Iranian Agriculture News Agency

"قربانی" در نشست خبری اعلام کرد:

جزئیات برنامه‌ها و اقدامات 100 روزه وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز برنامه ها و اقدامات 100 روزه وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم را تشریح کرد.

جزئیات برنامه‌ها و اقدامات 100 روزه وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز با موضوع عملکرد ۱۰۰ روزه وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم، اظهار کرد: عملکردها باید به طور مناسب در جامعه منعکس شود و تاثیر بر بازار و مصرف کننده داشته باشد.

وی افزود: نگاه وزارت جهاد کشاورزی برگرفته از برنامه وزیر جهاد کشاورزی در مجلس شورای اسلامی است و ما اعتقاد داریم اگر بخواهیم به اقتدار غذایی و کشاورزی دست پیدا کنیم باید به ۶ مولفه توجه کنیم که اولین مولفه مدیریت تصمیم ها و سیاست های کشاورزی است، باید به موقع به بازار ورود و به موقع از آن خروج کنیم اما مداخله نداشته باشیم و ورودها تنها به منظور حمایت باشد که این کار را با بسته های سیاستی حمایتی ارائه کرده‌ایم.

قربانی با اشاره به این که مولفه دوم مربوط به تامین مالی بخش های مختلف کشاورزی است، عنوان کرد: اگر قرار است امنیت غذایی را به معنای پایداری و اقتدار در منطقه و جایگاه برتر در جنوب غرب آسیا داشته باشیم، نیازمند سرمایه‌گذاری کلان هستیم و در کنار نگاه خرد باید به مگاپروژه ها هم نگاه ویژه داشته باشیم که این امر از اولویت های وزیر جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه مولفه سوم مدیریت زنجیره تولید و حمایت از این زنجیره ها است، خاطرنشان کرد: با زنجیره‌ها می توانیم به بالاترین میزان تولید برسیم و از فله فروشی خارج شویم.

قربانی مولفه چهارم را استفاده از ظرفیت فعالان کشاورزی دانست و عنوان کرد: اگر قرار است در بخش کشاورزی تحول ایجاد شود باید اتحادیه‌های بخش کشاورزی در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها حضور فعال داشته باشند، در همین راستا اولین نشست وزیر جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم با تشکل های بخش کشاورزی بود و آنها برنامه‌های خود را برای تولید، توزیع و فرآوری از مزرعه تا سفره ارائه داده‌اند.

قربانی، هوشمندسازی کشاورزی را مولفه پنجم برشمرد و گفت: مولفه زنجیره توزیع و بازاررسانی را در چند روز گذشته اجرایی کرده ایم، این توزیع هوشمند در اکثر کلانشهرها در حال آماده‌سازی است و به تدریج به سمت روستاها پیش خواهیم رفت، تا سال آینده هوشمندسازی زنجیره تامین محصولات کشاورزی را خواهیم داشت که یک انقلاب در بخش کشاورزی محسوب می شود.

وی با بیان این که مولفه ششم، تحقیقات و نوآوری در بخش کشاورزی است، بیان کرد: تحقیقات باید در خدمت بخش کشاورزی باشد و اگر ارتقایی در بخش کشاورزی رقم می‌خورد باید توسط بخش تحقیقات انجام شود بنابراین استارتاپ ها و شرکت های فناور، تحقیقات بنیادی و تجاری سازی تحقیقات باید در دستور کار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی قرار گیرد.

قربانی با بیان این که هدف‌گذاری برای رشد ۸ درصدی در کل اقتصاد کشور تا سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده است، گفت: برای بخش کشاورزی 6.9 درصد رشد پیش‌بینی شده است که امیدواریم به این میزان برسیم.

وی در رابطه با سیاست های علم_پشتیبان عنوان کرد: هر سیاستی در بخش کشاورزی وجود دارد باید علم، پشتیبان آن باشد که به این منظور در بخش معاونت اقتصادی میزهای تخصصی مدیریتی داریم و در دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی، محققانی مستقر هستند تا بتوانیم با کمک این افراد بر چالش‌های بخش کشاورزی غلبه کنیم.

قربانی گفت: تامین امنیت پایدار غذایی مردم، تامین امنیت معیشتی کشاورزان، تامین امنیت درآمدی فعالان کشاورزی از سیاست های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: محور تمام اقدامات این سه ماه وزارت جهاد کشاورزی با نگاه توأمان به منافع تولیدکننده، مصرف‌کننده و فعالان زنجیره ارزش محصولات کشاورزی بوده و تا ۴ سال آینده همین نگاه تداوم خواهد داشت و از دیدگاه‌های راهبردی و نقشه راه آیندگان در بخش کشاورزی خواهد بود.

وی افزود: طبق برنامه کوتاه مدت وزیر جهاد کشاورزی، دو برنامه مهم به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، یکی از این برنامه‌ها تامین نهاده ها و محصولات وارداتی برای دام و طیور بود که در این راستا پیگیری و تسریع در تأمین ارز مورد نیاز برای تامین نهاده و علوفه با توجه به خشکسالی اجرایی شده است. اقدام دوم اجرای الگوی کشت و خدمات پشتیبان تولید بوده است.

قربانی عنوان کرد: برنامه‌ریزی برای تحقیق و توسعه نهاده های دپو شده را داشتیم که سرعت گرفته است، همچنین پیگیری برای جبران خسارت بیمه کشاورزان را در دستور کار قرار دادیم که در زمان شروع وزارت ۶ درصد از اعتبار سهم دولت پرداخت شده بود، امروز به ۲۸ درصد رسیده است و در ماه‌های آینده افزایش بیشتری خواهد داشت.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که برنامه ریزی عملیاتی برای تامین مرغ و تخم مرغ مورد نیاز در هر ماه را انجام داده ایم، گفت: توانستیم با یک برنامه شبیه سازی، کمبود مرغ در آبان ماه را مدیریت و با واردات تخم مرغ نطفه دار مشکل را برطرف کنیم.

وی افزود: افزایش ۳۰ درصدی سهم مرغ لاین آرین در مرغداری ها و توزیع همزمان مرغ منجمد باعث مدیریت قیمت‌ها به نحو مطلوب شده است و اختلال به وجود آمده در روزهای اول کار دولت را کاهش داده است، همچنین قرارگاه امنیت غذایی برای رصد و پایش محصولات اساسی را از ابتدای دولت تشکیل داده‌ایم که به صورت مستمر و روزانه در وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود و قیمت ها، فرآیند واردات، ترخیص ها، توزیع و تولید را به صورت روزانه رصد می‌کند و در تمام استان‌ها هم این قرارگاه هر روز برقرار است.

قربانی با بیان این که برای اولین بار در شورای قیمت گذاری، تغییر قیمت محصولات کشاورزی قبل از شروع سال زراعی اعلام شده است، عنوان کرد: این اقدام باعث آرامش در بازار و در بین تولید کنندگان شده است و ما امسال قیمت گندم را از ۵۰۰۰ تومان به ۷۵۰۰ تومان افزایش داده‌ایم تا با قیمت های جهانی برابری داشته باشد.

وی با اشاره به این که در حوزه محصولات دانه‌های روغنی، قیمت‌ها به گونه‌ای تعدیل شده که با سیاست ها و اسناد بالادستی و اقتصاد مقاومتی همخوانی و همسویی داشته باشد، افزود: قیمت دانه های روغنی از 7800 تومان به ۱۵۰۰۰ تومان افزایش یافته که افزایش ۹۲ درصدی را نشان می دهد، با این کار انگیزه های تولید را تقویت و بخشی از نهاده‌های مورد نیاز مصرف در صنعت دام و طیور را استحصال خواهیم کرد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نرخ وابستگی بالای ۹۰ درصدی در تامین روغن خوراکی، خاطرنشان کرد: ما تلاش داریم با قیمت گذاری درست و با بسته های حمایتی که برای دانه های روغنی در نظر گرفته ایم، شاهد جهش در تولید دانه های روغنی باشیم.

قربانی با بیان این که الگوی کشت و کشاورزی قراردادی باید با هم ترکیب شوند، عنوان کرد: برای ارائه الگوی کشت هیچ راهی به جز کشاورزی قراردادی نداریم و برای امسال دو محصول اساسی را با همراهی بنیاد ملی گندمکاران، شرکت خدمات حمایتی، شرکت بازرگانی دولتی ایران و سازمان مرکزی تعاون روستایی به صورت کشاورزی قراردادی پیش می‌بریم و امیدواریم نتایج بسیار خوبی داشته باشد تا از این تجربه در سال آینده برای عملیاتی کردن کشاورزی قراردادی در سایر محصولات اساسی استفاده کنیم و دیگر مازاد تولید به مفهوم ایجاد اختلال در بازار محصولات کشاورزی نداشته باشیم.

وی افزود: برای اولین بار توانستیم خرید تضمینی خرمای شاهانی، خرمای استعمران، سیب صنعتی و زعفران را انجام دهیم که تمام سیب های خریداری شده بدون ضایعات وارد مرحله فرآوری شده است، همچنین برای اولین بار تمام خرمای استعمران خریداری شده، صادر شده است.

قربانی در رابطه با دام عشایر و روستاییان گفت: دام عشایر و روستاییان را با سه هدف خرید، ذبح و توزیع در خرده فروشی ها خریداری کرده‌ایم، همچنین خرید و صادرات دام (با تبصره ای که کل منافع حاصل از صادرات پس از کسر هزینه‌های صادراتی به عشایر بازگشت داده شود) عملیاتی شده و جزء سیاست‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است تا بتوانیم از تولیدکنندگان حمایت حداکثری داشته باشیم.

وی افزود: تولیدکنندگان بنگاه اقتصادی هستند و شرط پایداری و استمرار تولید، نگاه اقتصادی به این بخش است و باید بتوانیم هم بازار داخل را تامین و هم صادرات داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام افزایش میزان ذخایر راهبردی کالاهای اساسی از دو ماه به چهار ماه گفت: هیچ کمبودی در ذخایر راهبردی وجود ندارد و توانسته‌ایم در این حوزه با توجه به افزایش مداوم قیمت جهانی کالاها، با افزایش ذخایر، صرفه جویی در ارز داشته باشیم؛ در حال حاضر ۸ میلیون تن گندم، ۴ میلیون تن نهاده های دامی و افزایش ۱۳۰ درصدی ذخایر گوشت و افزایش 140درصدی ذخایر مرغ و افزایش ۴۰ درصدی نهاده های دامی را داشته‌ایم.

وی با بیان این که نظارت و بازرسی بازار توزیع به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی تنها متولی بخش کشاورزی از تامین نهاده، تولید، توزیع تا نظارت، بازاررسانی، قیمت گذاری و سیاست های صادراتی و وارداتی است و به عنوان متولی توان پاسخگویی لازم را دارد.

قربانی گفت: کشاورزی مبتنی بر قراردادها با هدف افزایش ضریب نفوذ دانش، افزایش سرمایه گذاری و توسعه مشارکت عمومی و خصوصی و تعادل بخشی به ریسک ها در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی با بیان این که قیمت چغندر قند در سال جدید به 1700 تومان رسیده است، افزود: با افزایش 37 درصدی قیمت خرید تضمینی چغندر قند، می توانیم با صراحت اعلام کنیم که در سال آینده در تولید شکر به خودکفایی کامل دست پیدا خواهیم کرد.

قربانی در رابطه با اجرای طرح جهش تولید 2میلیون و 600 هزار هکتاری کشت دیم در کشور، گفت: کشت دیم را با همکاری بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در 19 استان شروع کرده‌ایم و با توجه به ظرفیت هایی که در کشت دیم داریم می توانیم با کمک های ترویجی، عملیات به‌زراعی و توزیع کودهای فسفاته و پتاسه افزایش عملکرد و افزایش سطح زیر کشت را در این اراضی داشته باشیم و در راستای امنیت غذایی گام برداریم.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برای افزایش مشارکت کشاورزان در بحث کشت دیم بسته ویژه توزیع رایگان کود، تخفیف ۵۰ درصدی در توزیع بذر و تخفیف ۳۰ درصدی در بیمه را در دستور کار قرار دادیم تا با این بسته، افزایش ۲۰ درصدی در تولید دیم داشته باشیم.

وی با بیان این که در برنامه وزیر جهاد کشاورزی بر تولید مرغ با استفاده از سویه مرغ لاین آرین تاکید شده است، گفت: بر این اساس توزیع اعتبارات ۱۲ درصدی، خدمات ویژه بیمه‌ای و کاهش سهم بیمه برای مرغ لاین آرین در نظر گرفته شده است و مقرر شده در جهت تاب آوری لازم در بخش تولید مرغ و عدم توان تحریم از سوی کشورهای دیگر، تا یک سال آینده میزان جوجه ریزی با مرغ آرین در مرغداری‌ها به ۳۰ درصد افزایش یابد و قیمت این مرغ تحت حمایت وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود. همچنین سازمان تحقیقات مکلف شده است تحقیقات در رابطه با ارتقای ضریب تبدیل آرین را انجام دهد و امیدواریم با این سیاست‌ها شاهد افزایش تولید مرغ آرین باشیم.

قربانی پی بینی کرد: از سال آینده مرغ آرین که مرغ سایز محسوب می‌شود، به کشورهای مختلف صادر خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: افزایش ۲۳ درصدی جوجه‌ریزی مرغ گوشتی را داشته ایم و جوجه‌ریزی در آبان از 106 میلیون قطعه به 130 میلیون قطعه افزایش پیدا کرده است و بر اساس گزارشات ارائه شده در استان ها مرغ مازاد داریم و شرکت پشتیبانی امور دام مکلف به خرید این مرغ از دامداران شده است تا در پایان سال در صورت برون رفت از بیماری کرونا با شدت گرفتن فعالیت‌های رستوران‌ها و دید و بازدیدها با مشکل مواجه نشویم.

وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال مشکلی در تولید مرغ نخواهیم داشت و به تدریج توزیع و واردات مرغ منجمد را هم کاهش خواهیم داد.

معاون برنامه ریزی  و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با بسته حمایتی از زعفران گفت: برای حمایت از تولید کنندگان زعفران قیمت نگین صادراتی را ۲۰ میلیون تومان تعیین کرده‌ایم و به نسبت درجه بندی زعفران با کیفیت های مختلف قیمت آن تا ۳۰ میلیون تومان افزایش خواهد داشت.

وی با بیان این که به دلیل خشکسالی چوبدار ها دام عشایر را با قیمت پایین خریداری می‌کردند، تصریح کرد: با ورود وزارت جهاد کشاورزی در جهت حمایت از دامداران عشایر، نهاده ها برای نگهداشت دام توزیع شده است و هزینه آن پس از پرواربندی تسویه خواهد شد و بر نگهداشت دام مولد بسیار تاکید کرده‌ایم.

قربانی افزود: قیمت‌گذاری برای دام روستاییان و عشایر، هر کیلوگرم ۴۵۰۰۰ تومان با توزیع 3 کیلوگرم جو انجام شد تا جلوی عرضه بیش از حد دام به ویژه دام مولد گرفته شود، همچنین توزیع ۱۸۰ هزار تن نهاده دامی بین روستاییان و عشایر را داشتیم و در مناطق زلزله‌زده چهارمحال و بختیاری و هرمزگان به صورت رایگان ۳۰۰ هزار تن نهاده دامی توزیع شده است.

وی در رابطه با تولید واکسن کوو پارس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: 5 میلیون دوز از این واکسن را به وزارت بهداشت تحویل داده‌ایم که توسط محققین ما در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تولید شده و از افتخارات وزارت جهاد کشاورزی و نظام جمهوری اسلامی است.

وی با بیان این که در دولت سیزدهم دیدار با نمایندگان تشکل های مختلف بخش کشاورزی و بازرگانی را در دستور کار قرار داده‌ایم، عنوان کرد: از نظرات این اتحادیه ها در سیاست ها استفاده شده است و این موفقیت‌ها در ۱۰۰ روز به خاطر همراهی و همکاری بخش خصوصی و اتحادیه ها بوده است.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: رایزنی با بیش از شش کشور خارجی در بخش کشاورزی را در دستور کار قرار دادیم تا از تجربیات این کشورها در زمینه کشاورزی، دام، طیور و شیلات، تامین نهاده های دامی استفاده کنیم، همچنین کشت فراسرزمینی را در روسیه و برزیل مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم.

قربانی با بیان این که می توانیم از انتقال دانش فنی برزیل در تولید دانه سویا استفاده کنیم، افزود: سازمان تحقیقات کشاورزی ایران با ۲۶۰۰ دانشمند و محقق و امکانات ویژه و تخصص توانایی دارد، بخش کشاورزی را به جایگاهی برساند تا در کوتاه مدت به اقتدار در جنوب غرب آسیا برسیم و در بلندمدت به کشوری تاثیرگذار در محصولات کشاورزی در دنیا تبدیل شویم.

وی در رابطه با برنامه ریزی برای سنددار شدن اراضی کشاورزی گفت: سند دار شدن اراضی می تواند قدرت مانور کشاورزان را برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی افزایش دهد و امیدواریم با پیگیری ها و اقدامات انجام شده در 22 بهمن 1400 جشن اتمام صدور سند را برای اراضی کشاورزی شهرستان خرم دره استان زنجان برگزار کنیم و تا پایان 4 سال دولت سیزدهم شاهد سنددار شدن تمام زمین های کشاورزی باشیم.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که تأمین و تدارک کود مورد نیاز کشت پاییزه به خوبی انجام شده است، عنوان کرد: از طریق کمک‌های فنی و اعتباری و یارانه به نهاده‌ها توانستیم این بخش را به خوبی مدیریت کنیم و تاکنون مبلغ ۳ هزار و ۲۰ میلیارد تومان را به این منظور دریافت کرده‌ایم که سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها به این بخش اختصاص داده و تا پایان آذر به ۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی افزود: قیمت کود پتاسه و فسفات در سال گذشته ۷ برابر شده بود که باعث کاهش مصرف تولیدکنندگان شد و با تدبیر وزیر جهاد کشاورزی در قالب کشاورزی قراردادی، کشاورزان این کودها را در زمان قرارداد دریافت خواهند کرد و  هزینه آن را در فصل برداشت پرداخت می کنند.

قربانی در رابطه با ابلاغ دستورالعمل اجرایی آیین نامه کشت فراسرزمینی، خاطرنشان کرد: از سال 95 آیین نامه کشت فراسرزمینی ابلاغ شده بود اما دستورالعمل اجرایی آن تدوین نشده بود و این دستورالعمل در حال حاضر تدوین و ابلاغ شده و دو شرکت اهلیت سنجی شده‌اند که اتفاق خوبی برای واردات آب مجازی و صرفه جویی در مصرف آب در داخل کشور است.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: از ابتدای هفته جاری هواشناسی کشاورزی هم در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در وزارت جهاد کشاورزی مستقر شده است تا سیگنال های لازم را برای هشدار های هواشناسی در بخش کشاورزی ارائه دهد.

وی در رابطه با تسهیلات ترجیحی تبصره 18 قانون بودجه خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی از جمله اولین دستگاه‌هایی بود که توانست برنامه اجرایی برای این تبصره تدوین و زیرساخت های مورد نیاز را برای آن تهیه کند، همزمان تفاهم نامه چهار جانبه ای را با صندوق کارآفرینی امید، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بنیاد برکت به امضا رسانده‌ایم تا میزان سرمایه گذاری را ارتقا داده و تعیین اولویت های استانی را بر اساس دستورالعمل تدوین شده، انجام دهیم.

قربانی در رابطه با تدوین بودجه 1401 خاطرنشان کرد: 125  هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بخش کشاورزی در بودجه 1401 لحاظ شده که با منابع صندوق توسعه کشاورزی به 150 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید