Iranian Agriculture News Agency

عسگر اولادی در گفت‌وگو با ایانا؛

رویای سیاه حذف تخم‌مرغ از سفره مردم تعبیر نمی‌شود

به دنبال گسترش آنفلوآنزا و معدوم شدن تعداد زیادی از مرغ های تخم گذار کشور، کمبود تخم مرغ در بازار واکنش هایی را برانگیخت.

رویای سیاه حذف تخم‌مرغ از سفره مردم تعبیر نمی‌شود

به دنبال گسترش آنفلوآنزا و معدوم شدن تعداد زیادی از مرغ های تخم گذار کشور، کمبود تخم مرغ در بازار واکنش هایی را برانگیخت.

به گزارش خبرنگار ایانا، کار تولیدی معمولا با فراز و نشیب هایی همراه است که در برخی مواقع، شدت آن ایجاد بحران می کند. این موضوع به ویژه در تولید محصولات کشاورزی و پروتئینی نمود بیشتری دارد. زیرا به گفته اسدالله عسگراولادی، نمی‌توان برخی کالاها مانند تخم‌مرغ را از سبد کالایی مردم حذف کرد.

رئیس اتاق ایران و چین در این ارتباط به ایانا می‌گوید: "جایگزینی برای تخم‌مرغ وجود ندارد و به نوعی غذای سنتی هزار ساله محسوب می‌شود. بنابراین باید آن را سلامت کرد، نه حذف."

عسگر اولادی معتقد است که طبق قاعده موجود در دنیا تمام مرغداری‌ها باید یک دکتر دامپزشک داشته باشند. در حالی که این قاعده در ایران اجرا نمی‌شود و مرغدارها نیز درخواستی برای به خدمت گرفتن دامپزشک ندارند. بنابراین واحدها نمی‌توانند به موقع و سریع عکس‌العمل نشان داده و جلوی انتشار بیماری را بگیرند. مگر سازمان دامپزشکی در کل چقدر نیرو دارد؟

به گفته وی، دولت باید مانند گاوداری‌ها که از 100 راس به بالا یک دامپزشک استخدام می‌کنند، برای مرغداری‌ها هم همین دستورالعمل را صادر کند، چراکه در غیر این صورت هر دوره باید شاهد چنین خسارت‌هایی باشیم. البته از طرف دیگر نوسان قیمتی محصولات طیور نیز در بازار، به این مسئله دامن زده است.

این عضو اتاق بازرگانی، می‌افزاید: "اکنون که بحث مرغ‌های جایگزین مطرح است، باید برنامه‌ای براین این منظور تهیه شده و پرورش جدید با دوره‌های قبل متفاوت باشد. وگرنه هر دوره شاهد چنین خسارت‌هایی خواهیم بود."

آیا وزارت جهاد کشاورزی، برنامه‌ای برای جلوگیری از تکرار شیوع آنفلوآنزا دارد؟

این گزارش در حال تکمیل است....

وحید زندی‌فخر

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید