Iranian Agriculture News Agency

عباسی در گفتگو با ایانا:

81 درصد از مزارع گندم و جو مکانیزه کاشت می‌شود

رشد ۹۰۰ درصدی برداشت مکانیزه برنج در کشور

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور گفت: در سال 92، حدود 48 درصد از مزارع گندم و جو آبی و دیم کشور به صورت مکانیزه کاشت می‌شد که امروز به مرز 81 درصد رسیده‌ایم.

81 درصد از مزارع گندم و جو مکانیزه کاشت می‌شود

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با وضعیت مکانیزاسیون در دولت تدبیر و امید اظهار کرد: در طی این 8 سال، ریل گذاری خوبی در بخش مکانیزاسیون انجام شد و شاخص‌های توسعه‌ای روند صعودی داشته است.

وی افزود: در ابتدای سال 92، ضریب مکانیزاسیون کشاورزی کشور 1.18 اسب بخار در هکتار بود که تا سه ماهه سال 1400 به بیش از 2 اسب بخار در هکتار رسیده است و نشان دهنده رشد 100 درصدی سرانه استفاده از ماشین در اراضی کشور است.

عباسی با تاکید بر این که افزایش سرانه استفاده از ماشین آلات کشاورزی در کشور با تکیه بر صنعت داخلی بوده و منجر به ارتقا وضعیت مکانیزاسیون در محصولات کشاورزی شده است، تصریح کرد: در سال 92، حدود 48 درصد از اراضی گندم و جو آبی و دیم کشور به صورت مکانیزه کاشت می‌شد که امروز به مرز 81 درصد رسیده‌ایم و در شرایط خشکسالی توانستیم بخشی از مزارع غلات کشور را با کمک کارنده‌های مکانیزاسیون کشت کنیم.

وی افزود: در حوزه برنج در ابتدای سال 92، حدود 12 تا 15 درصد از اراضی شالیزاری مکانیزه بود که در حال حاضر این رقم به 90 درصد برداشت و حدود 75 درصد کشت مکانیزه رسیده است و رشد 700 تا 900 درصدی را در این حوزه داشته‌ایم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور گفت: در طی 8 سال، بیش از 147 هزار دستگاه انواع تراکتورهای زراعی، بیش از 4 هزار و 400 دستگاه کمباین برداشت غلات، بیش از 16 هزار دستگاه انواع تراکتورهای باغی و در حوزه کاشت غلات هم بیش از 24 هزار دستگاه انواع کارنده‌های غلات تامین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی در رابطه با تدوین طرح جامع مکانیزاسیون کشور در سال 92 عنوان کرد: این طرح با حضور اساتید، کارشناسان، متخصصان، بانک کشاورزی و بخش صنعتی کشور تدوین شد که پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی که در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی در کشور اجرا شد بخشی از این طرح جامع بود.

عباسی با اشاره به ورود مکانیزاسیون به تامین سامانه‌های ضد تگرگ برای کشاورزان خاطرنشان کرد: در معرفی سامانه‌های ضدتگرگ و مبارزه با سرمازدگی توفیقات خوبی داشتیم و توانستیم بیش از 250 دستگاه انواع این سامانه‌ها را در کشور مستقر کنیم.

تجهیز 50 کشتارگاه مرغ به مکانیزاسیون هوشمند

وی در رابطه با مکانیزاسیون در حوزه‌های دام، طیور و آبزی پروری تصریح کرد: در توسعه سیستم‌ها و تکنیک‌های نوین شیردوشی انواع شیردوش‌های روتاری را در کشور تقویت و معرفی کرده‌ایم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور ادامه داد: از محل خط اعتباری مکانیزاسیون سهم 15 تا 20 درصدی را برای توسعه مکانیزاسیون در زیر بخش دام، طیور و آبزیان قرار داده‌ایم.

عباسی در رابطه با مکانیزاسیون در بخش طیور گفت: بیش از 50 واحد از 260 کشتارگاه‌ طیور کشور را مجهز به سیستم‌های کشتارگاهی خط 2 کرده‌ایم و سیستم‌های هوشمند مدیریت گله و اتوماسیون راه‌اندازی شده است، همچنین 10 درصد از سیستم‌های شیردوشی کشور را به سمت شیردوشی نوین حرکت داده‌ایم.

وی با بیان این که مکانیزاسیون کشاورزی تنها تراکتور و کمباین نیست، عنوان کرد: مکانیزاسیون کشاورزی مجموعه‌ای گسترده از ماشین، تکنولوژی، کشاورز و تنوع مزارع را شامل می‌شود و ما توانستیم در زیر بخش گلخانه‌ها، بسیاری از تجهیزات مورد نیاز این بخش اعم از کنترل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، آبیاری و سم پاشی را به بخش معرفی و استانداردسازی کنیم.

عباسی در رابطه با حوزه تکنولوژی‌های نوین بیان کرد: در حوزه تکنولوی‌های نوین، طی سه سال اخیر، پهپادها را تکثیر و توسعه داده‌ایم و از پهپادهای کشاورزی برای عملیات سم پاشی، گرده افشانی و مبارزه با ملخ استفاده می‌کنیم و توانستیم بیش از 65 مدل پهپاد را از 12 شرکت عرضه کننده معرفی کنیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور با اشاره به تغییرات اقلیمی کشور عنوان کرد: ما درصدد هستیم تا بخشی از این نواسانات اقلیمی را از طریق مکانیزاسیون کنترل کنیم که در حوزه غلات کشور تا حدودی موفق به این کار شده‌ایم.

پیش‌بینی اتمام پلاک گذاری ماشین‌آلات کشاورزی تا پایان 1400

وی در رابطه با پلاک گذاری ماشین آلات کشاورزی تصریح کرد: تا پیش از سال 92 کمتر از 20 هزار دستگاه ماشین آلات کشاورزی پلاک گذاری شده بود که ما توانستیم در طول 8 سال و با همراهی پلیس راهور، وزارت کشور، وزارت اطلاعات و حوزه سوخت کشور بیش از 425 هزار دستگاه را پلاک گذاری کنیم.

عباسی با بیان این که پلاک هویت ماشین محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: ماشین آلات با پلاک گذاری دارای سند رسمی شده و جزء اموال و املاک کشاورز محسوب می‌شود و بر اساس سند آن به کشاورز وام تعلق می‌گیرد، همچنین مبتنی بر پلاک راهنمایی و رانندگی می‌تواند ماشین آلات خود را بیمه بدنه، شخص ثالث و بیمه مانده عمر بدهکار کند.

وی افزود: تمام این ماشین‌ها مجهز به کارت سوخت خواهند شد و در حال حاضر هم بر اساس فضای کارت بانکی، به کشاورزانی که ماشین آلات آنها پلاک گذاری شده، سوخت تعلق می‌گیرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور ابراز امیدواری کرد: کار پلاک گذاری 190 هزار دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی پلاک گذاری نشده را تا پایان سال به سرانجام برسانیم و جایگاه‌های سوخت مخصوص ماشین آلات کشاورزی راه اندازی شود.

نیاز 5 هزار میلیارد تومانی مکانیزاسیون به تسهیلات

وی با بیان این که سالانه بیش از 5 هزار میلیارد تومان نیاز تسهیلاتی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی وجود دارد، گفت: در ابتدای سال جاری، بانک کشاورزی در مرحله اول 3 هزار میلیارد تومان در اختیار کشاورزان قرار داد و پیش‌بینی می‌کنیم، این بخش تا پایان سال به 2 هزار میلیارد تومان دیگر نیاز داشته باشد.

عباسی ادامه داد: ما در 6 ماهه ابتدای سال، 12 هزار دستگاه تراکتور را در اختیار کشاورزان قرار خواهیم داد و برای 6 ماهه دوم سال هم برنامه ریزی کردیم تا حدود 12 تا 16 هزار دستگاه تراکتور در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور در رابطه با سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی گفت: میزان سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون در 8 سال دولت تدبیر و امید، 16 هزار میلیارد تومان شامل تسهیلات، آورده شخصی و خریدهای نقدی بوده است که رقم بسیار چشم‌گیری است و حدود 4 هزار میلیارد تومان از این سرمایه گذاری در سال 99 اتفاق افتاده است.

وی با بیان این که در ضایعات غلات به محدوده کمتر از 4 درصد رسیده‌ایم، ابراز امیدواری کرد: امسال این ضایعات کاهش بیشتری داشته باشد و تا سال 1402 به محدوده یک درصد در ضایعات کشاورزی برسیم.

فعالیت بیش از 700 عرضه کننده ماشین آلات و تجهیزات در بخش کشاورزی

عباسی در زمینه کاشت مکانیزه گیاهان دارویی گفت: در کاشت زعفران به صورت مکانیزه مشکلی وجود ندارد و بخشی از برداشت زعفران هم به صورت مکانیزه انجام می‌شود و 6 عرضه کننده داریم که 20 نوع ماشین را در حوزه گیاهان دارویی عرضه می‌کنند اما این بخش به توسعه و توجع بیشتری نیاز دارد.

وی ادامه داد: در زمینه کمباین در مزارع شالیزاری بیش از 41 عرضه کننده داریم که 122 مدل ماشین را به کشاورزان عرضه می‌کنند، همچنین در حوزه تراکتورهای زراعی، باغی و شالیزاری بیش از 36 عرضه کننده با حدود 199 مدل ماشین عرضه شده و در ماشین آلات کشاورزی حفاظتی هم 26 عرضه کننده با 72 مدل ماشین آلات کشاورزی عرضه شده به کشاورزان داریم.

عباسی افزود: در حوزه ماشین آلات بذرکار کشت کلزا و دانه‌های روغنی بیش از 16 عرضه کننده داریم که 56 مدل ماشین به کشاورزان عرضه می‌کنند.

وی در رابطه با تعداد عرضه کنندگان ماشین آلات بخش دام و طیور گفت: در حوزه ماشین‌آلات دام، طیور و آبزی پروری 99 عرضه کننده داریم که 284 ماشین استاندارد و مورد تایید را به دامداران عرضه می‌کنند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور تصریح کرد: در مجموع بیش از 400 عرضه کننده در بخش ماشین آلات کشاورزی داریم که بیش از یک هزار و 800 نوع کالا تولید می‌کنند و حدود 350 عرضه کننده تجهیزات کشاورزی داریم.

وی با بیان این که در حوزه استانداردسازی ماشین آلات توفیقات خوبی داشتیم، خاطرنشان کرد: مرکز توسعه مکانیزاسیون توانست به عنوان آزمایشگاه مرجع و همکار در زمینه ماشین آلات کشاورزی و آبیاری در کنار سازمان استاندارد ایران قرار گیرد.

عباسی در رابطه با مکانیزاسیون باغبانی اذعان کرد: علی‌رغم اختصاص 35 درصدی اعتبارات مکانیزاسیون به بخش باغی اما میزان نفوذ مکانیزاسیون در باغات مطلوب نیست و در برداشت باغات حدود 10 تا 15 درصد پیشرفت داشته‌ایم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید