Iranian Agriculture News Agency

عضو اتاق بازرگانی ایران:

بازار دستورپذیر نیست

دولت با دستور دلار ۴۲۰۰تومانی نمی‌تواند اقدام به کنترل نرخ ارز کند

رکورد 6100 تومانی که زده شد، آستین‌ها بالا رفت تا فکر چاره‌ای برای نرخی که همه آن را پاره کردن افسار تعبیر می‌کردند، پیدا شود. دولتی‌ها راه را در تک نرخی کردن ارز و اعلام نرخ 4200 تومانی دیدند و با اعلام شبانه این تصمیم شوکی دیگر را به بازار ارز وارد کردند.

بازار دستورپذیر نیست

با نگاهی به گذشته و در لابه لای صفحات اقتصادی تاریخ می‌توان مشابه چنین داستانی را در سال 1391 پیدا کرد. همان سالی که دلار 1900تومانی در پایان سال به 3390تومان رسید. اما این روزها داستان صعود بی سابقه دلار برای چندمین بار در تاریخ اقتصاد ایران تکرار شده است.

بار روانی این شوک ارزی، زندگی تمام مردم را درگیر صعود ناگهانی خود کرده و مردم چشم انتظارند تا ببیند با این اوضاع آشفته آینده اقتصادی آنها به کدام سو خواهد رفت.

در این باره حمیدرضا صالحی با انتقاد تندی که از بی‌تدبیری مسئولان دولتی در زمینه رها کردن بازار ارز به حال خود می‌کند در گفت و گو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید: «بازار ارز در روزهای اخیر متحمل شوک شدیدی شده. این شوک حاصل نبود تدبیر و برنامه حساب شده در راستای کنترل بازار ارز است. بنابراین اشخاصی ‌که تدبیر لازم را برای همکاری با دولت ندارند و نمی‌توانند کنترل نرخ ارز را به دست بگیرند باید از سمت خود کناره‌گیری کنند.»

او با اشاره به بار روانی منفی که این نوسانات و رکوردهای پی‌درپی قیمت ارز به جامعه وارد کرده، ادامه می‌دهد: « نوسانات ارز در روزهای اخیر تشویش زیادی را برای مردم و همچنین اقتصاد کشور به بار آورده. هر چند که مساله نوسانات شدید ارز موضوع تازه ای نیست، اما این موضوع دلیل نمی‌شود که جامعه را به چنین شوک‌هایی عادت دهند. بارها و بارها تاکید شد که دولت آرام آرام باید به سمت واقعیسازی قیمت ارز حرکت کند، اما گوش هیچ کدام از مسئولان به این مساله بدهکار نبود و حالا ناگهانی و دستوری ارز تک نرخی شده است.»

صالحی از بیتفاوتی مسئولان به توصیهها و راهنمایی‌های کارشناسان اقتصادی گلایه میکند و به «ایانا» می‌گوید: «این بی‌تفاوتی آنقدر ادامه پیدا کرد که کار به اینجا رسید. اگر واقعی‌سازی نرخ ارز به مرور زمان اتفاق می‌افتاد امروز به این شدت و به یک باره با چنین روندی صعودی در نرخ ارز روبه رو نبودیم.»

او با تاکید به اینکه بدنه جامعه دیگر تاب تحمل چنین اشتباهاتی را ندارد، ادامه داد: «باید برنامه‌ای  طرح شود که اقتصاد را به ثبات برساند چرا که وقت آن رسیده، سرمایهگذاران کمی آسودگی خاطرداشته باشند و اقتصاد کشور هم به فکرجذب سرمایه خارجی باشد، اما درحال حاضر با وضعیت به وجود آمده چنین روندی نه تنها به تعویق افتاد بلکه دست‌یابی به چنین هدفی سخت شده است.»

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در رابطه با دستور ارز 4200 تومانی می‌گوید: « تنها اقدامی که برای کنترل این وضعیت اتفاق افتاده دستور دولت برای کنترل ارز بوده. اما دولت این مسأله را مد نظر قرار نداده که بازار دستورپذیر نیست. دولت با دستور ارز 4200تومانی نمی‌تواند اقدام به کنترلش کند، چرا که  نرخ ارز با دستور و فرمایش پایین نمی‌آید. باید برای کنترل ارز افسار گسیخته به فکر راهحل‌های اجرایی بود، در غیر این‌صورت چنین افزایشی قابل کنترل نخواهد بود. »

او در راستای بهانه‌های دولت برای گرانی قیمت ارز یادآوری کرد: «در سال گذشته نیز نوسانات بازار ارز به بهانه‌های مختلف رخ داد که بهانه آن جلوگیری از خروج ارز زیاد توسط سفرهای خارجی پیش روی مردم بود، اما سوالی که در حال حاضر وجود دارد این است که این‌بار دولت با چه بهانه‌ای مایل است  چنین روند صعودی در بازار ارز به انجام رسد؟

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید