Iranian Agriculture News Agency

کاهش 25 درصدی ارزش مزدی در یک سال

همین امروز 7 درصد فقیرتر شدیم

با نرخ ۶ هزار تومانی دلار، حداقل‌بگیران، ماهانه در حدود ۱۹۶ دلار درآمد دارند

با شروع نوسانات در بازار ارز، بحث داغی میان کاربران دنیای مجازی در گرفت و هرکدام از کاربران به گونه‌ای می‌خواستند میزان فقیر شدن ناشی از افزایش قیمت دلار را محاسبه کنند. یکی نوشته بود، «همین چند ساعت 8 درصد فقیرتر شدم.»

همین امروز 7 درصد فقیرتر شدیم

رسیدن دلار به آستانه 6 هزار تومان در حالی اتفاق افتاد که از فروردین ماه سال گذشته تا به امروز، هر دلار آمریکا از سه هزار و 740 تومان به حدود پنج هزار و 600 تومان افزایش یافت. بر این اساس می‌توان ادعا کرد کسانی که در اولین ماه سال 1396 حداقل دستمزد 930 هزار تومانی می‌گرفتند، ماهانه مبلغی معادل 248 دلار را به عنوان دستمزد دریافت کردند. اکنون و در حالی که حداقل مزد امسال به رقم یک میلیون و 100 هزار تومان بالغ می‌شود، حداقل‌بگیران با دلار حدود 6 هزار تومان، ماهانه چیزی در حدود 196 دلار درآمد دارند که به معنای کاهش حدود 26 درصدی ارزش مزدی آن‌ها است.

از سوی دیگر اگر میانگین مزد سال گذشته را یک میلیون و 500 هزار تومان فرض کنیم به این معناست که افراد به ازای هر ماه کار کردن، 401 دلار درآمد داشتند و حالا حتی اگر میانگین مزدی در کشور یک میلیون و 700 هزار تومان هم باشد، دریافتی افراد 303 دلار است. در این سناریو چیزی در حدود 25 درصد از ارزش دستمزد افراد کاسته شده است.

این میزان کاهش درآمد در‌حالی‌ست که همین امروز، با قیمت دلار 5570 تومانی که اتحادیه طلا و ارز راوی آن شده، ارزش پول ملی و قدرت خرید حقوق‌بگیران جامعه 7.23 درصد کاسته شد و آنطور که کاربران توئیتر از این کاهش ارزش پول ملی یاد کرده‌اند، ایرانی‌ها به قولی حقوق‌بگیرانشان با نرخ ارز رسمی که از سوی اتحادیه اعلام شده، جیبشان هفت درصد کوچک‌تر شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید