Iranian Agriculture News Agency

ارزآوری 896 میلیون دلاری صادرات بخش کشاورزی و غذا در دو ماهه اول سال 1400

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: صادرات بخش کشاورزی و غذای کشور در دو ماهه اول سال جاری، 896 میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

ارزآوری 896 میلیون دلاری صادرات بخش کشاورزی و غذا در دو ماهه اول سال 1400

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، احمدعلی کیخا معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در گزارشی، وضعیت تجارت بخش کشاورزی و غذای کشور در دو ماهه ابتدایی سال 1400 را تشریح کرد.

بر اساس این گزارش، تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، یک میلیون و 974 هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش 896 میلیون دلار از کشور صادر شده که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 20 درصد از نظر وزنی و 2 درصد از لحاظ ارزشی افزایش یافته است.

در این مدت، چهار میلیون و 33 هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش دو میلیارد و 202 میلیون دلار وارد شده که این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی 22 درصد و از نظر ارزشی 18 درصد کاهش داشته است.

این گزارش با اشاره به این که هندوانه، گوجه فرنگی تازه یا سردکرده، سیب زمینی تازه یا سردکرده، سیب تازه و خربزه و همانند آن پنج قلم عمده صادراتی از نظر وزنی در دو ماهه ابتدایی سال جاری بوده است، می افزاید: در مدت یاد شده، هندوانه با 126 میلیون دلار، پسته با 122 میلیون دلار، گوجه فرنگی با 102 میلیون دلار، سیب تازه با 56 میلیون دلار و خرما با 42 میلیون دلار پنج قلم عمده صادراتی از نظر ارزشی بوده است.

در ادامه این گزارش، پنج قلم عمده وارداتی از نظر وزنی در دو ماهه ابتدایی امسال ذرت دامی، گندم، جو به استثنای بذر، کنجاله سویا و شکر تصفیه نشده، عنوان شده و آمده است: در این مدت، ذرت دامی با 334 میلیون دلار، روغن دانه آفتابگردان با 265 میلیون دلار، کنجاله سویا با 230 میلیون دلار، گندم با 195 میلیون دلار و دانه سویا با 175 میلیون دلار پنج قلم عمده وارداتی از نظر ارزشی بوده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید