرا به کشورهای افغانستان و عراق است بنابراین مبادلات به صورت ریالی انجام می‌شود. در حال حاضر تنها راه دولت اجبار است. اجبار به این معناست که هر شخصی فروش ارز را غیرقانونی انجام دهد، باید بگیرند و ببرند. چرا که اگر روند به همین منوال ادامه یابد، اعتراض‌هایی به همراه می‌آورد.»

او با هشدار اینکه اگر این وضع ادامه یابد قطعا در آینده گرانی خواهیم داشت، ادامه می‌دهد: «قطعا در آینده به دنبال گرانی و پایین بودن قدرت خرید خانوارها و بالا رفتن قیمت کالاها اعتراض مردم بلند خواهد شد. چراکه 80درصد کالاهایی که در ایران به فروش می‌رسد از مواد خام وارداتی خارجی تشکیل شده و بیست درصد باقی‌مانده آن مربوط به کالاهای کامل خارجی است. حاصل این گرانی قطعا آرامش را از مردم می‌گیرد و چنین مسأله‌ای اعتراض عموم مردم را در پی خواهد داشت. بنابراین به تعبیر من دولت باید حتی با قوه قهریه وارد عمل شود و کنترل ارز را حتی با اجبار به دست گیرد.»

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید