Iranian Agriculture News Agency

در تماس تلفنی وزرای کشاورزی دو کشور؛

راهکارهای ارتقاء همکاری‌ها و تجارت کشاورزی ایران و عراق بررسی شد

راهکارهای ارتقاء همکاری‌ها و تجارت کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، در تماس تلفنی وزرای کشاورزی دو کشور بررسی شد.

راهکارهای ارتقاء همکاری‌ها و تجارت کشاورزی ایران و عراق بررسی شد

به گزارش خبرنگار ایانا، "سیدجواد ساداتی نژاد" وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز در تماس تلفنی با "محمد کریم الخفاجی" وزیر کشاورزی جمهوری عراق، اظهار کرد: کشور ایران و عراق با هم قرابت مشترک زیادی دارند و این گفتگوها می تواند روابط دو کشور را در حوزه کشاورزی و غذا بهبود بخشد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که یکی از مشکلات ما در زمینه حمل و نقل کالاهای کشاورزی است، عنوان کرد: کالاهای کشاورزی فاسدشدنی و آسیب پذیر هستند بنابراین دو کشور باید مشکلات موجود در حمل و نقل محصولات کشاورزی را تسهیل کنند و لازم است به همین منظور با توافق طرفین یک کارگروه متشکل از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های ذی‌ربط تشکیل شود.

ساداتی نژاد با اشاره به امضای موافقت‌نامه قرنطینه دامی و نباتی در سال 93 بین ایران و عراق عنوان کرد: در زمینه اجرای این توافق‌نامه مشکلاتی وجود داشته که با توافق طرفین، لازم است کارگروه مشترکی بین رؤسای دامپزشکی و حفظ نباتات دو کشور تشکیل شود تا گسترش همکاری‌ها و مفاد موافقت‌نامه در این زمینه اجرایی شود.

وی ضمن تشکر از کشور عراق برای واردات سیب از ایران، تاکید کرد: در خصوص تصویب قانونیِ رفع ممنوعیت قرنطینه‌ای سیب از ایران، تسهیل لازم صورت گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تجار ایرانی به خاطر بسته شدن ناگهانی مرز توسط کشور عراق دچار مشکل شده اند و این مشکلات پایداری تجاری را متزلزل خواهد کرد بنابراین اگر حمل یکسره برای تجار ایجاد شود به نفع هر دو کشور خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: دو کشور ایران و عراق، دوست و همکار هستند و زمینه های همکاری های تجاری و مذهبی فراوانی دارند، بنابراین کمک به مردم عراق جز وظایف دینی و برادری مردم ایران است.

وزیر جهاد کشاورزی ایران از وزیر کشاورزی عراق دعوت کرد تا با سفر به ایران در رابطه با ارتقا روابط دو کشور با هم تبادل نظر داشته باشند.

ارجحیت استفاده از کالای ایرانی در عراق

در ادامه این تماس تلفنی، "محمد کریم الخفاجی" وزیر کشاورزی عراق، اظهار کرد: روابط ایران و عراق خاص، قدیمی و تاریخی است و به خصوص پس از فروپاشی رژیم سابق عراق این روابط بین دو کشور مستحکم تر شده است.

وی افزود: روابط ما در زمینه های اقتصادی و کشاورزی بیش از پیش گسترده شده است و 4 ماه پیش، هیئتی از عراق به ایران آمد و فرصت های کشاورزی و تجاری را به خوبی بررسی کرد.

وی تصریح کرد: ایران در زمینه کشاورزی بسیار پیشرفته است و ما علاقمند به افزایش همکاری‌ها با ایران هستیم.

وزیر کشاورزی عراق ضمن بزرگداشت حماسه آفرینی ایران در مبارزه با داعش و حمایت از مردم عراق، خاطرنشان کرد: کشور عراق برای حمایت از مردم ایران در برابر تحریم های امریکا و سایر متحدان آن، کالاهای ایرانی را به کالاهای دیگر کشورها ترجیح می دهد به همین دلیل من به عنوان وزیر کشاورزی عراق موافقت کامل خود را برای تشکیل کارگروه های تخصصی برای حل تمام مشکلات موجود اعلام می کنم.

وی ادامه داد: به زودی هیئتی را برای بررسی مشکلات به ایران می فرستم و پس از آن سفری به ایران خواهم داشت تا در زمینه تجارت کالاهای کشاورزی و فناوری تولید با هم به توافق برسیم.

الخفاجی ابراز امیدواری کرد: در سفر وزیر جهاد کشاورزی ایران به کشور عراق در رابطه با مسائل کشاورزی با یکدیگر گفتگو شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید