Iranian Agriculture News Agency

در نشست مشترک مدیران دو مجموعه تاکید شد؛

همکاری های کشاورزی و امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی و آستان قدس رضوی توسعه می یابد

در نشست مشترک وزیر جهاد کشاورزی با قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، بر توسعه همکاری های کشاورزی و امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی و آستان قدس رضوی تاکید شد.

همکاری های کشاورزی و امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی و آستان قدس رضوی توسعه می یابد

به گزارش خبرنگار ایانا، "سیدجواد ساداتی نژاد" وزیر جهاد کشاورزی در نشست مشترک با "مالک رحمتی" قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی که برای توسعه همکاری های کشاورزی و امنیت غذایی با حضور مدیران ارشد دو مجموعه در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی، همکاری با نهادهای انقلابی که ظرفیت ها و فعالیت های بالایی در زمینه کشاورزی و دامپروری دارند را گسترش می دهد.

وی با اشاره به این که نهادهایی مانند آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و سازمان اقتصادی کوثر از ظرفیت های خوبی برای توسعه بخش کشاورزی برخوردار هستند، افزود: وزارت جهاد کشاورزی با همراهی و همکاری نهادهای انقلابی می تواند در راستای امنیت غذایی کشور بهتر گام بردارد.

ساداتی نژاد، این همکاری ها را شامل تولید، آموزش به بهره برداران، بازاررسانی، تنظیم و کنترل بازار و صادرات برشمرد و خاطرنشان کرد: قرارگاه امنیت غذایی با عضویت معاونین وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی شده است و از هر نهاد انقلابی یک نماینده تام الاختیار در این قرارگاه حضور خواهند یافت تا بتوانیم با هم و در کنار هم بخش کشاورزی را توسعه داده و امنیت غذایی را در کشور تامین کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: از آستان قدس رضوی می خواهیم تا در تنگناهای کشور در حوزه کشاورزی با ما همراهی کند و گره گشای امور اقتصادی باشد.

وی با بیان که ما رتبه سوم تولید خرما در دنیا را داریم، افزود: در قطب های تولید خرما همچون خوزستان و بوشهر با مشکل صنایع تبدیلی و فرآوری مواجه هستیم و آستان قدس رضوی می تواند در زمینه فرآوری محصولات سرمایه گذاری کند.

ساداتی نژاد گفت: در زمینه مکانیزاسیون باغبانی، شیلات و تولید بذر و نهال به همراهی و همکاری آستان قدس رضوی نیاز داریم.

وی تاکید کرد: در زیر بخش های کشاورزی که بخش خصوصی ورود نمی کند، می توانیم از ظرفیت های آستان قدس رضوی استفاده کنیم.

ساداتی نژاد اظهار امیدواری کرد این نشست مشترک مبنایی برای همکاری های نزدیک تر و با ماموریت ویژه در حوزه امنیت غذایی باشد.

در این نشست، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: از استراتژی بهنگام وزارت جهاد کشاورزی برای ارتباط با نهادها و ایجاد تحول در امنیت غذایی تشکر می‌کنم.

"مالک رحمتی" افزود: تمام زیرساخت‌ها در کشور وجود دارد و آستان قدس چندین سال است که در بحث امنیت غذایی در حال فعالیت است و به دنبال خودکفایی در اکثر بخش‌های کشاورزی و صنعت هستیم.

وی تصریح کرد: سیاست آستان قدس رضوی این است که کاری را انجام دهد که بخش خصوصی نمی خواهد یا نمی تواند انجام دهد بنابراین به حوزه بخش خصوصی ورود نمی‌کنیم اما در برخی زمان‌ها به خاطر هزینه بر بودن یا ریسک بالا ممکن است بخش خصوصی ورود نکند که آستان قدس اقدام خواهد کرد.

رحمتی با اشاره به این که آستان قدس کارهای خوبی در کشاورزی قراردادی، باغ های مکانیزه و الگوی کشت انجام داده‌ است، تاکید کرد: اولویت آستان قدس رضوی زنجیره های تولید و تامین محصولات کشاورزی است.

وی افزود: آستان قدس توجه ویژه به تکمیل زنجیره ارزش محصولاتی مانند زعفران دارد و در زنجیره تولید طیور نیز در بخش تولید مرغ لاین به خواست وزارتخانه ورود خواهد کرد.

وی در رابطه با الگوی کشت عنوان کرد: بخش الگوی کشت برای ما بسیار حائز اهمیت است و آستان قدس رضوی می تواند در این حوزه پرچمدار باشد.

رحمتی با بیان این که کشاورزی باید سود آور باشد و کشاورز به اشتغال در بخش کشاورزی افتخار کند، گفت: در حال حاضر از نظر اقتصادی و فرهنگی مشکل وجود دارد و یکی از راهکارهای رفع این مشکلات، کشاورزی قراردادی است.

وی یادآور شد: آستان قدس رضوی پیش از این در حوزه کشاورزی قراردادی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی ورود کرده و با اولویت مناطق محروم در سیستان و بلوچستان نسبت به کشاورزی قراردادی اقدام کرده است.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که اولویت ما توسعه گلخانه ها است، گفت: ورود دانش و فناوری به بخش کشاورزی ضروری است.

وی افزود: در زمینه توسعه مکانیزاسیون و ورود دانش روز به بخش کشاورزی آمادگی داریم با وزارت جهاد کشاورزی همکاری کنیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید