Iranian Agriculture News Agency

در دیدار مسئولان ارشد دو کشور مطرح شد؛

ظرفیت‌ها و راه‌های توسعه همکاری‌های کشاورزی ایران و سوئیس

در دیدار وزیر جهاد کشاورزی ایران با رئیس مجلس شورای ملی سوئیس، درباره ظرفیت‌ها و راه‌های توسعه همکاری‌های کشاورزی ایران و سوئیس بحث و تبادل نظر شد.

ظرفیت‌ها و راه‌های توسعه همکاری‌های کشاورزی ایران و سوئیس

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی ایران در دیدار با "آنداراس اییبی" رئیس مجلس شورای ملی سوئیس در تهران، اظهار کرد: با توجه به نگاه مثبت مردم ایران به کشور سوئیس و جایگاه این کشور، تعامل و همکاری در زمینه کشاورزی بین دو کشور می تواند خوب و توسعه محور باشد.

وی افزود: ایران به دلیل تنوع اقلیمی، ظرفیت‌های بالایی در زمینه کشاورزی دارد و سوئیس هم از قابلیت های خوبی در زمینه تکنولوژی و فناوری برخوردار است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تنوع اقلیمی در ایران، خاطرنشان کرد: کشور ما علاوه بر اقلیم کشور سوئیس که در بخش شمالی ایران واقع شده تا بخش جنوب دارای تنوع اقلیم بالایی است و همین تنوع زمینه تولید محصولات کشاورزی مختلفی را فراهم کرده است.

وی با بیان این که فرصت های بسیاری برای همکاری بین دو کشور وجود دارد، عنوان کرد: در این سال ها در حوزه گیاه پزشکی مانند تولید بذر و سموم دفع آفات نباتی، تبادلاتی بین دو کشور صورت گرفته است و شرکت‌های سوئیسی همکاری با ایران را ادامه داده‌اند.

ساداتی نژاد افزود: در سال ۹۷ هیئت کشاورزی سوئیس به ایران آمد و مذاکراتی در خصوص امضای سند صورت گرفت، اما هنوز این سند امضا نشده و ما برای این که این مذاکرات هدفمند پیش رود پیشنهاد می‌کنیم یک تیم مذاکراتی در دو کشور تشکیل تا این اقدام به صورت رسمی انجام شود.

وی با بیان این که در حال حاضر ایران همکاری‌های خوبی را با فرانسه و هلند دارد، ادامه داد: ما آمادگی داریم تا مناسبات تجاری کشاورزی خود را با سوئیس توسعه دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی، کانال مالی انسان دوستانه سوئیس را از بسترهای مناسب جهت سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود:ایران ظرفیت‌های صادراتی خوبی در محصولاتی مانند پسته، خرما، زعفران و گیاهان دارویی دارد و می تواند این محصولات را به کشور سوئیس صادر کند.

ساداتی نژاد با بیان این که بخش کشاورزی ایران در حوزه نانو و بیوتکنولوژی وضعیت خوبی دارد، تصریح کرد: ما در وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را داریم که بیش از 2 هزار عضو هیئت علمی دارد و در کنار دانشگاه‌های کشاورزی به بخش دانش کشاورزی کمک می کند، همچنین در زمینه آموزش شغلی هم دانشگاه جامع علمی و کاربردی را داریم که تمام رشته های شغلی زیربخش های کشاورزی را به دانشجویان آموزش می دهد.

وی با اشاره به این که کشاورزی خصوصی ترین بخش ایران است، گفت: 4.5 میلیون نفر بهره بردار در بخش کشاورزی و کشت و صنعت های این بخش فعالیت می کنند.

وزیر جهاد کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: کشور ایران در خشک ترین وضعیت جوی طی 50 سال اخیر قرار دارد و آب برای ما بسیار حائز اهمیت است، بنابراین در تلاش هستیم تا با نفوذ فناوری مشکلات را در بخش کشاورزی برطرف کنیم، بخشی از واردات ما در دوران خشکسالی معطوف به گندم است که در سال های پرباران این واردات وجود ندارد.

وی افزود: در تامین نهاده های دامی پر آب‌بر مانند ذرت، جو و کنجاله سویا نیازمند واردات هستیم و در بحث صادرات هم در بخش های زراعی، باغی و شیلات ظرفیت صادراتی داریم و تاکنون میگو و خاویار پرورشی ایران به سوئیس صادر شده است.

ساداتی نژاد با اشاره به تولید بالای شیر در ایران گفت: در ایران 11 میلیون تن شیر در سال تولید می شود.

وی در رابطه با همکاری ایران و سوئیس در زمینه مبادله داروهای دامپزشکی خاطرنشان کرد: 87 شرکت دارویی در ایران مواد اولیه 13 نوع داروی دامپزشکی و 7 محصول دارویی دامپزشکی را از سوئیس وارد می کنند و این تبادلات در شرایط تحریم هم وجود داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تولید بذر سبزی و صیفی بیان کرد: ما آمادگی داریم تا تحت لیسانس شرکت های سوئیسی بذور سبزی و صیفی را در ایران تولید کنیم و این امر می تواند یکی از زمینه های همکاری بین دو کشور باشد.

وی افزود: در زمینه انتقال تکنولوژی تولید سموم دفع آفات غیر شیمیایی هم آمادگی داریم تا این تکنولوژی را از سوئیس دریافت کنیم.

ساداتی نژاد در رابطه با دو پروژه سرمایه گذاری در خطه شمال و جنوب ایران عنوان کرد: پروژه شمال مربوط به تولید برنج است که با سرمایه گذاری کشور سوئیس می توانیم افزایش تولید تا 1.2 میلیون تن داشته باشیم و در جنوب ایران و استان خوزستان هم پروژه تولید غلات در سطح 250 هزار هکتار است که حجم سرمایه گذاری در هر یک از این پروژه‌ها حدود 2 میلیارد دلار است.

وی با بیان این که لبنیات سوئیسی کیفیت بالایی دارد، ادامه داد: پیشنهاد ما این است که شرکت های لبنی سوئیس در ایران سرمایه گذاری کنند و پنیر سوئیسی را در داخل ایران تولید کنند تا هم در بازارهای داخلی ایران توزیع و هم به کشورهای دیگر صادر شود.

آمادگی سوئیس برای واردات محصولات کشاورزی از ایران

در ادامه این دیدار، "آنداراس اییبی"، رئیس مجلس شورای ملی سوئیس اظهار کرد: در ایران تنوع بسیار در حوزه کشاورزی وجود دارد.

وی ادامه داد: سوئیس دارای دانشگاه های خوبی در حوزه کشاورزی است و یک نوع آموزش دو گانه را ایجاد کرده که هم تنوریک بوده و هم شاغلین در بخش کشاورزی را آموزش می دهد.

"اییبی" در رابطه با تولیدات کشاورزی در سوئیس گفت: 55 درصد از نیاز سوئیس به محصولات کشاورزی در داخل تولید می شود و 45 درصد هم وارد می کند، بنابراین پسته، زعفران، خرما و دیگر محصولات کشاورزی را می توانیم از ایران وارد کنیم.

وی تصریح کرد: در سوئیس دموکراسی مستقل در جریان است و کشاورزی هم در سایه این دموکراسی به پیش می رود و یکی از مسائل مهم در این کشور حفاظت از گونه های حیوانی است.

رئیس مجلس شورای ملی سوئیس ادامه داد: تفاهم نامه‌ای در زمینه آفت کش‌ها و تولید گوشت با ایران امضا شد تا در این زمینه‌ها همکاری کنیم.

وی گفت: در صورتی که کشور ایران طرح‌هایی در نظر دارد می‌تواند از طریق سفیر به ما اطلاع دهد ضمن اینکه ما از متخصصان کشاورزی در سوئیس دعوت می‌کنیم تا در آینده روابط را گسترش دهند.

"اییبی" افزود: سوئیس یکی از موفق‌ترین کشور‌ها در توسعه دام بوده و ظرفیت‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید