Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد" در برنامه نگاه یک مطرح کرد:

5 برنامه محوری برای ایجاد تحول در بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در برنامه وزارت جهاد کشاورزی پنج محور و اولویت وجود دارد که شامل الگوی کشت، سنددار شدن اراضی کشاورزی، ایجاد رصدخانه کشاورزی، دیپلماسی غذایی و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی می شود.

5 برنامه محوری برای ایجاد تحول در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی شامگاه شنبه، در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما، اظهار کرد: یکی از مسائل مهم برای تمام دنیا حوزه تامین غذای پایدار برای مردم است که این غذا باید در دسترس باشد و به طور کامل تامین شود.

وی با بیان این که در برنامه‌ای که به مجلس ارائه شد، یکی از موضوعات کوتاه مدت، تأمین امنیت غذایی پایدار در سه ماهه اول سال بوده است، تصریح کرد: کمبود تولید و کسری تامین وجود داشت و این کسری می توانست باعث ایجاد صف شود بنابراین تمرکز ما بر این بود تا با ایجاد قرارگاه امنیت غذایی که هر روز از ساعت ۶ تا ۸ صبح کار رصد و پایش روزانه بازار، تولید و توزیع را انجام می دهد، بتوانیم مشکل کمبود در بازار را از میان برداریم.

ساداتی نژاد ادامه داد: برای پایداری تولید این کار به صورت روزانه انجام می‌شود و محصولات کشاورزی و دامی را هر روز رصد می کنیم که بسیار موثر بوده است.

وی با بیان این که ما در وزارت جهاد کشاورزی دو بحث تولید غذا و رسیدن آن به دست مصرف‌کننده مد نظر قرار دارد، گفت: باید تولید محصولات کشاورزی و دامی داشته باشیم و بعد باید بتوانیم آن را توزیع کرده و به دست مصرف کننده برسانیم که چالش های بسیاری در زمینه توزیع داشتیم.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با قانون تمرکز، اظهار کرد: قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۲ تصویب شد اما چالش دوگانگی مدیریت را داشتیم، حوزه تولید به دست وزارت جهاد کشاورزی و حوزه توزیع به دست وزارت صمت بود و این چالش در سال گذشته هم ادامه داشت.

وی افزود: یکی از مهمترین اتفاقات در این ۱۰۰ روز این است که با دستور رئیس جمهور تمام اختیارات تولید تا رساندن کالا به دست مصرف کننده به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است و تولید تا توزیع با فرماندهی واحد وزارت جهاد کشاورزی و نظارت کامل این وزارتخانه انجام می شود.

ساداتی نژاد تاکید کرد: یکی از دلایل موفقیت در پایداری امنیت غذایی تعیین فرماندهی واحد برای آن بوده است.

وی با اشاره به این که برای ارزان سازی قیمت محصولات غذایی و تولید غذای ارزان‌ باید بهره وری افزایش یابد، خاطرنشان کرد: افزایش بهره وری قیمت را کاهش می دهد اما این کار زمان‌بر است و ما برای آن برنامه داریم؛ به عنوان مثال، برای تولید یک کیلوگرم مرغ به طور متوسط 2 کیلوگرم نهاده مصرف می شود که با افزایش بهره‌وری می توانیم دو کیلو را به 1.6 کیلوگرم تبدیل کنیم و با این کار قیمت تمام شده هم کاهش می یابد که این کار با نفوذ علم و دانش صورت می گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که میزان بهره وری کشاورزان پیشرو بسیار بیشتر از متوسط سایر کشاورزان است، گفت: کشاورز پیشرو در تولید سیب ۳۰۰ تن در هکتار تولید دارد و یا در انگور ۱۱۰ تن در هکتار تولید می کند در حالی که میانگین تولید این محصولات در کشور 10 برابر کمتر است بنابراین اگر بهره‌وری را در تولید افزایش دهیم، قیمت کاهش می‌یابد.

وی افزود: باید نفوذ علم و دانش را در تولید بذر، کود دهی، آبیاری و موضوعات داشت، افزایش دهیم و کشاورزی قراردادی طرحی است که می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد.

ساداتی نژاد ادامه داد: در کشور ما کشاورز گندمکار، گندم خود را در پایان فصل به شرکت بازرگانی دولتی می‌فروشد و متوسط تولید هر کشاورز متغیر است، کشاورز ما به دلیل خرده مالکی توان تولید محدود دارد و برای تغذیه محصول باید کود پتاسه و فسفاته تهیه کند و اما به دلیل قیمت بالای این دو نوع کود، تنها از کود اوره استفاده می کند که این کار میزان تولید را کاهش می‌دهد، اما در روش کشاورزی قراردادی از ابتدا با کشاورز قرارداد بسته می شود و کود، بذر، بیمه، ترویج و آموزش در اختیار کشاورز قرار می گیرد و در پایان برداشت محصول هزینه آن توسط شرکت سرمایه گذار دریافت می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: خروجی این کار این است که بدون دغدغه مالی زمین تغذیه و بیمه می‌شود و بهره‌وری افزایش می‌یابد؛ ما این کار را از ۷ مهر شروع کرده ایم، از ۲۲ آبان سامانه‌های این کار ایجاد شد و با شرکت بازرگانی دولتی و تعاونی روستایی کار آغاز شده است تا بخش خصوصی هم به ما بپیوندد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۷۰ هزار هکتار تحت کشاورزی قراردادی قرار گرفته است و از بخش‌ خصوصی دعوت می کنیم در تمام محصولات به کشاورزی قراردادی بپیوندند، در حال حاضر یک درصد از محصولات در کشور در قالب کشاورزی قراردادی کشت می شود اما متوسط کشاورزی قراردادی در دنیا ۴۰ درصد است.

ساداتی نژاد با بیان این که خصوصی ترین بخش اقتصادی کشور کشاورزی است، گفت: محوری‌ترین بخش کشاورزی قراردادی، تشکل ها و بخش خصوصی هستند؛ کشاورزی قراردادی شامل محصولات باغی، تولیدات گلخانه، محصولات غله و ... می‌شود، پیش از این نیز کارخانجات قند، چغندر را با کشاورزی قراردادی از کشاورزان خرید می کردند و کارخانجات روغن کشی هم در کشت کلزا این کار را شروع کرده بودند.

وی ادامه داد: نگاه ما این است که باید از بخش خصوصی حمایت کنیم تا بتواند کشاورزی قراردادی را اجرا کند، برای اولین بار در قانون امنیت غذایی که به تازگی از شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شده است، یک ماده به کشاورزی قراردادی اختصاص داده شده است، کشاورزی قراردادی می‌تواند توسط یک کارخانه مواد غذایی، اتحادیه‌ تولیدی و یا حوزه های بازرگانی غذایی و میادین میوه و تره بار انجام شود؛ کشاورزی قراردادی بهره‌وری را افزایش می‌دهد و از تامین مالی کشاورزان حمایت می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که کشاورزی ما باید به سمت کشاورزی تجاری پیش برود و بخش خصوصی و اتحادیه ها باید به میدان بیایند، عنوان کرد: بخش دولتی می تواند بسترسازی کند، شرکت بازرگانی دولتی که بزرگترین خریدار گندم در کشور است مامور به اجرای کشاورزی قراردادی شده تا موانع موجود بر سر راه کشاورزی قراردادی از میان برداشته شود و راه برای بخش خصوصی باز شود که این کار امنیت غذایی را پایدار و قیمت غذا را کاهش می‌دهد.

وی افزود: متوسط کشاورزی قراردادی در دنیا ۴۰ درصد است و ما در این ۴ سال به سمت متوسط دنیا حرکت خواهیم کرد البته این کار به فرهنگ‌سازی نیاز دارد؛ به عنوان مثال ۲۰ هزار مرغداری در کشور داریم که پراکنده هستند و از نظر میزان تولید ظرفیت متنوعی دارند برخی زنجیره هستند و برخی تنها یک مرغداری هستند، برخی از آنها برای تامین مالی دچار مشکل هستند و امکان ارتقای فناوری را ندارند که همین امر میزان مصرف خوراک دام در حوزه طیور را افزایش می‌دهد، بنابراین اگر کشاورزی قراردادی در تولید مرغ هم انجام شود میزان نهاده مصرفی کاهش و میزان تولید افزایش می‌یابد و می‌تواند در حوزه غذا بهره‌وری را افزایش دهد.

ساداتی نژاد با اشاره به پراکندگی اتحادیه ها و تشکل ها گفت: اتحادیه ها باید منسجم باشند تا قدرتمند شوند؛ بخشی از تولید به صورت زنجیره است و بخشی دیگر دارای تولید پراکنده است، این پراکندگی می‌تواند وجود داشته باشد اما باید تحت یک زنجیره واحد اداره شود تا بهره‌وری افزایش یابد.

وی افزود: در این سه ماه ساماندهی حوزه تولید را داشتیم تا تامین به حد کفایت صورت گیرد، به خصوص در مرغ و تخم مرغ که در آبان ماه به کمترین میزان تولید در سال رسیده بودیم و این دو حوزه را سامان داده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در دو سال آخر دولت قبل، اجرای قانون انتزاع لغو شد و مهمترین مشکل از لغو این قانون به وجود آمد، ادامه داد: نظارت و تمرکز را با تشکیل قرارگاه امنیت غذایی ایجاد کردیم که در این قرارگاه میزان تولید و توزیع را به صورت کامل رصد می‌کنیم، ما بخشی برای بازرسی نداشتیم به همین دلیل از بازرسی اصناف، مردم، بازرسین وزارت صمت و بسیج کمک گرفته‌ایم، توزیع به صورت سنتی بود و برای حذف دلالان و اتصال مزرعه به سفره به سمت نظام توزیع هوشمند رفتیم و تعاون روستایی را مأمور انجام آن کرده ایم.

وی با اشاره به این که سازمان تعاون روستایی، سازمان تجارت کشاورزی ایران است و وظیفه دارد مزرعه را به سفره وصل کند اما به این رسالت بی توجهی شده است، گفت: این سازمان حدود ۳۷۰۰ فروشگاه داشته و کار توزیع را انجام می داده است اما به فراموشی سپرده شده است؛ ما به تعاون روستایی ماموریت دادیم کار توزیع هوشمند را شروع کند که در این کار موفق بود و از روش های نوین، پلتفرم ها و استارتاپ‌ها دعوت شده است تا تحت حمایت وزارت جهاد کشاورزی به توزیع هوشمند ملحق شوند.

ساداتی نژاد افزود: اقلام تنظیم بازاری که برخی با 4 واسطه به دست مردم می رسید و قیمت بالایی داشت، در حال حاضر با روش هوشمند و با حذف واسطه ها، با قیمت تعزیراتی به دست مردم می‌رسد و در حوزه مرغ و تخم مرغ روزانه تا 500 تن این اقدام انجام شد. اقدام دیگر این بود که این اقلام بدون واسطه به مغازه برسد. بنابراین ما کشتارگاه و مرغداری را در مبحث مرغ  و تخم مرغ به مغازه متصل کرده ایم و حدود 32 هزار مغازه در شهر تهران و البرز در این طرح وارد شده اند و در حال گسترش است.

وی با تاکید بر این که حذف واسطه می‌تواند غذا را ارزان‌تر به دست مصرف کننده برساند، ادامه داد: توزیع هوشمند ادامه خواهد داشت و گسترده تر و متنوع تر خواهد شد، از زمان سپرده شدن توزیع به وزارت جهاد کشاورزی ما هوشمندسازی در توزیع را شروع کرده ایم و امیدواریم بازار میوه شب عید را با توزیع هوشمند کنترل کنیم و در ابتدای سال ۱۴۰۱ کل گستره کشور را با توزیع هوشمند توسط نخبگان و استارتاپ‌ها پیش ببریم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ماموریت دیگر سازمان تعاون روستایی، خاطرنشان کرد: ماموریت دیگر این سازمان این است که 3700 فروشگاه آن با برند روستابازار در سطح کشور فعال شود که 50 فروشگاه در مشهد کار خود را شروع کرده اند، از طریق روستابازار مزرعه به صورت کاملا مستقیم به سفره متصل خواهد شد که این اقدامات می تواند شرایط تولید و توزیع در کشور را مطلوب تر کند.

وی با اشاره به این که نگاه ما در توزیع هوشمند درب خانه، تنظیم بازاری است، عنوان کرد: در تمام بخش هایی که در بازار به مشکل برخورد کنیم از توزیع هوشمند استفاده خواهیم کرد و این سامانه ها استمرار خواهد داشت.

ساداتی نژاد با بیان این که محدودیت و سرانه ای برای خرید در سامانه ها نداریم، گفت: مزیت هوشمندسازی کنترل بازار است و محدودیتی نداریم اما بر میزان خرید نظارت می شود تا واسطه‌گری و احتکار ایجاد نشود.

وی افزود: با توجه به زمان کمی که داشتیم و مشکلاتی که در پیش رو بود باید در بستر پلتفرم های موجود کار را شروع می کردیم تا امنیت پایدار از میان نرود، به همین منظور سازمان تعاون روستایی از پلتفرم های موجود که دو شرط، دارا بودن لجستیک و توزیع تنظیم بازاری را دارا بودند دعوت به همکاری کرد و در حال حاضر با دو یا سه پلتفرم کار را پیش می‌بریم و برخی پلتفرم های مشهور هم درخواست کار را داشته اند، بنابراین انحصار و محدودیتی وجود ندارد و همه پلتفرم هایی که شرایط لازم را داشته باشند می توانند وارد این عرصه شوند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که با اجرای قانون تمرکز، خانواده کشاورزی توسعه پیدا کرده و توزیع کنندگان و صنوف به خانواده وزارت جهاد کشاورزی پیوسته‌اند، ادامه داد: توزیع هوشمند باعث چالش در صنوف نخواهد شد، میزان مرغ مورد نیاز شهر تهران ۱۳۰۰ تن است که توزیع هوشمند در منزل تا ۳۰۰ تن پیش رفته است و مابقی توسط اصناف توزیع می شود. 

وی با اشاره به این که تولید محصولات کشاورزی دارای یک برنامه ریزی و تقویم است، گفت: از ابتدای دولت در حال اجرای برنامه های قبل هستیم و کار ما در سال ۱۴۰۱ دیده خواهد شد؛ دولت سیزدهم ۳ ماه است که کار خود را شروع کرده و یک برنامه مشکل دار را تحویل گرفته است که در حال تلاش هستیم با رصد و پایش، بازار را به پایداری برسانیم.

ساداتی نژاد با بیان این که تاکنون تمرکز ما در بخش مرغ و تخم مرغ بود، ادامه داد: توزیع هوشمند، نظارت و تعدیل قیمت در حوزه گوشت قرمز هم خواهیم داشت و به زودی خبرهای خوبی در این زمینه به گوش می رسد.

وی افزود: به دلیل خشکسالی دامداران شرایط سختی را در این روزها دارند اما به تامین پروتئین ادامه می‌دهند، امسال دام مازاد عشایر را توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری کرده ایم، دلالان دام را ارزان از عشایر می‌خرند و گران می‌فروشند اما ما با قیمت مناسب خریداری کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: مشکل تامین نهاده برای دام عشایر وجود داشت که با عقد قرارداد توسط شرکت پشتیبانی امور دام با عشایر و تسویه در فصل پرواربندی، نهاده دامی به عشایر اختصاص پیدا کرده است.

وی با بیان این که طبق قانون، کشتار دام مولد ممنوع است، تاکید کرد: اگر در کشتارگاهی این کشتار انجام شود برخورد قانونی خواهد شد که مورد گزارش شده هم به قوه قضائیه معرفی شده است.

ساداتی نژاد یادآور شد: دام مولدی که در ماه های اول بارداری باشد و بارداری آن قابل تشخیص نباشد، ممکن است به اشتباه در کشتارگاه کشتار شود که درصدی از این خطا وجود دارد اما روند افراطی کشتار دام های مولد در ماه های قابل تشخیص بارداری، ممنوع است و برخورد می‌کنیم.

وی با اشاره به این که در حوزه نهاده دامی در این سه ماه تمرکز کردیم تا مشکل تاخیر، ترابری و ترانزیت را برطرف کنیم، عنوان کرد: در ماه آذر تامین ارز نهاده و ترانزیت به موقع انجام شده و نهاده دامی به دست دامدار رسیده است، در این سه ماه تمام تلاش خود را انجام دادیم تا کشاورزی قراردادی، توزیع و حذف واسطه ها را انجام دهیم و این کار را استمرار خواهیم داد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ما وارث مشکلاتی بوده ایم که مربوط به دولت قبل است، از مردم خواست: کمک کنند تا واسطه ها فعال نشوند و تامین کاهش پیدا نکند، مردم و بخش خصوصی در حوزه مرغ و تخم مرغ و بازاررسانی هوشمند بسیار کمک کرده اند تا فروچاله آبان ماه با کمک هوشمند سازی برطرف شود.

وی با اشاره به این که در برنامه وزارت جهاد کشاورزی پنج محور و اولویت وجود دارد، تصریح کرد: اولویت اول اجرای الگوی کشت است، اولویت دوم سند دار شدن اراضی کشاورزی است تا کشاورز هویت داشته باشد و اراضی تغییر کاربری داده نشود.

ساداتی نژاد ادامه داد: در حال حاضر ۴ درصد از اراضی کشاورزی سند دار هستند و دومین هدف ما این است در پایان 4 سال دولت سیزدهم جشن سند دار شدن تمام اراضی را بگیریم که از ۲۲ بهمن امسال و با دو شهرستان کار را شروع خواهیم کرد و امیدواریم تا پایان دولت به این هدف برسیم.

وی با بیان این که اگر با روند قبل بخواهیم پیش برویم ۳۵ سال طول می کشد تا اتمام اراضی سنددار شود و باید یک بار برای همیشه این کار را انجام دهیم، افزود: در دو سال اول رفع تداخلات اراضی را انجام خواهیم داد.

وزیر جهاد کشاورزی، برنامه محوری سوم را رصد و پایش داده‌ها و اطلاعات دانست و عنوان کرد: برای این کار به زودی رصدخانه کشاورزی ایران را ایجاد خواهیم کرد تا یک کنترل و فرماندهی واحد در تولید و غذا داشته باشیم؛ با رصدخانه کشاورزی می توانیم به اعداد و ارقام دقیق در تولید و بازاررسانی محصولات کشاورزی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به این که محور چهارم برنامه های ما دیپلماسی کشاورزی است، گفت: ما در مراوده با همسایگان با چالش مواجه هستیم و با حذف واردات یا صادرات یک محصول ارتباطمان با آن کشور کاملا قطع می شود؛ ما نباید از واردات و صادرات بترسیم، ما صادرات دام عشایر را به نفع تولیدکننده آزاد کرده ایم تا دامدار از منافع آن منتفع شود.

ساداتی نژاد با بیان این که در زمینه دیپلماسی غذایی باید در سبد غذایی همسایگان حضور داشته باشیم، تصریح کرد: ما دارای قدرت غذایی در جنوب غرب آسیا هستیم اما در جایگاه خود قرار نگرفته ایم و باید با همسایگان خود کاملاً مراوده داشته باشیم.

وی با تاکید بر این که تولید غذا طبق کشاورزی قراردادی باید بر اساس استاندارد کشور مقصد باشد، خاطرنشان کرد: با این کار دچار بیش بود نمی شویم؛ در صادرات دچار چالش‌هایی با روسیه در هفته گذشته شدیم که تیم مذاکره کننده ما در این هفته به روسیه خواهد رفت تا مشکل برطرف شود.

وزیر جهاد کشاورزی، پنجمین برنامه محوری را سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: ارزش افزوده فولاد و پتروشیمی بیش از غذا است و سرمایه گذاری به این سمت سوق می یابد و امنیت غذایی به همین دلیل دچار چالش می شود، در دنیا به بخش کشاورزی یارانه داده می‌شود تا ارزش افزوده آن افزایش یابد مانند معافیت از مالیات، اما در کشور ما در سرمایه گذاری حق کشاورزی داده نشده است بنابراین در حوزه سرمایه‌گذاری باید با کمک بخش خصوصی و بانک کشاورزی نقص زنجیره ارزش را برطرف کنیم.

وی با اشاره به این که در تمام استان‌ها با خام‌فروشی مواجه هستیم چرا که دچار ضعف در ایجاد صنایع تبدیلی هستیم، عنوان کرد: با سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی باید بتوانیم نواقص زنجیره ارزش و ارزش افزوده را برطرف کنیم، مهم این است که ما بدانیم می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم و چالش ها را در بخش کشاورزی بشناسیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم تا حوزه کشاورزی کشور را به اقتدار برسانیم.

ساداتی نژاد با اشاره به خشکسالی بی سابقه در کشور گفت: با توجه به این خشکسالی در تامین آب دچار مشکل هستیم و یکی از بخش‌هایی که با محدودیت مواجه می شود بخش کشاورزی است اما با برنامه‌ریزی می‌توانیم برای سازگاری با این شرایط آماده شویم؛ باید الگوی کشت های متناسب داشته باشیم تا با حفظ معیشت کشاورز از شرایط خشکسالی عبور کنیم که در این راه به تفاهم اجزای ساختار شامل وزارت نیرو به عنوان تامین کننده آب، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و بهره بردار نیاز داریم.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در حوزه‌های منابع آبی کشاورزی، ایجاد الگوی کشت و سامانه های نوین آبیاری با هم تفاهم دارند و در آینده این همگرایی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو می تواند شرایط را مطلوب تر کند، نگاه وزارت نیرو به آب در بخش کشاورزی و تجارت در این بخش خوب و مطلوب است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: گلخانه ها و آبیاری نوین الگوهای مناسبی برای شرایط خشکسالی هستند و برنامه‌هایی را در این زمینه در استان های درگیر با خشکسالی مانند خوزستان پیاده کرده ایم.

ساداتی نژاد گفت: در کشوری که در اقلیم خشک و نیمه خشک است باید از آب به عنوان یک کالای ارزشمند استفاده شود و از آبیاری نوین برای بهره وری استفاده شود، در حال حاضر برای تجهیز مزارع به سامانه های نوین آبیاری ۸۵ درصد از هزینه را دولت و ۱۵ درصد توسط کشاورزان پرداخت می‌شود اما اعتبارات کفاف طرح را نمی‌دهد.

وی افزود: در استان گلستان، گیلان و مازندران که تولید کننده برنج کشور هستند امسال 2.2 میلیون تن تولید برنج داشته ایم که میزان نیاز مردم حدود 3.1 تا 3.2 میلیون تن است و حدود 800 تا یک میلیون و 200 هزار تن از برنج مورد نیاز کشور را از طریق واردات تامین می کنیم؛ امسال حدود 20 درصد از تولید برنج ایرانی به دلیل خشکسالی با کاهش مواجه شد و بر روی قیمت این برنج تاثیر گذاشته است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که برنج ایرانی را نمی توانیم از کشور دیگری وارد کنیم، خاطرنشان کرد: کسری نیاز کشور با برنج خارجی تامین می شود.

وی با تاکید بر این که در این سه استان شمالی کشور، ظرفیت تولید بیش از یک میلیون تن برنج را در سال داریم، بیان کرد: با همین سه استان می‌توانیم در تولید برنج به خودکفایی برسیم که برای این کار از طریق فاینانس باید عملیات آب و خاک از جمله زهکشی را انجام دهیم و با توجه به آب سبز و افزایش تعداد کشت در سال این کار قابل انجام است.

ساداتی نژاد با بیان این که در سال ۱۴۰۱ با توجه به محدودیت‌های مالی برای حمایت از طرح توسعه آبیاری نوین، مولدسازی اموال و دارایی های وزارت جهاد کشاورزی را برای پشتوانه این کار در نظر گرفته ایم، ادامه داد: در حوزه صنایع تبدیلی، آبیاری نوین و حمایت تسهیلاتی در تلاشیم تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان از این اموال را در جهت حمایت از بخش کشاورزی به کار ببریم.

وی افزود: باید حتماً آبیاری نوین و آبیاری زیر سطحی را اجرایی کنیم، آبیاری زیر سطحی و فوق مدرن در دنیا استفاده می‌شود بنابراین باید به سمت استفاده از این فناوری ها برویم.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با کشت فراسرزمینی گفت: در حوزه کشت فراسرزمینی در محصولات آب بر، آیین نامه آن در دولت قبل تصویب شده اما در اجرا مشکل داشتیم، در قالب آیین نامه این قانون اگر کسی در کشوری زمین گرفته و تولید می‌کند باید خرید توسط ما انجام شود ما در سال ۱۴۰۱ اولویت خرید را به سمت ایرانیانی قرار دادیم که کشت فراسرزمینی انجام می‌دهند و این اقدام در آینده با اهلیت سنجی های انجام شده رشد خوبی خواهد داشت.

ساداتی نژاد در رابطه با فناوری های نوین خاطر نشان کرد: با توجه به اقلیم ایران، استفاده از گلخانه های هیدروپونیک در افزایش بهره وری در حوزه آب به ما کمک خواهد کرد.

وی افزود: شرکت شهرک های کشاورزی بخش مهمی در توسعه کشت های گلخانه ای به روش مدرن محسوب می شود که از ظرفیت های آن استفاده نشده است؛ این شرکت با الگوبرداری از شرکت شهرک های صنعتی ایجاد شد تا بتواند تمام کار صدور مجوزها را در حدود یک هزار هکتار انجام دهد و آماده واگذاری به بخش خصوصی کند که این ظرفیت بزرگ را در کشور داریم و با برنامه ریزی های انجام شده، در حوزه کشت های گلخانه ای و شیلات که بسیار مغفول واقع شده است، با سرعت بیشتری پیش خواهیم رفت.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: 48 درصد از تولید آبزیان در استان های غیر ساحلی انجام می شود که نشان می دهد ما از ظرفیت های سواحل کشور به خوبی بهره نبرده ایم و همان طور که شهرک های کشاورزی در خشکی داریم باید در سواحل هم ایجاد کنیم و از ظرفیت های پرورش ماهی در دریا استفاده کنیم.

وی در رابطه با ظرفیت های دیم در کشور عنوان کرد: ما در دیم جای کار بسیاری داریم و در سفرهای ریاست جمهوری از نزدیک شاهد این ظرفیت ها هستیم؛ در عمده استان های غربی اراضی شیبدار رها شده است و باید از آب سبز استفاده کنیم.

ساداتی نژاد با بیان این که در دنیا 70 درصد از محصولات کشاورزی دیم و 30 درصد آبی است اما این نسبت در کشور ما برعکس است، ادامه داد: امسال 2.6 میلیون هکتار از دیمزارهای ما با کمک ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به زیر کشت رفته و سال آینده توسعه بیشتری خواهد داشت و امیدواریم با کمک کشاورزان بتوانیم در این عرصه فعال شویم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم حوزه کشاورزی به صورت ویژه و توسط شخص رئیس جمهور مورد حمایت است و قطعا در این دولت شرایط مطلوب تری را در حوزه کشاورزی خواهیم داشت، حمایت از تشکل ها و واگذاری امور به آنها، پرهیز از قیمت های دستوری و حرکت به سمت کشاورزی تجاری باعث فرهنگ سازی در این عرصه خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید