Iranian Agriculture News Agency

یک کارشناس و فعال حوزه کشاورزی مطرح کرد:

مخالفت تعاونی‌های کشاورزی با انحلال سازمان مرکزی تعاون روستایی

یک کارشناس حوزه کشاورزی با بیان اینکه انحلال سازمان مرکزی تعاون روستایی منجر به فروپاشی شبکه تعاونی های کشاورزی می شود، گفت: ما با این مصوبه مخالف و خواستار لغو فوری آن هستیم.

مخالفت تعاونی‌های کشاورزی با انحلال سازمان مرکزی تعاون روستایی

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، افشین صدر دادرس در واکنش به مصوبه دولت مبنی بر ادغام سازمان مرکزی تعاون روستایی در وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما با این تصمیم که ابهامات زیادی نیز در آن وجود دارد، به شدت مخالفیم.

این کارشناس حوزه کشاورزی با اشاره به اینکه تصمیم مذکور غیرکارشناسی است، افزود: تشکیل سازمان مرکزی تعاون روستایی براساس قانون بوده بنابراین انحلال یا ادغام آن نیز باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و مجلس در این زمینه تصمیم گیری کند.

دادرس تاکید کرد: بنابراین این مصوبه دولت در تضاد با قوانین بالادستی است.

وی با بیان اینکه آموزش، ترویج، تشکیل و توسعه و  نظارت بر کار تعاونی ها از جمله وظایف سازمان مرکزی تعاون روستایی است، تصریح کرد: در وزارت جهاد کشاورزی هیچ واحد تخصصی وجود ندارد که بخواهد چنین کاری را انجام دهد و سرنوشت تعیین و تقویت تشکل ها و حمایت از آنان نامعلوم خواهد بود.

دادرس با اشاره به اینکه سازمان مرکزی تعاون روستایی از طریق تعاونی ها،  رابط بین دولت و بدنه اجتماعی بخش کشاورزی است، افزود: با انحلال سازمان ارتباط بین بخش دولتی و بهره برداران قطع می شود.

وی تاکید کرد: در دولت فعلی ارتباط بین مسئولان و تعاونی ها به شدت ضعیف بوده و این اقدام نیز تیر خلاصی بر ساختار تعاونی های کشاورزی و روستایی کشور است.

دادرس با بیان اینکه ساختار بخش کشاورزی و دامپروری کشور ما خرده مالکی است، گفت: بین 70 تا 80 درصد کشاورزی کشور به صورت خرده مالکی است و این کشاورزان خرد در قالب تعاونی ها گرد هم جمع شده اند، برای هدایت این گروه و حمایت از آنها باید ارتباط قوی بین دولت و تعاونی های کشاورزی و روستایی شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه حدود شش هزار تعاونی کشاورزی و روستایی در کشور فعال است که سازمان مرکزی تعاون روستایی بر کار آنها نظارت دارد، تاکید کرد که انحلال این سازمان به معنای تضعیف تعاونی های کشاورزی است ضمن اینکه سازمان مرکزی تعاون روستایی اموال و تجهیزات فراوانی دارد که در صورت لزوم در اختیار تعاونی ها قرار می دهد در صورتی که این سازمان منحل شود، کدام دستگاه چنین امکاناتی را در اختیار تعاونی ها قرار خواهد داد؟

این کارشناس حوزه کشاورزی تصریح کرد: اگر سازمان مرکزی تعاون روستایی منحل شود، تعاونی های بخش کشاورزی حمایتی دریافت نمی کنند و این مساله منجر به تضعیف و یا حتی فروپاشی تعاونی ها خواهد شد.

دادرس با اشاره به اینکه دولت در روزهای پایانی کار خود چنین مصوبه ای را به تصویب رسانده است، افزود: این مساله برای دولت بعدی چالش جدی مواجه خواهد کرد چرا که بدون حضور تعاونی ها و از بین رفتن آنها ، چگونه مسئولان قادر به نظارت بر کار صدها بهره بردار خرد و حمایت از آنها خواهند بود؟

وی تصریح کرد: با توجه به تمام موارد فوق، درخواست ما از مسئولان حمایت از شبکه تعاونی ها است، ما با مصوبه دولت در خصوص انحلال سازمان مرکزی تعاون روستایی به شدت مخالفیم و خواستار لغو فوری آن هستیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید