Iranian Agriculture News Agency

نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران در گفت‌وگو با ایانا:

همه باید خیرخواه هم باشیم تولید خیرخواه مردم، مردم کمک حال تولید

به راستی وقتی قیمت کالاهای خوراکی سبد خانوار رو به افزایش می‌گذارد، مردم چگونه واکنش نشان می‌دهند؟

همه باید خیرخواه هم باشیم تولید خیرخواه مردم، مردم کمک حال تولید

به راستی وقتی قیمت کالاهای خوراکی سبد خانوار رو به افزایش می‌گذارد، مردم چگونه واکنش نشان می‌دهند؟

نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: متاسفانه عادت بدی بین مردم رواج پیدا کرده که فکر می‌کنند همه چیز باید ارزان مفندر اختیارشان قرار بگیرد؛ مثل همین مرغ و تخم‌مرغ. در صورتی که تولید هزینه های خاص خودش را دارد.

لطفعلی بخشی، با اشاره به اینکه البته بخش بزرگی از مردم از حداقل مصرف نیز بی‌بهره‌اند، افزود: اما مصیبت بزرگ از طرز تفکر مردم سرچشمه گرفته، زیرا تصور می‌کنند که دست هر تولید‌کننده‌ای در جیب دولت بوده و به همین دلیل حق ندارند قیمت محصولات خود را افزایش دهند. این در حالی است که بیشتر تولیدکنندگان به ویژه در عرصه صنایع غذایی، در بخش خصوصی فعالیت دارند.

به گفته وی، طبق آمار بانک مرکزی، از ابتدای امسال تورم تولیدکننده از تورم مصرف کننده بیشتر بوده است. یعنی تولیدکننده تحت فشار است و باید در برخی مواقع، قیمت محصول خود را افزایش دهد. اما وقتی دولت اجازه چنین کاری را به عرصه تولید نمی‌دهد، او یا باید ورشکستگی را بپذیرد و یا تقلب کند.

بخشی عنوان کرد: بنابراین دولت، دو راه بیشتر ندارد؛ یا برای مواد اولیه و نهاده‌ها یارانه در نظر بگیرد و یا قیمت‌ها را آزاد بگذارد، اما طرز تفکر مردم اجازه آزادسازی به قیمت‌ها را نمی‌دهد.

این کارشناس معتقد است، از طرفی روشی که دولت‌ها در طول این چند دهه در پیش گرفته‌اند، باعث شده که مردم همگی از دولت متوقع باشند که بازار را تنظیم کند. در حالی که این طریق از ابتدا نادرست بود. همه این عوامل دست به دست هم داده و کاری می‌کند که رتبه ایران در عرصه کسب و کار 118 باشد.

وحید زندی فخر

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید