Iranian Agriculture News Agency

"خاوازی" در برنامه نگاه یک تاکید کرد:

ضرورت یکپارچه سازی مدیریت زنجیره ارزش در بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت یکپارچه سازی مدیریت زنجیره ارزش در بخش کشاورزی با هدف پایداری تولید و تامین رضایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تاکید کرد.

ضرورت یکپارچه سازی مدیریت زنجیره ارزش در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما، در رابطه با موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی که موفق به ساخت واکسن کوو پارس برای مقابله با ویروس کرونا شده است، اظهار کرد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از موسساتی است که 94 درصد از واکسن های مورد نیاز انسانی کشور را تولید می کند و 6 درصد توسط موسسسه پاستور تولید می کند که در سرجمع واکسن‌های وارداتی به علاوه واکسن‌های تولیدی، ۸۴ درصد واکسن‌های انسانی را مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی تولید می‌کند.

وی افزود: این موسسه 97 ساله تجربه ساخت بسیاری از واکسن ها را دارد و بسیاری از کمپانی ها خواستار ارتباط و تبادل اطلاعات و دانش فنی با این موسسه هستند. این موسسه بیش از 95 درصد واکسن های دامی و بیش از 25 درصد از واکسن های طیور را تولید می کند که با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این دانش به شرکت های دانش بنیان بخش خصوصی برای تولید انبوه واکسن انتقال یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نحوه تولید واکسن کوو پارس گفت: موسسه رازی کار خود را از اسفند 98 و با طیف گسترده بیش از 500 حیوان شروع کرد و پس از آن این آزمایشات را بروی میمون های سبز آفریقایی انجام داد و آزمایشات پیش بالینی را با قدرت بسیار زیادی آغاز کرد.

وی افزود: تیم رازی بالغ بر 100 نفر محقق بود و پس از تولید واکسن، مجوز کارآزمایی بالینی یک و دو را با هم گرفت و هر دو بخش را با موفقیت به انجام رساند.

خاوازی با بیان این که مجری طرح کارآزمایی بالینی واکسن کوو پارس دانشگاه علوم پزشکی ایران است، خاطرنشان کرد: مدارک انجام کارآزمایی ها را به سازمان غذا و دارو داده ایم و امیدواریم این سازمان اجازه ورود این واکسن به مرحله سوم کارآزمایی بالینی را صادر کند تا طبق دستورالعمل این موسسه، کارآزمایی بالینی فاز 3 با 25 هزار نفر آغاز شود.

وی افزود: دز استنشاقی این واکسن که کاملا اختیاری است، جنبه تکمیلی دارد و پس از ایمن سازی بدن در دز اول و دوم، انجام خواهد شد و فرد علاوه بر ایمن شدن، ناقل بیماری هم نخواهد بود و سطح گسترش بیماری در جامعه را به شدت کاهش خواهد داد.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با مدت زمان رسیدن به تولید انبوه واکسن کوو پارس عنولن کرد: در حال حاضر حدود 700 هزار دز آماده داریم و 50 هزار دز هم برای کارآزمایی بالینی فاز 3 کنار گذاشته شده است و به محض اجازه سازمان غذا و دارو این تزریق انجام خواهد شد و هم زمان هم تولید انبوه آن شروع خواهد شد که طبق برآرود صورت گرفته، خط تولید آن از شهریور ماه شروع به کار خواهد کرد.

تاثیر شیوع کرونا بر صنایع کشاورزی کشور

خاوازی در رابطه با ماموریت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ماموریت وزارت جهاد کشاورزی این است که منابع پایه اعم از آب، خاک، جنگل و مرتع ذخایر ژنتیکی را برای نسل های آینده حفظ کند، برای تولید پایدار غذا از این منابع حداکثر استفاده را با بهره وری بالا داشته باشد، از کشاورزان به عنوان منابع انسانی خود، حمایت کند تا از بخش کشاورزی خارج نشوند و درآمد خوبی داشته باشند اما بحث مربوط به بازرگانی مربوط به وزارت خانه دیگری است.

وی با بیان این که نکته حائز اهمیت، حساسیت سیاستگذاری در بخش کشاورزی است، افزود: در این بخش هر سیاستگذاری اگر به درستی کارشناسی نشده باشد منجر به نارضایتی تولید کننده و یا مصرف کننده می شود و بر زنجیره تولید اثر می گذارد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مدیریت یکپارچه زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و غذا اظهار کرد: هر کشوری که بتواند مدیریت یکپارچه تری در این زمینه داشته باشد، می تواند اهداف تولید کننده، مصرف کننده و صنایع مرتبط را تامین کند.  

وی افزود: علاوه بر مدیریت یکپارچه، میزان وابستگی کل این زنجیره به خارج از کشور بسیار مهم است، هر چه قدر در زنجیره تولید غذا به بیرون از کشور وابسته باشیم بر نحوه تولید اثرگذار خواهد بود.

این مقام مسئول در رابطه با عدم انسجام در زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و مدیریت یکپارچه آن گفت: یکی از نمونه ها در زمینه دام است که شرکت پشتیبانی امور دام که مدیریت آن در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است تاکنون نتوانسته گوشت را از تولیدکننده داخلی خریداری کند و به ذخایر استراتژیک اضافه کند، چراکه هر زمان در ستاد تنظیم بازار مطرح شد با آن مخالفت کردند و این اقدام را باعث افزایش قیمت گوشت دانستند در حالی که این طور نیست، بنابراین هرچه مدیریت زنجیره ارزش یکپارچه تر باشد و تصمیم گیری بر عهده یک گروه باشد، توان پاسخگویی بیشتر می شود و می توانند نیاز تولیدکننده و مصرف کننده را به درستی تامین کنند.

خاوازی با بیان این که تنها 15ماه است که سکان دار وزارت جهاد کشاورزی بوده است، خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی به مدت 5 ماه توسط سرپرست اداره می شد و از ابتدای اردیبهشت 99 که من وزارت جهاد کشاورزی را تحویل گرفتم شرایط این وزارتخانه بدون ثبات و با معاونت هایی بود که اکثرا توسط سرپرست اداره می شد.

وی افزود: علاوه بر این وضعیت، در تاریخ 98/4/22 شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور تصمیمی گرفت یک بند قانونی را از وزارت جهاد کشاورزی بگیرد و آن را به وزارت صمت بدهد که این اصل، بند الف قانون انتزاع بود و طبق این بند «تجارت اعم از صادرات، واردات و تنظیم بازار داخلی محصولات زراعی، باغی و گیاهان دارویی شامل گندم، برنج، جو، ذرت، پنبه وش، چای، روغن، دانه های روغنی، سیب زمینی، پیاز، حبوبات، سیب، پرتقال، خرما، کشمش، قند و شکر و کنجاله و همچنین محصولات دامی، طیور و آبزی پروری شامل شیر و فرآروده های لبنی، گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم مرغ و پیله ابریشم توسط وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید کشور انجام می شود» اما در یک سیاستگذاری این مسئولیت از وزارت جهاد کشاورزی گرفته شد و به وزارت صمت منتقل شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آثار این انتقال مسئولیت از جهاد کشاورزی به وزارت صمت اذعان کرد: این انتقال باعث شد تمام ثبت سفارش های مربوط به نهاده های دامی به وزارت صمت محول شود و درابتدای مسئولیت من با کمبود شدید نهاده دامی در کشور مواجه شدیم و وضعیت بسیار خطرناکی بود که با کمک معاون اول رئیس جمهور، وزیر صمت وقت و رئیس بانک مرکزی از یک فاجعه جلوگیری شد.

وی افزود: در کنار این مشکلات با موضوع جوجه کُشی در واحد جوجه یک روزه مواجه شدیم که یکی از دلایل آن کاهش مصرف گوشت سفید و تعطیلی تالارها، رستوران ها و اماکن تفریحی در دوران قرنطینه کرونایی بود، همچنین این کاهش مصرف در زمینه گل و ماهیان زینتی هم اتفاق افتاد که باعث ورشکستگی تولیدکنندگان گل و گیاه، ماهیان زینتی، پرورش دهندگان ماهی در دریا شد.

خاوازی ادامه داد: پیش از شیوع کرونا و در اسفند ماه 98 سفارشی برای تولید گوشت مرغ توسط ستاد تنظیم بازار داده شد که براساس /آن میزان، جوجه ریزی انجام شد اما به دلیل شیوع کرونا مصرف کننده به سمت خرید گوشت مرغ نمی رود و جوجه ریزی برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد بنابراین این جوجه ها معدوم شد.

وی در رابطه با برداشته شدن ارز ترجیحی نهاده های کشاورزی گفت: یکی دیگر از مشکلات در بدو ورود من به وزارت جهاد کشاورزی تبدیل ارز ترجیحی واردات نهاده های کشاورزی(آفت کش، کود، بذر، اداوت کشاورزی و مواد ژنتیکی) به ارز نیمایی بود که باعث افت شدید واردات این نهاده ها در ابتدای کشت بهاره در سال 99 شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که بخشی از افزایش قیمت کالاها به خاطر کل ساختار اقتصاد کشور است، گفت: زمانی که تحریم بر اقتصاد کشور خیمه می زند، بخش کشاورزی هم از آن مستثنی نخواهد بود البته این بخش از محکم ترین بخش های اقتصادی کشور بوده و به رشد اقتصادی کشور کمک کرده است.

وی افزود: ما برای تک تک این مشکلات فرمول طراحی کردیم تا بتوانیم سال 99 را به عنوان یک سال موفق در بخش کشاورزی به سرانجام برسانیم و این موفقیت از آن جهت است که هم توانستیم تکالیف را انجام دادیم و هم قول هایی که در مجلس شورای اسلامی داده بودیم عملیاتی کردیم.

خاوازی در رابطه با مراحل تولید مرغ خاطر نشان کرد: برای تولید مرغ باید از حدود 17 ماه پیش برنامه ریزی شده باشد، ما در بحث مرغ اجداد وابسته هستیم که در سه ماهه سال 98 واردات آن دچار اختلال شد و ما را تحریم کردند. این مرغ باید 25 هفته پرورش پیدا کند و حدود 250 هزار قطعه در سال باید به کشور وارد شود، پس از 25 هفته مرغ اجداد پایه تولید آماده می شود که به طور متوسط 40 هفته تولید تخم مرغ مادر نطفه دار می کند و پس از سه هفته جوجه یک روزه مادر به وجود می آید و دوباره 25 هفته طول می کشد تا مرغ مادر پایه تولید آماده شود.

وی افزود: این مرغ مادر هم حدود 40 هفته تولید تخم مرغ نطفه دار گوشتی خواهد داشت و در واحدهای جوجه کشی به مدت سه هفته، جوجه یک روزه گوشتی به وجود می آید که در واحدهای پرورش مرغ گوشتی از آن استفاده می شود که پس از 45 روز گوشت مرغ تولید می شود، بنابراین یک زنجیره بسیار طولانی با واحدهای بسیار زیاد (36 واحد مرغ اجداد، حدود 450 واحد مرغ مادر و بیش از 19 هزار واحد تولید مرغ گوشتی) در حال کار است که جریان واردات نهاده دام و طیور بر آن اثرگذار است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما باید بیش از 16.5 میلیون تن نهاده دامی را وارد کنیم تا صنعت تولید گوشت مرغ بچرخد و کل این زنجیره باید تحت نظارت دامپزشکی باشد، بنابراین یک فرآیند بسیار پیچیده ای دارد که ما با اقدامات فنی بر روی طول عمر، تولَک بَری مرغ و احیای مرغ آرین، توانستیم این شرایط تحریم 4 ماهه واردات مرغ اجداد را مدیریت کنیم.

تامین 60 درصدی گله های مرغ اجداد از نژاد مرغ لاین آرین

این مقام مسئول با اشاره به احیای مرغ لاین آرین در کشور عنوان کرد: احیای مرغ لاین ایرانی باعث شد که امروز بتوانیم گوشت مرغ رابه اندازه کافی و طبق برنامه تولید کنیم.

وی افزود: در طول سالیان گذشته کسی به کارهای پایه ای توجه نکرده و بسیاری از هسته های اولیه مانند مرغ لاین، کود، بذر و شبیه مرغ لاین در بخش مرغ تخم گذار مورد غفلت واقع شده اند. یکی از برنامه هایی که در مجلس شورای اسلامی قول دادیم احیای  مرغ آرین بود که به ثمر نشسته است، البته مرغ لاین آرین در عملکرد تفاوت هایی با نژاد راس و کاب دارد که به مرور قابل برطرف شدن است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در حال حاضر 60 درصد از گله های مرغ اجداد مربوط به مرغ آرین است، گفت: در گله های مادر گوشتی هم 12 درصد از آن آرین است اما هنوز در جوجه یک روزه به درصد بالایی نرسیده ایم و تا پایان سال 1400 در این زمینه اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

خاوازی با اشاره به این که گره های بخش تولید مرغ باز شده است، گفت: مرحله پس از تولید، توزیع است که نظام توزیع در کشور با مشکلات بسیاری مواجه است و با توجه به این که از ابتدای کار من در وزارت جهاد کشاورزی، بخش تنظیم بازار از مسئولیت های وزارت جهاد کشاورزی نبوده است اما سعی کردیم در تنظیم بازار و رفع مشکلات مردم به وزارت صمت کمک کنیم.

وی افزود: برخی کارشکنی ها و قیمت گذاری های غیر قانونی توسط مسئولین محلی در استان ها و شهرستان ها باعث بروز مشکل و ناهماهنگی در توزیع مرغ شد که ضربه محکمی به بخش توزیع مرغ وارد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با استان هایی که با کمبود تولید مرغ مواجه بودند، خاطرنشان کرد: استان سیستان و بلوچستان حدود 250 تن مرغ در روز نیاز دارد اما 20 تن تولید می کند، آذربایجان شرقی، جنوب کرمان و تهران هم با این مشکل مواجه بودند که ما با اعطای مجوز به تولیدکنندگان در این استان ها در حال برطرف کردن این مشکل هستیم.

خاوازی با بیان این که وزارت بازرگانی پیش از ادغام دارای کارشناسانی مرتبط با بخش کشاورزی و بازار بوده اما نهایتا این بخش به وزارت صمت پیوسته است، گفت: این وزارت خانه سازمانی تحت عنوان سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دارد و وظیفه این سازمان، پایش بازار است و وزارت جهاد کشاورزی تشکیلاتی برای نظارت و پایش بازار ندارد. علاوه بر این، اصناف زیر نظر این وزارتخانه است بنابراین وزارت صمت وظیفه دارد بازار را پایش کند و به محض اختلال در بازار و قیمت محصولات ورود کند.

وی با بیان این که تشکیل وزارت بازرگانی از خواسته های ریاست جمهوری بوده و برای آن تلاش بسیاری هم صورت پذیرفته است، تاکید کرد: اگر وزارت بازرگانی تشکیل می شد اتفاق خوبی بود اما در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی اختیار داشته باشد و بتواند کل سیستم مربوط به تولید، تنظیم بازار داخلی، صادرات و واردات محصولات کشاورزی را تنظیم کند به نفع کشاورز و مصرف کننده خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان این که در فروردین سال 1400 تامین نهاده های کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی داده شده است، افزود: در طول سال 99 وظیفه ثبت سفارش و تامین این نهاده ها بر عهده وزارت صمت بوده است اما به دلیل نبود ارز این نهاده ها کمتر از میزان مورد نیاز تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: تنها 40تا 50 درصد از دلیل افزایش قیمت در بخش مرغ مربوط به نهاده است و مابقی آن مربوط به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه است، افزایش نرخ دستمزد، حمل و نقل و کالاهای مرود نیاز بهره برداران در قیمت تمام شده محصول موثر است، بنابراین برآرود قیمت تمام شده توسط تولیدکننده منطقی است و پس از آنالیز و کارشناسی توسط تنظیم بازار اعلام می شود.

این مقام مسئول در رابطه با انباشت نهاده های دامی در بنادر عنوان کرد: دلیل انباشت کالا در بنادر این است که اگر ارز مورد نیاز برای کالا تامین نشود، کالا از بنادر ترخیص نمی شود و بخش عمده ای از عدم ترخیص کالاهای شرکت پشتیبانی امور دام در بنادر به دلیل عدم تامین ارز کافی بوده است.

وی افزود: در رقابت پشتیبانی امور دام با بخش خصوصی به دلیل توانایی این بخش در تامین هزینه های حمل و نقل، برد با بخش خصوصی است و وزارتخانه ها و نهادهای دیگر از جمله وزارت راه برای ترخیص کالای شرکت پشتیبانی امور دام به وزارت جهاد کشاورزی کمک می کنند.

به گفته خاوازی، شرکت پشتیبانی امور دام با حل مشکلات ریلی خود موفق به حمل این کالاها با قطار شده است و در تامین سهمیه نهاده های دامی به مرغداران و گاوداران تاکنون مشکلی نداشته ایم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که مشکل فعلی کشور خشکسالی است، بیان کرد: این خشکسالی باعث شده رقابت برای تامین نهاده های تولید افزایش یابد. در بحث مرغ، عمده نهاده مورد نیاز کنجاله است و برای تامین شیر و گوشت؛ جو، یونجه، کاه و کلش و ذرت علوفه ای مورد نیاز است و این رقابت برای نهاده های تولید باعث شده دامداران سنتی نتوانند علوفه مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی افزود: در بحث خشکسالی پیشنهادی را از طریق وزارت کشور به هیئت دولت دادیم تا از طریق وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه برای وضعیت خشکسالی حادث شده به کشاورزان کمک کنیم که حدود 1500 میلیارد تومان در هیئت دولت مصوب شد تا به قنوات، جریان آبرسانی، کانال ها و سیستم های نوین آبیاری کمک شود تا به مزارع آبرسانی شود.

خاوازی ادامه داد: 3 هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود 4 درصد برای کشاورزان در نظر گرفته شده و این وام ها برای سه سال امحال شده است، همچنین تدارکات خوبی برای نهاده های دامی به صورت اعتباری دیده شده است و سعی کرده ایم یک سهمیه به سهمیه تخصیص یافته نهاده به دامداران اضافه کنیم تا وضعیت تولید بهبود یابد.

وی در رابطه با مصوبه برای دام های سبک عشایری خاطرنشان کرد: طبق این مصوبه مقرر شد، دام های عشایری با قیمت هر کیلوگرم 45 هزار تومان از عشایر خریداری شود تا این دامداران دام های مولد خود را به کشتارگاه نبرند و علاوه بر این، به ازای هرکیلوگرم دام 3 کیلوگرم نهاده دامی اختصاص داده شود که در حال حاضر بیش از 11 هزار راس دام مازاد عشایری توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور خریداری شده است. 

این مقام مسئول در رابطه با سامانه بازارگاه تصریح کرد: سامانه بازارگاه منتقدان بسیاری دارد و دلیل آن این است که باعث به خطر افتادن منافع بسیاری از سودجویان شده است.

وی افزود: پیش از راه اندازی این سامانه واردکننده، کار توزیع را هم بر عهده داشت و هیچ فرم و اصولی برای توزیع نهاده ها وجود نداشت و اطلاعاتی از نهاده هم در دست نبود و این سامانه از فساد و رانت جلوگیری کرده است. از زمان راه اندازی بازارگاه هیچ کالایی بدون اجازه وزارت جهاد کشاورزی نمی تواند از گمرکات ترخیص شود و باید ابتدا در بازارگاه بارگذاری شود. ما گِرم به گِرم نهاده های دامی آزاد شده را رصد می کنیم و اگر تخلفی صورت گرفته باشد، مربوط به کالاهایی است که به شکل دیگر از گمرکات خارج شده است. 

خاوازی ادامه داد: پیش از راه اندازی بازارگاه هیچ اطلاعی از توزیع کنندگان و دریافت کنندگان نهاده ها وجود نداشت و میزان واردات نهاده کاملا غیر شفاف بوده است و نهاده ها با چندین واسطه به دست تولیدکننده می رسید، هیچ فرمولی برای سهمیه بندی نهاده دام و طیور رعایت نمی شد و میزان نهاده تخصیص یافته به تولیدکنندگان سلیقه ای بوده است، در زمان کمبود، نهاده با چندین برابر قیمت به دست تولیدکنندگان می رسید و حسابداری دقیق برای واردات و توزیع نهاده ها وجود نداشته است و بازارگاه با این رانت مبارزه کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با حذف کامل ارز 4200 تومانی گفت: من به عنوان یک کارشناس می گویم ارز 4200 تومانی باید با یک کارشناسی دقیق و تیزهوشی از روی واردات نهاده های دامی برداشته شود که پیشنهاد آن را دولت مطرح کردیم و تمام زوایای آن در دولت بررسی شده است و شورای هماهنگی اقتصادی دولت می تواند به این مسئله ورود کند و دولت جدید هم اگر بخواهد می توانیم این پیشنهادات را به آنان ارائه دهیم.

اتمام حدنگاری تا پایان شش ماهه اول  1400

وی با اشاره به تکالیف و وظایف وزارت جهاد کشاورزی که به سرانجام رسیده است، گفت: در امورات جاری یکی از مباحث اصلی ما آب و خاک است که در سال 99 طرح 46 هزار هکتاری سیستان که 32 هزار هکتار آن انجام شده بود، به پایان رسید و کار بسیار بزرگی بود که برای اجرای آن بیش از 5 هزار کیلومتر لوله گذاری انجام شده است و به 700 روستا آبرسانی می شودد. پروژه بعدی پروژه 227 هزار هکتاری شبکه های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور است که از این میزان 127 هزار هکتار از آن بهره برداری شده و 75 هزار هکتار از آن در سال 99 بوده است، 130 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری و 83 هزار هکتار عملیات زهکشی نیز در سال99 انجام شده است.

خاوازی خاطرنشان کرد: در دامپزشکی، دستورالعمل جامع ثبت دارو و واکسن تدوین شد. مهمترین دارو که در بخش دام داریم داروی تب برفکی است که پیش از این واردکننده آن بودیم و در حال حاضر در داخل توسط دو شرکت دانش بنیان تولید می شود. پس از تولید این واکسن توانستیم به رکورد ۱۵ ساله کاهش و توقف کانون‌های تب برفکی در کشور دست یابیم. کانون های تب برفکی در ایران به حداقل رسیده است که در صادرات گوشت، شیر و سایر لبنیات بسیار موثر است. 

وی ادامه داد: اقدام بعدی نوشتن پروتکل های بهداشتی دامپزشکی در سال 99 بود که با نوشتن این پروتکل ها، صادرات به کشورهایی مانند مالزی، چین و کره جنوبی و صادرات به اروپا انجام می شود. 

خاوازی به صادرات روده به  به اروپا اشاره کرد و افزود: ایران جزو ۷ کشور صادر کننده روده به اروپاست که ارزش این صادرات، سالانه ۱۱۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: ترانزیت دام سبک از گرجستان و ترکیه به کشورهای عربی در حال انجام است که اگر ما NRP نداشتیم امکان مشارکت و گرفتن عوارض ترانزیتی برای ما وجود نداشت.

وی افزود: کار مهم دیگر تولید بذر واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان بود که پیش از این کسی بذر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را برای تولید واکسن به ما نمی‌داد، اما این بذر را دریافت کردیم و برای تولید واکسن در اختیار موسسه رازی شرکت های دانش بنیان قرار دادیم و ایران در تولید این واکسن به خودکفایی رسیده است.

خاوازی در رابطه با اقدامات انجام شده در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: در سال 99، 9 برابر متوسط هر سال گذشته در دولت، کار حدنگاری انجام شده است و در 6 ماهه اول سال 1400 کل حدنگاری کاداستر منابع طبیعی به پایان خواهد رسید.

وی افزود: در حال حاضر حدود 101 میلیون هکتار کاداستر منابع طبیعی انجام شده که 56 میلیون هکتار از آن در سال 99 بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که آبخیزداری و آبخوان داری در 7 سال حدود 4.8 میلیون هکتار بوده است، عنوان کرد: در سال 99، 1.2 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده است.

خاوازی ادامه داد: در بخش زراعت در سال 99، برای اولین بار بذر ذرت را صادر کردیم و برنامه جهش تولید در دیمزارها را با کمک ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سطح 600 هزار هکتار شروع کردیم.

وی در رابطه با شلتوک کاری در استان خوزستان گفت: شلتوک کاری در سال های گذشته در سطح 50 تا55 هزار هکتار در خوزستان انجام شده است که دولت کاشت آن را ممنوع کرده و وزارت جهاد کشاورزی هم هیچ نوع امکانات اعم از بذر، کود و آفت کش به این کشاورزان نداده است و این کشاورزان را به تغییر کشت تشویق کرده است اما تغییر الگوی کشت باید مطابق با اقتصاد کشاورز باشد که کار بسیار دشواری است و بسته حمایتی پر هزینه ای را به دولت تحمیل خواهد کرد.

خاوازی افزود: طبق آمار و اطلاعات به دست آمده حدود 69 تا 77 هزار هکتار سطح زیر کشت برنج در خوزستان است که آب این مزارع از کرخه، کارون و زهکش ها تامین می شود. در جنوب کرمان هم کشت پیاز برای کشاورز سود دارد و تا بتوانیم کشت این کشاورزان را تغییر دهیم باید دولت ها ما به التفاوت آن را پرداخت کنند که هزینه بسیار سنگینی برای دولت محسوب می شود و تغییر الگوی کشت بالغ بر 150 تا 200 هزار میلیارد تومان هزینه برای دولت در بر خواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که تغییر الگوی کشت نیازمند بسته های فنی و حمایتی است، تصریح کرد: بسته فنی تغییر الگوی کشت توسط وزارت جهاد کشاورزی آماده شده و برای بسته حمایتی نیز در کمیسیون زیربنایی دولت بررسی و تمام ابعاد آن شفاف شده است این بسته برای دولت آینده قابل استفاده خواهد بود و می توانند به صورت پایلوت آن را پیاده کنند.

وی درباره قول هایی که هنگام اخذ رای اعتماد به مجلس داده بود، اشاره و عنوان کرد: راه اندازی سیستم یکپارچه سازی اطلاعات بخش کشاورزی یکی از این موارد بود. این سیستم مدیریتی در بسیاری از کشورها مانند ترکیه در حال اجرا است و زیرساخت های خوبی برای هوشمندسازی و اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی کشور وجود دارد. 

خاوازی ادامه داد: بذر هیبرید سبزی و صیفی تنها بذوری است که در آن وایسته هستیم و با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریف روند خوداتکایی این بذرها در حال افزایش است، در سال 98 هیچ بذر هیبریدی در کشور نبود و در سال 99 به 23 میلیون عدد دسترسی پیدا کردیم و در سال 1400 این میزان به 50 میلیون عدد خواهد رسید. همچنین در کودهای فسفاته و پتاسه ضریب خوداتکایی از 5 درصد به 15 درصد رسیده و تا پایان 1400 به 65 درصد خواهد رسید.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که در تامین مواد غذایی وضعیت بسیار خوبی داریم، تصریح کرد: با بازگشت بند الف قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی و همچنین با در اختیار داشتن ابزار شورای قیمتگذاری، وزارت جهاد کشاورزی می تواند اقدامات موثری در تنظیم بازار انجام دهد.

افزایش سه برابری هنرستان های کشاورزی در سال 1400

خاوازی در رابطه با آموزش عالی و استفاده از دانش آموختگان بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: ما بیشتر سرمایه گذاری بخش را بر روی هنرستان های کشاورزی گذاشته ایم و تعداد هنرستان ها را با همکاری وزارت آموزش و پرورش دو برابر کرده ایم که در سال 1400 تعداد این هنرستان ها سه برابر خواهد شد.

وی با بیان این که یکی از مشکلات دانش آموختگان کشاورزی این است که از قابلیت عملی خوبی برای جذب در زنجیره ها برخوردار نیستند، ادامه داد: هنرجویان در این هنرستان ها با مباحث کشاورزی اعم از زراعت، باغداری، گیاهان دارویی و دام و طیور به صورت کاملا عملی مواجه شده و آموزش می بینند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید