Iranian Agriculture News Agency

هم‌راستا با اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰؛

رونمایی از برنامه‌های نستله در راستای توسعه کشاورزی

در آستانه کنفرانس جهانی سیستم غذایی سازمان ملل متحد، بزرگ‌ترین شرکت مواد غذایی و آشامیدنی دنیا از سرمایه‌گذاری مبلغی معادل1/2 میلیارد فرانک سوییس برای احیای شیوه‌های کشاورزی پایدار در سراسر زنجیره تامین خود خبر داد. شرکت نستله طی این اقدام، به‌عنوان بخشی از تعهدات این شرکت هم‌راستا با اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰ و به‌ویژه مهار تغییرات اقلیمی، بر آن است با همکاری شبکه وسیع تامین‌کنندگان و شرکای تجاری خود فرآیند گذار به صنایع کشاورزی احیا‌کننده را تسریع بخشد.

رونمایی از برنامه‌های نستله در راستای توسعه کشاورزی

به گزارش ایانا و به نقل از نستله، مدیرعامل نستله سوییس، مارک اِشنایدر، در پی انتشار این بیانیه سراسری با اشاره بر اهمیت ترویج شیوه‌های پایدار مدیریت صنایع کشاورزی در سلامت و پایایی منابع زیست‌محیطی و سیستم‌های غذایی اظهار داشت: «باتوجه ‌به خطرات شیوه‌های کشاورزی سنتی برای منابع و تغییرات اقلیمی کره زمین، از دیرباز بهره‌گیری از شیوه‌های کشاورزی احیاکننده را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. بر همین اساس، طی یک برنامه منسجم پنج‌‌ساله بر آن هستیم با کاهش و رفع چالش‌های موجود، شبکه تامین مجموعه را به اقتباس شیوه‌های کشاورزی احیاکننده ترغیب کنیم.»

اشنایدر با این توضیح که دو سوم از مجموع گازهای گلخانه‌ای انتشاریافته به‌ واسطه فعالیت‌های شرکت نستله، مرتبط به صنایع کشاورزی، دامداری و لبنی این مجموعه است، آموزش کشاورزان را در کنار حمایت‌های فنی و مالی، در راس این برنامه توسعه پنج‌ساله معرفی کرد. از جمله مهم‌ترین اقدامات شرکت نستله در راستای کشاورزی پایدار و احیاکننده مدیریت پسماند، احیای چرخه و کاهش آب مصرفی مزارع شیری و حفاظت خاک است.

شرکت تابعه نستله در جمهوری اسلامی ایران که اخیرا در راستای ایجاد ارزش مشترک، طی تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه آغاز به تولید داخل میوه موردنیاز برای تامین پوره میوه مصرفی در محصولات غذایی کودکان خود کرده،  اقدامات چشمگیری برای حمایت از شیوه‌های کشاورزی احیاکننده داشته است.

علیرضا سرابچی مدیرکل ارتباطات، سرویس‌های بازاریابی، قوانین کیفی و ارتباط با دولت شرکت نستله در جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر حفظ و ارتقای تنوع زیستی صنعت کشاورزی و حفظ خاک به‌عنوان اهم مولفه‌های کشاورزی احیاکننده در اقدامات مجموعه، به ارائه گزارشی از دستاوردهای نستله ایران در این ‌خصوص پرداخت.

به گفته علیرضا سرابچی، از طریق استفاده موثر از فناوری‌های نوآورانه، شرکت نستله ایران توانسته است با استخراج آب از شیر تازه در فرآیند فرآوری شیر خشک اطفال و بازگشت دوباره آن به چرخه تولید، تا ۵۰ درصد میزان آب مصرفی خطوط تولید این دسته از محصولات خود را کاهش دهد. این در حالی است که به‌کارگیری سیستم آبیاری قطره‌ای در باغ‌های میوه تامین‌کننده نستله تاکنون منجر به صرفه‌جویی ۸۰ درصدی مصرف آب در مناطق شمال غربی کشور شده است.

علیرضا سرابچی با تاکید بر اقدامات این مجموعه در راستای حفظ سلامت خاک بیان داشت: «مدیریت تنوع کشت و کشت فصلی، استفاده از کودهای زیستی، حفاظت از ۸۰ درصد کرم‌های خاکی، حذف به‌کارگیری علف‌کش‌ها، و گرده‌افشانی مؤثر، از جمله اقدامات نستله ایران است که باعث حفظ و افزایش موثر سلامت خاک می‌شود.»

علاوه‌ بر این، نستله ایران موفق شده است از طریق همکاری با شرکای تجاری خود در مزارع شیری کشور با به‌کارگیری شیوه‌های پایدار مدیریت پسماند دامی، میزان انتشار گازها گلخانه‌ای در این مزارع را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

از دیگر اقدامات کلیدی این شرکت در راستای ترویج و توسعه کشاورزی احیاکننده در کشور می‌توان به برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع به‌منظور افزایش آگاهی و انتقال دانش به‌روز به کشاورزان و دامداران در حوزه‌های مختلف از جمله روش‌های نوین CIP، مدیریت کود، انتشار گازهای گلخانه‌ای و فناوری انرژی‌های تجدید‌پذیر در مزارع اشاره کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید