Iranian Agriculture News Agency

بازی با قیمت‌ها در بازار میوه به بهانه دست‌چین‌شده

عید گرانی‌ها

هزینه ۱.۵ میلیارد تومانی برای دست‌چین میوه‌ تنظیم بازار

میوه‌های تمیزشده که بیشتر به نظر می‌رسد واکس‌خورده باشند روی هم چیده شده‌اند. پرتقال‌های توسرخ که حتی پوست سرخ‌شان هم برق می‌زند با برچسب قیمت چهار هزار و 800 تومان از پرتقال‌های درشت‌تر با قیمت پنج هزار و 300 تومان جدا شده‌اند. برق سیب‌های قرمز هم بد نیست دست‌چین شده‌اش را مشخص کرده‌اند و پنج هزار و 200 تومان برایش قیمت گذاشته‌اند. سیب زرد را هم فقط جعبه‌ای می‌فروشند، آن هم چهار هزار و 800 تومان. البته یک جعبه کامل آن حداقل پنج کیلوست که وزن جعبه هم روی سیب‌ها محاسبه می‌شود.

عید گرانی‌ها

به گزارش خبرگزاری «ایانا»، دیگر رسم هرساله شده، روزهای پایانی سال برای قیمت‌ها، عید است؛ عید گرانی‌ها...

به نظر می‌رسد حتی دست‌چین کردن میوه‌ها با این قیمت برای خرید عید صرفه ندارد و بعید است که با توجه به حجم خرید و تعداد اقلام موردنیاز شب عید بتوان به‌راحتی به این اقلام دسترسی پیدا کرد. وقتی خوشه‌های موز کیلویی هفت هزارتومانی که هنوز بخشی از آن‌ها سبز هستند کنار این میوه‌ها قرار می‌گیرند خرید چند کیلو میوه تصمیم چندان راحتی نیست! و جیب را شرمنده می‌کند.

بیشتر مغازه‌داران قیمت بالای میوه‌ها را به کیفیت آن‌ها و پس‌ازآن به هزینه‌های نگهداری میوه‌ها، مغازه، هزینه مالیات و عوارض و حتی مالیات بر ارزش افزوده نسبت می‌دهند و به‌هرحال قیمت بالای میوه‌ها را توجیه می‌کنند.

هرچند در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری شده تا بازار میوه شب عید با توزیع میوه‌های تنظیم بازاری در میادین میوه و تره‌بار کنترل شود، اما قیمت‌ها در این میادین هم تقریباً همان راهی را می‌روند که قیمت‌ها در سطح شهر می‌رود و گران به دست مصرف‌کننده می‌رسند.

 

1.5 میلیارد هزینه جمع‌آوری

علی هاشمی‌اوسط رئیس هیأت مدیره مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در مورد توزیع میوه‌های تنظیم بازار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایانا می‌گوید: امسال برای خرید میوه‌های شب عید دقت‌های بیشتری انجام شده تا میوه‌ دانه‌بندی شده و دست‌چین خریداری شود. با این شیوه و طریقه نگهداری در سردخانه‌ها کمترین میزان تلفات را داشته است. برای جمع‌آوری وزن میوه نیز در نظر گرفته شده است. برای مثال وزن هر پرتقال‌ دست‌چین بین 220 تا 280 گرم است.

او اضافه می‌کند: این معیار در خرید میوه به این دلیل در نظر گرفته شده تا هم صرفه اقتصادی داشته و هم یک واحد میوه برای یک نفر مناسب باشد؛ بنابراین کیفیت هر میوه از هر بابتی رعایت شده و موضوع رقابتی شدن بازار هم در نظر گرفته شده است. بیش از 1.5 میلیارد تومان هزینه برای نظارت و جمع‌آوری محصولات شده است که البته ما این مبلغ را به‌عنوان سرمایه‌گذاری تلقی می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی توضیح می‌دهد: هر میوه یا تولیدی که کشاورز را متضرر می‌کند و بازار را مختل می‌کند سازمان تعاون روستایی وارد عمل می‌شود تا بازار محصولات کشاورزی را تنظیم کند. یکی از وظایف این سازمان صیانت از تولید و حفظ اشتغال برای روستاییان است که باید با توجه به موقعیت بازار انجام شود.

او دلایل سازمان تعاون روستایی را برای نحوه متفاوت عملکردشان را این‌گونه توضیح می‌دهد: وقتی فعالان بازار بدون حمایت یا کنترل باشند، در مقاطع خاص مانند شب عید و پایان سال ممکن است بازار ملتهب شده و قیمت‌ها جهش‌هایی داشته باشد. همین امر باعث می‌شود که کالاهای اساسی از دسترس نیازمندان واقعی خارج شود. وظیفه سازمان روستایی این است که رانت‌های این‌چنینی از بازار حذف شود.

هاشمی‌اوسط در مورد کالاهای جدیدی که لیست آن به اقلام سازمان تعاون روستایی اضافه شده می‌گوید: کالاهای جدیدی به لیست اقلام خریداری‌شده توسط سازمان تعاون روستایی اضافه شده که از مهم‌ترین این اقلام می‌توان به زعفران اشاره کرد. ورود سازمان تعاون روستایی به خرید کالایی مانند زعفران تمامی معاملات بازار و دلالان را عوض کرده است. امروز قیمت خرید زعفران از بازه قیمتی سه هزار و 800 تا چهار هزار و 200 به چهار هزار و 800 تا پنج هزار و 800 تومان رسیده است. همین موضوع نقش مهم و مؤثر سازمان تعاون روستایی را روشن می‌کند.

او با اشاره به اینکه امسال هدف ما بازار خرما نبود اما با توجه به اینکه بازار خرما در حال خروج از تعادل بود و محصولات کشاورزان خریداری نداشت می‌گوید: سازمان تعاون روستایی وارد عمل شد و بخش بزرگی از این خرما را خریداری کرد تا برای صادرات و توزیع انبار شود. محصولاتی هم که خریداری و انبار می‌شود به‌طور کامل کیفی است. سازمان تعاون روستایی عملکردی دوگانه دارد هم به بازار توجه دارد تا قیمت برای مصرف‌کننده قابل‌قبول باشد و هم برای تولیدکننده و کشاورز تولید به‌صرفه باشد.

در میادین تره‌بار شهرداری میوه‌های تنظیم بازار در غرفه‌های خاص که با پارچه نوشته‌های بزرگ مشخص‌شده عرضه می‌شود. قیمت هر کیلوگرم (انواع) پرتقال بین دو هزار و 100 تا سه هزار و 800 تومان است. سیب قرمز دو هزار تا سه هزار و 100 تومان، سیب زرد از دو هزار و 900 تا سه هزار و 300 تومان و کیوی از یک هزار و 800 تا دو هزار و 500 تومان عرضه می‌‌شود که عرضه میوه‌های تنظیم بازار حداقل 15 درصد کمتر از این قیمت‌ها است. البته اقلام دیگر محصولات مانند موز یا توت‌فرنگی را هم به آن اضافه کنید که هرکدام به‌نوبه خود با توجه به اینکه جزو اقلام نوبرانه به حساب می‌آیند قیمت‌های معقول‌تری دارند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید