Iranian Agriculture News Agency

بازی قیمتی در بازار ارز

خیز دلار برای 6000 تومانی شدن

به گفته صرافان، نرخ اصلی بازار ۵۶۰۰ تومان است

5500، 5600، 5700 و... . دیروز دلار، نرخ مشخصی در بازار ارز پیدا نکرد. قیمت ها سرگردان بودند. هر ساعت خبری می آمد و عکسی از تابلوی صرافی منتشر می شد. یکی می گفت، دلار 5500 تومان است و دیگری از دلار 5600 تومانی حرف می زد. یکی هم برگ آخر را با انتشار عکسی از تابلوی یکی از صرافی ها منتشر می کرد و راوی نرخی می شد که کسی باور نمی کرد؛ 5800 تومان.

خیز دلار برای 6000 تومانی شدن

مریم میرزائی:باورکردنی نبود؛ اما وقتی قیمت ها از 5700 و 5800 تومان حکایت می‌کردند، آنهایی که می‌خواستند دیگر شوکه نشوند، شوخی و جدی پیش‌بینی می‌کردند که رکورد 6 هزارتومانی خیلی زود می‌شکند. دلار 6 هزار تومانی که روزی شوخی بزرگی بود و باورنکردنی حالا یک واقعیت محض است. بر طبق خبرهای زیرپوستی که از چهارراه استانبول به گوش می‌رسد، قیمت دلار آمریکا حالا تنها 200 تومان با 6 هزار تومان فاصله دارد.

هر چند که صرافان این نرخ‌ها را تایید نمی‌کنند و قیمت‌هایی که صرافان چهارراه استانبول می‌دهند همچنان حول دلار 5600 تومانی می‌چرخد اما نرخ‌هایی از بازار شنیده می‌شود که گویای پشت سر گذاشته شدن این نرخ‌ها در بازار یا به قولی کف بازار است. آن‌طور که یکی از صرافان چهارراه استانبول به خبرنگار خبرگزاری ایانا، می‌گوید: «مرجعی در بازار وجود ندارد که بتوان نرخی مشخص برای دلار یا هر ارز دیگری اعلام کرد. این موضوع امروز بیش از همیشه به چشم آمده و نرخ‌های متفاوتی از بازار به گوش می‌رسد.» او با اشاره به اینکه قیمت دلار 5600 تومان است، درباره دلار 5700 و 5800 تومانی که خبرهای آن از بازار ارز شنیده می‌شود، هم توضیح داد که «ممکن است این قیمت‌ها در بازار باشند، اما نرخ اصلی بازار 5600 تومان است.»

نوسانی که بر بازار ارز سایه انداخته، پیش‌بینی را بسیار سخت کرده اما ظاهرا همین نوسان، بار دیگر خریداران را به بازار ارز کشانده است. این صراف با اشاره به اینکه در روزهای گذشته یعنی پس از تعطیلات نوروز با وجود افزایش قابل توجه قیمت دلار خریدار چندانی در بازار ارز نبود، گفت: «به نظر می‌رسد این نوسان مردم را به بازار کشانده. مردم انگار که از خرید ارز جا مانده باشند، به بازار هجوم آورده‌اند تا ارز بخرند.»

او درباره حضور خریداران ارز در بازار که سبب نوسان قیمت‌ها شده هم یادآوری کرد که: «اگر تدبیری برای بازار اندیشیده نشود و دولت دخالتی نکند، با تقاضایی که شکل گرفته احتمال افزایش قیمت بسیار زیاد است.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید