Iranian Agriculture News Agency

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی:

تقویت تولید داخلی نیازمند بهبود فضای کسب‌وکار

شفافیت و رقابت سالم در کنار مقابله با انحصار در فضای اقتصاد کشور لازمه حمایت از تولید ایرانی

بستر لازم برای حمایت از تولید ایرانی هنگامی فراهم می‌شود که شفافیت و رقابت در کنار مقابله با انحصار بر فضای اقتصاد کشور حاکم شود. در سال‌های اخیر این نیاز بارها و بارها از سوی کارشناسان و فعالان اقتصادی مطرح‌شده اما از سوی سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان اقتصادی توجهی به آن نشده و از بخش خصوصی و تولیدکنندگان انتظار رفته که در اقتصادی که شفافیت بر آن حاکم نیست با شبه‌دولتی‌ها به رقابت بپردازند. انتظاری که در سال‌های اخیر حاصل جز ناتوان شدن بخش تولید و به حاشیه رفتن آن نداشته است.

تقویت تولید داخلی نیازمند بهبود فضای کسب‌وکار

مهدی پازوکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایانا در رابطه با چگونگی حمایت درست از تولید ایرانی معتقد است: «اگر با معضلات اقتصادی کشور برخورد کارشناسی و عمقی نشود، قطعا نمی‌توانیم بر مشکلات فائق آییم. مسائل اقتصادی در هر کشور، پاسخ‌های خاص خود را می‌طلبد. به‌طور مثال درزمینهٔ خصوصی‌سازی ما نتوانستیم به توفیق چندانی دست یابیم و علی‌رغم اینکه در این زمینه قوانینی هم در کشور به تصویب رسیده، عملا خصوصی‌سازی اتفاق نیفتاد.»

این کارشناس اقتصادی بابیان این‌که تمام کشورهای جهان می‌خواهند از تولید کالای داخلی خود حمایت کنند اما همه موفق نمی‌شوند ادامه داد: «فکر می‌کنم در ایران برای این‌که کالای ایرانی بتواند ابتدا در بازار داخلی، سپس در بازار منطقه‌ای و جهانی موفق شود و توانایی رقابت را به دست آورد، نیاز به یکسری پیش‌زمینه‌ها دارد. مهم‌ترین نیاز فعلی تولید ایران افزایش توانایی برای جذب سرمایه‌گذاری است.»

مهدی+پازوکی

او در ادامه گفت: «در این زمینه دولت باید سه کار اساسی انجام دهد، ابتدا شفافیت بیشتری در اقتصاد ایجاد کند چراکه نبود شفافیت موجب ایجاد رانت در اقتصاد می‌شود که به معنای کاهش انگیزه برای سرمایه‌گذار است. همچنین باید امکان رقابت سالم میان بنگاه‌های اقتصادی فراهم شود تا از این راه، مصرف‌کننده، تولیدکننده و منافع ملی کشور نیز تأمین شود. سومین مورد هم مقابله با هرگونه انحصار در بخش‌های تولید، توزیع و مصرف است. انحصار اعم از اینکه خصوصی یا دولتی باشد برای اقتصاد ایران مانند سم خطرناک است.»

پازوکی افزود: «چنانچه این سه مورد در دستور کار قرار گیرد فضای کسب‌وکار به سود تولید ملی تغییر می‌کند و متعاقب آن تولیدکنندگان کالایی را تولید می‌کنند که توانایی رقابت با دیگر رقبا را دارد.»

این اقتصاددان با اشاره به نیاز کشور به اشتغال مولد و افزایش رفاه جامعه تأکید کرد: «تولید ملی نیاز به سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه دارد. امروز یک مشکل اساسی کشور اشتغال است و تنها در شرایطی این مشکل حل خواهد شد که سرمایه‌گذاری صورت گیرد و جذب سرمایه هنگامی محقق می‌شود که فضای کسب‌وکار بهبود یابد.»

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید